Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen her som har litt greie på lakkskader?

Anbefalte innlegg

Var uheldig for et par dager siden og rygge i naboen da jeg skulle på jobb om morningen. Jeg la ved bilder der "Skade1" er hans bil og "Skade2" er min bil. Jeg la selvsagt lapp i ruta hans, og han tok kontakt med meg og skulle fått tatt bilen på takst. Han mente det kunne komme til å koste litt siden det er ripa nedi plastikken på den øverste skaden på hans fanger. Jeg stussa litt på det, så jeg sammenlignet bildene. Jeg lurer på om den skaden han viser til har vært der fra før? Det ser jo mer ut som det er ripe fra en murvegg eller noe enn fra en bil. Nederste skaden ser man jo lakken fra min, men oppe er den annerledes. Bør jeg be han om å sammenligne når bilene står ved siden av hverandre? Har det noen hensikt? Jeg tenker jo at om det blir en ekstra utgift å reparere den, og det ikke er min skyld, så skal jo ikke jeg stå for den?

post-435993-0-60621800-1491511502_thumb.jpg

post-435993-0-68632300-1491511515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom bilen hans har to skader på forskjellige steder og du bare har en skade så sier vel nærmest svaret seg selv? Da skulle veien være kort for å sjekke begge skadene opp mot hverandre. Nekter han har han jo noe å tape på at du vil sammenligne dette.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men spm her er jo om den ripa der er forårsaket av meg?

Tvilsomt at det er du som har skylden i den skaden. Skaden på hans bil er på to forskjellige høyder og hvis du ikke har noe som helst tegn på skade i en (eller to) av de stedene så er det ikke du som har ripet opp. En annen ting er at skadene på hans bil ikke ser ut som din skade, det virker som at de har oppstått av noe annet, men det er spekulasjon fra min side.

Det er desverre vanlig'ish at folk fikser en ripe selv og prøver seg hvis noen andre er uheldig slik du har vært. Da får fyren fikset den gamle skaden gratis. Det er dyrt å lakkere skikkelig da hele saken må lakkeres for å få det fint så det er veldig flott hvis noen andre betaler...

En fin måte å sjekke er å rygge bilen intill og se på "treffpunktene", samsvarer den/de ikke med din skade så ja.

En ting som kan gå an er å ta det på forsikringen og få dem til å ta ham for svindel :wee:

Edit; Jeg er ingen ekspert, men en bitteliten smule erfaring basert på andre tråder, i det virkelige liv og logikk  er grunnen for slutningene mine

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Blå lakk smitter vel også veldig fort spessielt siden du har en lys bil. Burde ikke du ha et snev av blå lakk på bilen din også da?

Dessuten ser skaden på din bil vesentlig mindre ut enn den øverste skaden på hans bil, som jeg ser for meg som den eneste av de to som er i mer eller mindre rett høyde.

Lenke til kommentar

Takk, men spm her er jo om den ripa der er forårsaket av meg?

Uansett hva du kommer frem til så vil jeg anbefale deg sterkt å være forsiktig overfor naboen din med å antyde svindelforsøk. Du har jo tross alt rygget på bilen hans og forårsaket skade.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg har sendt bildene inn til forsikringsselskapet og forklart dem situasjonen, jeg tenker de har sikkert gode erfaringer med nettopp denne typen saker. Jeg fikk også beskjed fra dem å skrive dette i skademeldinga slik at ting går rett for seg. Han ville forøvrig ha meg til å skrive skademeldinga klar og bare legge den i postkassa til han så han bare kunne signere. Det skurret veldig for min del, og jeg sa selvsagt nei til det. Han skulle reise bort, så er ikke sikkert vi får ordnet opp før etter påsken. Han presiserte også denne ripa som jeg mener var der fra før, og ymtet fram at denne ble nok å koste litt. 

Ja det var helt og holdent min feil, så det er klart at jeg skal dekke det jeg har forårsaket. Om han visste om denne skaden fra før blir jo ren gjetning, men jeg liker dårlig å bli anklaget for en skade jeg ikke har påført hans bil. 

Lenke til kommentar

Vel kostnaden betyr en del, fordi jeg vil gå fra 70 % bonus til 40 % og tape 17 000 kroner over 6 år i følge forsikringsselskapet. Dermed lønner det seg lite å bruke forsikringa om det er en skade på 3-4000 kroner. Så jeg kommer nok til å få forsikringen til å ordne opp, for så å overføre til dem utgiften på det hele for ikke å tape bonus.

Lenke til kommentar

Ok, ser den. Men 3-4000 er nok uansett urealistisk lavt.

Ja, jeg er ikke flink på slikt så det var ren gjetting :) Vet du ca hvor mye kan jeg se for meg da, om man kun ser på skrapa min bil har forårsaket? Med mindre det er skader man ikke kan se med det blotte øyet, går jeg ut i fra at hele fangeren ikke trengs byttes ut? 

Lenke til kommentar

Ja det var helt og holdent min feil, så det er klart at jeg skal dekke det jeg har forårsaket. Om han visste om denne skaden fra før blir jo ren gjetning, men jeg liker dårlig å bli anklaget for en skade jeg ikke har påført hans bil. 

Problemet med det er at om du har vært skyld i 1 ripe og han har fikset den andre selv så vil det koste akkurat like mye å lakkere da alt må tas for å få det bra, pusse ned hele delen og lakke hele delen. Om det er 1 eller 50 riper har ingenting å si...

Lenke til kommentar

Ok, ser den. Men 3-4000 er nok uansett urealistisk lavt.

Ja, jeg er ikke flink på slikt så det var ren gjetting :) Vet du ca hvor mye kan jeg se for meg da, om man kun ser på skrapa min bil har forårsaket? Med mindre det er skader man ikke kan se med det blotte øyet, går jeg ut i fra at hele fangeren ikke trengs byttes ut? 

Fangeren må ikke byttes, men om dette skal smart-repair'es så må de ta et større område for å unngå fargeforskjell. Da vil det være liten forskjell i pris på å ta bare nedre del og øvre tenker jeg.

uansett, om du har bestemt deg for å ta det på forsikringen så vil det ikke ha noe å si for deg i form av kostnad, da ryker egenandel og noe bonus.

Lenke til kommentar

Ja jeg tviler på at det blir noe smart-repair, for vi har ikke sånt her hvor vi bor så vidt jeg vet. Liten by :) Så det blir eventuelt på skadesenteret som også blir å ta taksten av skaden. Tviler på jeg blir å ta det på forsikring, men kommer jo veldig an på hva det blir å koste.

Lenke til kommentar

Koster brått mindre å bytte fangeren enn å lakkere den. Pass på så du ikke blir lurt av de som skal takstere. Uansett så bør du ikke betale mer enn max halvparten da det er tydelig at du ikke er skyld i mer enn halvparten av skaden.

Lenke til kommentar

Ja jeg tviler på at det blir noe smart-repair, for vi har ikke sånt her hvor vi bor så vidt jeg vet. Liten by :) Så det blir eventuelt på skadesenteret som også blir å ta taksten av skaden. Tviler på jeg blir å ta det på forsikring, men kommer jo veldig an på hva det blir å koste.

Det som kan være litt kjipt i de sakene her er at eier av bilen ikke er interessert i å spare penger, de er interessert i å rette skaden så bra at det blir som om det aldri skjedde, som er logisk, men det fører ikke til at de billige metodene brukes.

Lenke til kommentar

Poler å kjøp en slik lakkstift i samme farge, problem solved, next!

Er jo ikke akkurat som om noen av disse bilene skal på en utstilling i påska uansett.

Er plastikk basicly, det ruster aldri, ingen som ser det om du bruker en lakkstift heller.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...