Salvesen. Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 "Ingen vet hva det koster å bygge ut kraftnettet for elbiler: Hydrogen-forkjemperne etterlyser regnestykket" Men samtidig er det tydeligvis nok strøm til hydrogen... Dette er jo helt elementært. Det er enkelt å dra "nok strøm" til en hydrogenstasjon. Men elbiler lades overalt. Viktig å skille mellom produksjon og distibusjon Nei, det er enkelt å lade biler i det norske hjem på samme måte som nettet ikke kreperer når du skrur på panelovnen hjemme. Men å drive produksjon krever mye arbeid, både med å få nettet på plass og holde kapasiteten oppe. Så her bommer du nok totalt, som vanlig 1 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Pussig at studien ikkje seier noko om hydrogen vs batteri. Batteri er den verkelege konkurrenten mot hydrogen frå elektrolyse, ikkje diesel. Nei, det er feil problemstilling. Der batteri egner seg er hydrogendrift lite aktuelt . Der batteridrift ikke strekker til er dagens aktuelle løsning ofte diesel. Flere her mener tydeligvis at batterier strekker til overalt, og det ville jo være hyggelig og positivt om det går den veien. Det ser ikke helt slik ut idag. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Pussig at studien ikkje seier noko om hydrogen vs batteri. Batteri er den verkelege konkurrenten mot hydrogen frå elektrolyse, ikkje diesel. Nei, det er feil problemstilling. Der batteri egner seg er hydrogendrift lite aktuelt . Der batteridrift ikke strekker til er dagens aktuelle løsning ofte diesel. Flere her mener tydeligvis at batterier strekker til overalt, og det ville jo være hyggelig og positivt om det går den veien. Det ser ikke helt slik ut idag. Kvifor ikkje? Det er minst to selskap som leverer bussar med over 500 km rekkjevidde. Det eine er Brighsun i Australia, som har rekorden med over 1000 km. Det andre er Proterra i USA, som har denne katalogen: https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/ Dei hevdar å vere billigare i totalkostnad enn dieselbussar. Om dei òg er billigare enn hydrogenbussar kan vere interessant å finne ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå