Gjest [email protected] Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 «Det er umulig å kopiere teknologi-suksessen Israel - uten å starte krig med naboene » Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 "Utdanningssystemet i Israel pusher for entreprenører hele tiden. Barn oppfordres til å tro at de kan få til det meste" I Norge blir man lært til at man ikke skal tro at man er noe og at alle er like gode og man får medalje for å deltakelse, ikke prestasjon. Man har ikke en gang karakterer før ungdomsskolen, prøv å starte med karakterer i barnehagen og lær barna at det er givende å være bedre enn andre. Før man endrer fundamentale strukturer i samfunnet kommer lite til å forandre seg. 5 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Jeg synes nå de fleste langvarige konfliktområder er preget av hjernedødhet. Israel er heller et unntak fra reglen. Jeg tror at heller at israelsk innovasjon og foretaksomhet er mer kulturelt basert. Pluss at det er en nasjon av innvandrere, som gjerne gir et utvalg av populasjonen som er noe mer foretaksomme enn gjennomsnittet i noen generasjoner. Jeg vet heller ikke om jeg synes de er så reflekterte når det å løse de riktige problemene. Men siden dette er et teknisk, ikke politisk magasin, stopper jeg her. 3 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Jøder har tradisjon for å være flittige og driftige, tror nok det også er en del av forklaringen. 4 Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 En ganske utrolig overskrift !! Men kanskje forståelig med utgangspunkt i norsk forståelse av hva som må til for å utvikle en nasjon med stadig nye produkter. Personlig synes jeg vel at det i første omgang ikke er krig mot og med naboer som viser størst innovativ vilje, men heller det motsatte sammen med det å ha et godt samarbeid spesielt med USA og et par-tre vestlige land. Her kan nevnes Japan, Sør-Korea, Singapore, Taiwan og selvfølgelig Israel, men ikke pga av krig. Et land mange har lett for å glemme er Brasil. Brasil har alt og utvikler alt selv dersom de ikke kan kjøpe det billig. I Brasil er delstatene store som land i resten av verden. Mens nordmenn drar til Rio er det ingen som bryr seg om delstaten Santa Catarina som både har høyere levealder og levestandard enn Norge og EU. I tillegg har Santa Catarina universiteter og høyskoler snart på hvert gatehjørne i tillegg til å ha en øy full av universiteter en brulengde utenfor kysten der det kommer studenter med penger fra hele verden for å studere. I tillegg til å få ventet besøk fra Norge da jeg bodde der, møtte jeg bare en eneste nordmann. Så det er ikke så rart at norske medier ikke har peiling. I dag vet jeg at norsk offshoreindustri er etablert i delstaten.. Har bodd og reist i Brasil i ca 5 år og har enda ikke sett maken til rask utvikling i andre land. I delstaten Sao Paulo finner man en universitetsby litt utenfor Sao Paulo med ca 2 millioner innbyggere. Elles finner man byer som har utviklet seg rundt bare en type industri men som har blitt til million byer som har alt et moderne samfunn trenger. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 det blir litt vanskelig å kopiere israel for oss per dags dato.. Da måtte vi stertet krig med Sverige og ventet 2000 år før vi så noen resultater. Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Jeg er både skuffet og provosert av at Teknisk Ukeblads redaktør er talsmann for "krig er bra for utviklingen" tanken. Vi har hørt slike logiske kortslutninger før av typen "hadde det ikke vært for andre verdenskrig med 50 millioner døde, hadde vi ikke hatt radar. For ti år siden hadde jeg bare ledd av slike tåpelige utsagn, men i disse tider så synes jeg det er skummelt. 2 Lenke til kommentar
Tjoms Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Overskriften på denne artikkelen er useriøs. TU må prestere bedre enn dette. Det finnes eksempler på mange jøder som har prestert godt også før staten Israel ble etablert. Kan jo for eksempel nevne Albert Einstein og hans relativitetsteori. Overskriften antyder at Israel er nødt til å opptre aggressivt mot sine naboer for å oppnå suksess, noe som er en påstand det ikke er dekning for. Hvis dette er en påstand man mener man har dekning for å komme med så bør man henvise til andre stater som man da mener har oppnådd tilsvarende "suksess" gjennom aktiv krigføring med nabostater. Å påstå at krigføring i seg selv er en parameter for å oppnå suksess er i beste fall naivt. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Eller så kan man spørre utflyttet israeler Gilad Atzmon og spørre hva han synes, lol. Tror det blir noe helt, helt andre meninger fra den fløyen enn vanlig hasbara man får ellers høre. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 (endret) "Utdanningssystemet i Israel pusher for entreprenører hele tiden. Barn oppfordres til å tro at de kan få til det meste" I Norge blir man lært til at man ikke skal tro at man er noe og at alle er like gode og man får medalje for å deltakelse, ikke prestasjon. Man har ikke en gang karakterer før ungdomsskolen, prøv å starte med karakterer i barnehagen og lær barna at det er givende å være bedre enn andre. Før man endrer fundamentale strukturer i samfunnet kommer lite til å forandre seg. Der bommet du, eller rettere sakt, her må det korrigeres litt. De lærer IKKE at det er "givende å være bedre enn andre", tvertimot så lærer de å ta vare på hverandre og teamwork er en del av kaka. Men, de lærer også at det er givende å bli bedre enn seg selv og at det er ok å jobbe hardt for å komme opp og frem. Ingen jantelov med andre ord. EDIT: Presisering Endret 21. april 2017 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 det blir litt vanskelig å kopiere israel for oss per dags dato.. Da måtte vi stertet krig med Sverige og ventet 2000 år før vi så noen resultater. Ville ikke det gjort Sverige til Israel? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå