lesles Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Hei, Mottok en erstatning ifjor, og dette er egentlig en inntektstaperstatning fordelt over 3 år. I skattemeldingen kommer dette kun på 2016, noe som betyr at jeg må betale mer skatt enn det jeg må. Hvor i skattemeldingen kan jeg søke om å få nedsatt skatten til det beløp skatten ville utgjort dersom inntektstaperstatning hadde vært fordelt på disse 3 årene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Du får i utgangspunktet ikke det. Jeg antar at dette er en arbeidsinntektstapserstatning, og slike periodiseres til utbetalingstidspunktet (som ellers for arbeidsinntekter, jf. skatteloven § 14-3). Det som har vært praktisert er at man i visse tilfeller (hvis etterbetalingen fører til at man kommer over toppskattegrensen/trinn 3 i trinnskatten) kan søke om skattelempning på grunn av særlig urimelig virkning av skattereglene, jf. skatteforvaltningsloven § 9-9. Du bruker punkt 5.0 til dette. Du bør spesifisere hvilket beløp som hører til hvilket år, og være forberedt på å bli bedt om dokumentasjon som viser dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå