Larzen_91 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Min interesse baserer seg på at det er en betydelig andel mennesker som i likhet med deg mener at vi har en virkelighet hinsides virkeligheten. Jeg deler plass med disse nødvendigvis, og jeg er av oppfatningen at et slikt verdenssyn ikke er optimalt (altså at man til en viss grad distanserer seg fra eller umyndiggjør den virkeligheten vi begge enes om). Så jeg gjør det av samme grunn som du eventuelt meddeler det kristne budskap; for å hjelpe. Men også en egeninteresse, da de troende påvirker det samfunnet jeg lever i. Det er en "cop out" å si at om jeg ikke er enig så har jeg ikke noe i diskusjonen å gjøre. det var ikke det jeg sa... men det er ikke noe vits å sitte her og tro du kommer noen vei ved å diskutere med meg, med det utgangspunktet at jeg skal bevise Gud med matteformler og reagensrør. Det må oppleves, og det forutsetter tro. Evt at du søker sannheten, eller som jeg gjorde når jeg var liten, kalte på ham, det står vel og i bibelen at du da vil bli frelst, og det skjer neppe dagen etterpå, det kan ta 10 år eller 30 år, jeg tror det var det som skjedde meg.. Jeg tror heller ikke jeg kommer noen særlig vei med deg, om det da menes at jeg skal "avkristne" deg. Det er vel heller egentlig ikke noe mål for meg. Men jeg håper at mine innlegg illustrerer det svake grunnlaget bak den religiøse troen, som kan være til fordel for de som måtte tvile. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Enten er guden ikke allmektig, eller ikke bare god. Eller så eksisterer det ingen guder:http://www.cbsnews.com/videos/neil-degrasse-tyson-on-god/ 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 marius77, det tok gud 20 år før han bestemte seg for å avsløre for deg at han eksisterte. Han fomlet rundt lenge, og nølet, men bestemte seg for dette sjakktrekket, etter 20 lange år i tenkeboksen. Det VAR et sjakktrekk, det var ikke et søndagsbesøk. Når skal dere slutte å dikte? Gud har aldri, noensinne vist seg til noen som helst. Gud eksisterer ikke og har aldri eksistert. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Min interesse baserer seg på at det er en betydelig andel mennesker som i likhet med deg mener at vi har en virkelighet hinsides virkeligheten. Jeg deler plass med disse nødvendigvis, og jeg er av oppfatningen at et slikt verdenssyn ikke er optimalt (altså at man til en viss grad distanserer seg fra eller umyndiggjør den virkeligheten vi begge enes om). Så jeg gjør det av samme grunn som du eventuelt meddeler det kristne budskap; for å hjelpe. Men også en egeninteresse, da de troende påvirker det samfunnet jeg lever i. Det er en "cop out" å si at om jeg ikke er enig så har jeg ikke noe i diskusjonen å gjøre. det var ikke det jeg sa... men det er ikke noe vits å sitte her og tro du kommer noen vei ved å diskutere med meg, med det utgangspunktet at jeg skal bevise Gud med matteformler og reagensrør. Det må oppleves, og det forutsetter tro. Evt at du søker sannheten, eller som jeg gjorde når jeg var liten, kalte på ham, det står vel og i bibelen at du da vil bli frelst, og det skjer neppe dagen etterpå, det kan ta 10 år eller 30 år, jeg tror det var det som skjedde meg.. Jeg tror heller ikke jeg kommer noen særlig vei med deg, om det da menes at jeg skal "avkristne" deg. Det er vel heller egentlig ikke noe mål for meg. Men jeg håper at mine innlegg illustrerer det svake grunnlaget bak den religiøse troen, som kan være til fordel for de som måtte tvile. enten blir tvilerne kristne eller så blir det de ikke, det du skriver her har ingen innvirkning på det for du har ikke greie på hva du snakker om... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Og din (og tydeligvis guden du tror på sin) manglende evne til å meddele budskapet så de som ikke forstår skal forstå er nettopp poenget jeg vil belyse. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Og din (og tydeligvis guden du tror på sin) manglende evne til å meddele budskapet så de som ikke forstår skal forstå er nettopp poenget jeg vil belyse. Og da er poenget mitt at du må starte med å stille spørsmålstegn ved hva du tror du vet om verden du lever i, du er for skråsikker til at det vil gi noe mening eller er noe vits for deg å diskutere tro, som jeg skrev til deg her lenger oppe. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Mens de som er oppvokst indoktrinert i kristendommen og aldri stiller spørsmål ved noe som helst får utdelt gullbilletten til himmelen på et sølvfat. Hurra. Kul gud. 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Og din (og tydeligvis guden du tror på sin) manglende evne til å meddele budskapet så de som ikke forstår skal forstå er nettopp poenget jeg vil belyse. Og da er poenget mitt at du må starte med å stille spørsmålstegn ved hva du tror du vet om verden du lever i, du er for skråsikker til at det vil gi noe mening eller er noe vits for deg å diskutere tro, som jeg skrev til deg her lenger oppe. Jeg tror på mye rart, og vi tror sikkert på mye av det samme. Men på enkelte områder så tror vi forskjellig. Jeg ser ikke helt hvor jeg er skråsikker. Og du kan godt si at min mangel på overbevisning til å akseptere det du aksepterer er helt og holdent min feil. Men om din gud er allvitende og allmektig, spesielt om han er allvitende, så er det en rimelig dårlig oppvisning. Om en slik gud finnes så vet han nøyaktig hva som ville overbevist meg, men velger å la det være. Blind tro trumfer kunnskap eller informert tro. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Og din (og tydeligvis guden du tror på sin) manglende evne til å meddele budskapet så de som ikke forstår skal forstå er nettopp poenget jeg vil belyse. Og da er poenget mitt at du må starte med å stille spørsmålstegn ved hva du tror du vet om verden du lever i, du er for skråsikker til at det vil gi noe mening eller er noe vits for deg å diskutere tro, som jeg skrev til deg her lenger oppe. Jeg tror på mye rart, og vi tror sikkert på mye av det samme. Men på enkelte områder så tror vi forskjellig. Jeg ser ikke helt hvor jeg er skråsikker. Og du kan godt si at min mangel på overbevisning til å akseptere det du aksepterer er helt og holdent min feil. Men om din gud er allvitende og allmektig, spesielt om han er allvitende, så er det en rimelig dårlig oppvisning. Om en slik gud finnes så vet han nøyaktig hva som ville overbevist meg, men velger å la det være. Blind tro trumfer kunnskap eller informert tro. det kan godt hende du vil bli overbevist, men at det ligger litt fram i tid .. jeg var 37 år når det skjedde. bibelen sier noe om dette som stemte veldig bra med meg... Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Mens de som er oppvokst indoktrinert i kristendommen og aldri stiller spørsmål ved noe som helst får utdelt gullbilletten til himmelen på et sølvfat. Hurra. Kul gud. det er neppe noen her inne som har stilt fler spørsmål ved ting enn meg Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 (endret) Det handler egentlig ikke så mye om å stille spørsmål, men om spørsmålet selv var et godt spørsmål som var skikkelig satt opp mot den religionen du tror på. Tilfeldige spørsmål er ikke så verdifulle, men hvor godt var spørsmålet, det er på den måten spørsmål betyr noe. Hvis du stiller et dårlig spørsmål, så må man kanskje "pakke ut" spørsmålet slik at det "springer ut" til mange flere spørsmål som er bedre. Et godt gjennomtenkt spørsmål er vanskelig å finne. Endret 1. mai 2017 av Rune48 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 det kan godt hende du vil bli overbevist, men at det ligger litt fram i tid .. jeg var 37 år når det skjedde. bibelen sier noe om dette som stemte veldig bra med meg... I så fall så har jeg ennå noen år på meg. Og slik jeg har forstått det så har du en viss forståelse for en ikke-troende sitt syn på saken. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 det kan godt hende du vil bli overbevist, men at det ligger litt fram i tid .. jeg var 37 år når det skjedde. bibelen sier noe om dette som stemte veldig bra med meg...Bibelen sier noe om alt du måtte ønske den skulle si noe om. Det er umulig for meg å bli overbevist litt fram i tid. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 (endret) det kan godt hende du vil bli overbevist, men at det ligger litt fram i tid .. jeg var 37 år når det skjedde. bibelen sier noe om dette som stemte veldig bra med meg... I så fall så har jeg ennå noen år på meg. Og slik jeg har forstått det så har du en viss forståelse for en ikke-troende sitt syn på saken. ja, jeg klandrer ingen for å ikke være kristne og hadde ikke vært det sjøl om jeg ikke har hatt de opplevelsene jeg såvidt har nevnt tidligere i tillegg til mye spørsmål jeg hadde, jeg blir bare irritert over frekkheter, klovneri og trolling, men så har du da og moderert når denne gjengen her inne har holdt på som værst. Endret 1. mai 2017 av marius77 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) jeg blir bare irritert over frekkheter, klovneri og trolling, = alt som fremsetter bibelens barbari, primitivitet og brutalitet og latterlige påstander for hva det er... Joda, har hørt den før.. Vi kan selvsagt ikke være sikre på at det ikke finnes en gud, men når noen kommer og fabler og fantaserer om at de har møtt den kristne/muslimske/jødiske guden så kan jeg ikke annet enn å le, for de gudene kan vi med sikkerhet konstatere at er funnet på av mennesker, da en skaper av dette universet rett og slett ikke kan være så primitiv, brutal og dum som disse fantasi bøkene fremsetter dem. Beklager å være den som sier dette til dere abrahamsk religiøse her inne, men dere juger ikke bare til dere selv med fantasiene deres, men til andre også når dere hevder at dere har fantsier om disse liksom gudene som helt klart er funnet opp av mennesker, primitive og dumme mennesker til og med. Ingen gud med reskept for seg selv ville noensinne ha gitt ut en bok med så til de grader mange feil, mangler, motsigelser og paradokser som disse såkalte hellige bøkene dere tror er inspirert av disse fantasi gudene. Beklager, men det er en umulighet, så um klarer ikke en gud bak dette universet å være. Disse gudene er ren fantasi, på tide å innse dette nå og slutte å juge. Endret 2. mai 2017 av RWS 3 Lenke til kommentar
/-eple-\ Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) som jeg forstår det så er mye av det som går igjen bundet til en religiøs gud. men gud har ingen krav til og være religiøs. man kan være bevist på gud fordi og tviler på at gud, hvis en skulle anta at det er intelligent vil gjøre forskjell på folk hvis de identifiserer seg med religion eller ikke(ateist). er jo levende bevis på det egentlig. jeg tror årsaken til at folk ikke ser gud er fordi det er for far out for normal tankegang. vi ser gud hver dag men vi forstår det ikke. gud er ikke skjult, gud er der alltid. tror det er mer en forandring i perspektiv og innsikt som gjør at vi kan se gud. hvis man spør gud på en ærlig måte om "han" kan bevise seg for deg og du er åpen for det så er det mulig. men en må legge bort alle sine forutinntatte meninger. mitt perspektiv er at jeg bryr meg ikke hva du tror, hvilken religion man tror på. jeg tror på en ikke religiøs tro der man tar det beste. problemet er i dag er at folk ikke anser oss alle som en og samme, duality. jeg tror ikke på noe som separerer folk, duality. jeg tror på non-duality. problemet med verden i dag er at vi er inndelt i land, religion osv. det er et problem fordi det skaper en fiktiv barriere som egentlig ikke eksisterer. et land er jo skapt av en person. derfor har det en mulighet til og ikke eksistere. så hvis jeg er norsk, jeg snakker norsk. men jeg kommer jo fra den samme planeten som andre gjør. egentlig så burde verden i dag være et land uten at vi skal krige eller sloss med hverandre. og prioriteten burde være at vi alle skal ha lik behandling og rettigheter uavhengig av hvem vi er. når man blir "enlightened" så åpner det seg en ny virkelighet der man plutselig forstår så mye. man ser. jeg er bevist gud, jeg er i utgangspunktet "enlightened". bare det og forstå meditasjon og stillhet fikk meg til og forstå så mye, fra og før være en person jeg anser som litt dum så har jeg fått tilgang til en ny form for intelligens hvis folk hadde forstått meg så hadde de skjønt hvor spirituelt smart det gjorde meg. hvis man virkelig vil ha viten så er det der man begynner. med litt "arbeid" og hvis man er rett person til det så forstår man. det er uendelig mye visdom, det er det jeg har, jeg er ikke veldig intelligent mtp. IQ.. der scorer jeg vel 110-120.. men jeg har blitt vis. det er så ufattelig mye og lære ved og meditere og forstå stillhet, det kan ikke forklares fordi akkurat du må oppleve det. det skjer kanskje ikke med en gang... men, det er mulig. hvis man aldri har opplevd stillhet så vet man egentlig ikke helt. fordi mennesker i dag de sitter fast i det og tenke om alt. så tanker definerer den verden vi lever i. du må oppleve den verden der tanker ikke definerer din realitet, og der får du visdom fra. Endret 6. mai 2017 av /-eple-\ Lenke til kommentar
/-eple-\ Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) hvis man vil ha visdom da mediterer man. dere her som er så interessert i og vite, dere burde ihvertfall ta det seriøst og meditere. man kan gjøre det hvor som helst og når som helst. det er ikke noe man gjør, men heller det motsatte. noe man ikke gjør. på en måte... det er effortless og meditere. man trenger ikke sitte i lotus stilling. man kan gjøre det hvor som helst når som helst. Endret 6. mai 2017 av /-eple-\ Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 hvis man vil ha visdom da mediterer man. Ved å tenke på ingenting.... ? Hvor "vis" blir du egentlig da? Lenke til kommentar
/-eple-\ Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 hvis du vil gjøre alt du kan.. ja. du kan bevise hvor mye. ingenting betyr... som sagt. du kan ikke forstå meg hvis du ikke forstår stillhet. opp til deg egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå