toth Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Så enkelt som, meditasjon.Unnskyld deg, men buddhister mediterer mer enn alle andre tilsammen, og er i det store og hele ikke teistiske - så nei, meditasjon gir ikke gudetro. 2 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Snip. Ja, men igjen kommer du med tautologier. Du sier ikke annet enn at "om jeg har rett, så har jeg rett". Og det er en setning jeg kan være helt enig i. Med om den skal ha noe tyngde må du demonstrere den første delen. Og det uten å repetere tautologien. Om det jeg sier må jeg bevise Guds eksistens? Vel, det klarer jeg ikke ... Gud viser seg for hvem han vil, du kan rote rundt i fysikk, spalte atomer og lese matteformler hele livet uten å bli noe klokere, og det sier forsåvidt bibelen også. "Denne verdens visdom er dårskap for Gud" står det, og "det synlige blir til fra det usynlige" ... Vi har altså å gjøre med en verden utenfor den verdenen av atomer og molekyler du og diverse vitenskapsmenn er opptatt av å leite rundt i, du finner ikke svaret ved å gå den veien.. Du kan vel se avtrykk av Gud om du ser etter det, men du blir neppe troende kristen av å studere fysikk. Endret 30. april 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Ja, om du snakker om en annen verden enn den vi befinner oss i så er der ikke så mye mer å snakke om. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Ja, om du snakker om en annen verden enn den vi befinner oss i så er der ikke så mye mer å snakke om. det har jeg sagt hele tiden, lurer på hvor mange ganger jeg har prøvd å si det så du burde ha oppdaget dette her for lenge siden... johannes 18:36: "Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden; var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere stridt for at jeg ikke skulde bli overgitt til jødene; men nu er mitt rike ikke av denne verden." hvis dette ikke interesserer deg, hvorfor er du med i disse trådene? det forutsetter interesse og/eller tro eller i det minste et fnugg av tvil på at verden bare består av atomer og molekyler for å få noe ut av å diskutere det... hvis du ikke har det, er det ingen vits Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Min interesse baserer seg på at det er en betydelig andel mennesker som i likhet med deg mener at vi har en virkelighet hinsides virkeligheten. Jeg deler plass med disse nødvendigvis, og jeg er av oppfatningen at et slikt verdenssyn ikke er optimalt (altså at man til en viss grad distanserer seg fra eller umyndiggjør den virkeligheten vi begge enes om). Så jeg gjør det av samme grunn som du eventuelt meddeler det kristne budskap; for å hjelpe. Men også en egeninteresse, da de troende påvirker det samfunnet jeg lever i. Det er en "cop out" å si at om jeg ikke er enig så har jeg ikke noe i diskusjonen å gjøre. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Min interesse baserer seg på at det er en betydelig andel mennesker som i likhet med deg mener at vi har en virkelighet hinsides virkeligheten. Jeg deler plass med disse nødvendigvis, og jeg er av oppfatningen at et slikt verdenssyn ikke er optimalt (altså at man til en viss grad distanserer seg fra eller umyndiggjør den virkeligheten vi begge enes om). Så jeg gjør det av samme grunn som du eventuelt meddeler det kristne budskap; for å hjelpe. Men også en egeninteresse, da de troende påvirker det samfunnet jeg lever i. Det er en "cop out" å si at om jeg ikke er enig så har jeg ikke noe i diskusjonen å gjøre. det var ikke det jeg sa... men det er ikke noe vits å sitte her og tro du kommer noen vei ved å diskutere med meg, med det utgangspunktet at jeg skal bevise Gud med matteformler og reagensrør. Det må oppleves, og det forutsetter tro. Evt at du søker sannheten, eller som jeg gjorde når jeg var liten, kalte på ham, det står vel og i bibelen at du da vil bli frelst, og det skjer neppe dagen etterpå, det kan ta 10 år eller 30 år, jeg tror det var det som skjedde meg.. Endret 30. april 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Det samme kan jo sies om en million andre gjensidig motstridende religioner, så da kommer du ikke særlig langt. A krever tro, må oppleves og er motsatt av B, C, D... B krever tro, må oppleves og er motsatt av A, C, D... C krever tro, må oppleves og er motsatt av A, B, D... ... fortsetter i det uendelige. Kan ikke kaste bort tiden min på slikt. 2 Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Det handler ikke om bevis eller ingen bevis, det handler om å hvem som er smart og ikke smart. Hvis du ikke ser noenting, så ser du ikke noenting, hvis du ser noe, så ser du noe. Det er ikke mer enn det. Dersom du er ateist og senere blir kristen, så har du ikke sett noe eller du så det for sent. Endret 30. april 2017 av Rune48 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Det handler ikke om bevis eller ingen bevis, det handler om å hvem som er smart og ikke smart. Hvis du ikke ser noenting, så ser du ikke noenting, hvis du ser noe, så ser du noe. Det er ikke mer enn det. iof så koker det vel ned til det, det er ikke sikkert jeg hadde blitt kristen om ikke det som skjedde meg, skjedde... og det var Guds vilje at det skjedde, så hvem som blir kristne og ikke er vel i bunn og grunn opp til ham. Nå skal det sies at det er kristne som ikke har noen spesielle opplevelser også, men blir det av intuisjon eller noe sånt. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Jeg snakker ikke om ting som har skjedd, jeg snakker om hva man ser og ikke ser. Endret 30. april 2017 av Rune48 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg snakker ikke om ting som har skjedd, jeg snakker om hva man ser og ikke ser. Jeg ble kristen fordi jeg opplevde overnaturlige ting .... i forkant leste jeg mye og stusset over ting men jeg fomlet rundt i mørket, men å bekjenne at jeg var kristen satt virkelig langt inne, mest pga at jeg ikke fikk det til å stemme med det jeg "trodde" jeg visste fra vitenskapelige ting, og fordi jeg ikke skjønte hva det ville si å være kristen men og fordi jeg tenkte at hvis jeg tok det skrittet så ville det være umulig å gå tilbake og hadde inntrykk av at omtrent alt var synd så jeg ville måtte svelge mye jeg synes var vanskelig. Men så ille er det faktisk ikke å være kristen, jeg skal ikke juge å si at det er lett for det er mye rart jeg har vært igjennom men etterhvert blir det bedre og bedre ettersom det gamle jeg slipper taket, jeg har blitt kurert for paranoiaen min, depresjoner er det mindre og mindre av og de som har vært kristne lenge ser jo ut som svever rundt på skyer. For en gangs skyld er jeg sikker på at jeg er på rett spor og har fått svar på det jeg lurte på før, at jeg skulle finne det i Jesus hadde jeg vel ikke forestilt meg for 2-3 år siden. Det som skjedde meg kan skje alle, jeg kan bare vitne på hva jeg har opplevd, så kanskje dere husker det om 5-10 eller 50 år, hvis dere skulle komme i en situasjon som snur oppned på livet deres. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) marius77, det tok gud 20 år før han bestemte seg for å avsløre for deg at han eksisterte. Han fomlet rundt lenge, og nølet, men bestemte seg for dette sjakktrekket, etter 20 lange år i tenkeboksen. Det VAR et sjakktrekk, det var ikke et søndagsbesøk. Endret 30. april 2017 av Rune48 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg sluttet å være kristen fordi jeg opplevde unernaturlige ting. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 marius77, det tok gud 20 år før han bestemte seg for å avsløre for deg at han eksisterte. Han fomlet rundt lenge, og nølet, men bestemte seg for dette sjakktrekket, etter 20 lange år i tenkeboksen. er det nå vi skal hirre? hirr hirr? virkeligheten blir til fra det usynlige og ferdiglagte gjerninger er en del av det å bli kristen ... Gud vet hvor du er og hva du gjør om 30 år ... det er ikke sånn at Gud har dårlig tid og "går i tenkeboksen".. hvorfor Gud gjør det han gjør vet jeg ikke, men for kristne er det å bli kristen en opplevelse som snur oppned på livet. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Det var et sjakktrekk, det tar ikke 20 år å besøke en venn. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Det var et sjakktrekk, det tar ikke 20 år å besøke en venn. Jo, noen ganger gjør det faktisk det... Jeg har venner fra skolen jeg har tenkt på å besøke men ikke har sett på 30 år. Men hadde du noe poeng? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg sluttet å være kristen fordi jeg opplevde unernaturlige ting. du gjør ikke annet enn å sitte på diskusjon.no og trolle i kristentråder, så dette "unernaturlige" gjorde tydeligvis sterkt inntrykk. problemet er bare at jeg ikke gidder å være med på troll-fest, så hvis det ikke kommer noe fornuftig her, så gidder jeg ikke skrive mer Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg kan ikke se at han troller, hva i all verden er det han troller med, han sier jo at han sluttet å være kristen fordi han opplevde unaturlige ting, hvorfor er det trolling? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg kan ikke se at han troller, hva i all verden er det han troller med, han sier jo at han sluttet å være kristen fordi han opplevde unaturlige ting, hvorfor er det trolling? disse innleggene dine om sjakktrekk og 20 år uten venner, hva er det? trolling. så hva slags autoritet er du på noe som helst? tror mod burde kjøre en forum-rens igjen... Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Det var en ganske hyggelig melding, jeg trodde ikke du ville ta det på den måten. Det er helt logisk at det var et sjakktrekk av gud å besøke deg etter så mange år. Dersom en nøler lenge, så er han i tenkeboksen, derfor var guds besøk til deg et sjakktrekk fra hans side. Han tenkte langt og lenge før han bestemte seg for å besøke deg. Hvor mange år tok det forresten før han besøkte deg? Var det 20 år? Endret 1. mai 2017 av Rune48 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå