Gå til innhold

Tror Gud finnes her er bevisene

Anbefalte innlegg

Han tror vel basert på mye av de samme grunnene, justert for sin religion.

Muhammed var en stor kriger, mer lik Djengis Khan enn Jesus. Ikke noe godt bilde på en omsorgsfull og kjærlig Gud spør du meg.

Det er ingen nødvendighet for en guddom å være omsorgsfull eller kjærlig.

Absolutt ikke, men er det en Gud som bryr seg så mye om mennesket at den skapte dette enorme universet for oss og vil avskaffe døden og gi evig liv så får jeg bare det bibelen sier til å passe. Nemlig at Gud er kjærlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og din omsor

Muhammed var en stor kriger, mer lik Djengis Khan enn Jesus. Ikke noe godt bilde på en omsorgsfull og kjærlig Gud spør du meg.

Og din omsorgsfulle og kjærlige gud drukner nesten alt levende på jordkloden.

Hjelper lite at du nevner det uten å nevne hvorfor. Fram til Jesus raste kampen på jorda mellom Gud og djevelen og djevelen var denne verdens gud, men etter Jesus var han slått.

Hvor mektig er din gud? Jeg antar at din gud i hvert fall er mektigere enn djevelen i dine øyne, om ikke allmektig. I lys av dette, hvordan kan djevelens affærer være en ubekvemmelighet for denne guden?

Om guden er allmektig og allvitende of har skapt alt er han ansvarlig for alt, deriblant djevelens påfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt ikke, men er det en Gud som bryr seg så mye om mennesket at den skapte dette enorme universet for oss og vil avskaffe døden og gi evig liv så får jeg bare det bibelen sier til å passe. Nemlig at Gud er kjærlighet.

Men her legger du konklusjonen din i premisset. Det er en logisk feilslutning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mektig er din gud? Jeg antar at din gud i hvert fall er mektigere enn djevelen i dine øyne, om ikke allmektig. I lys av dette, hvordan kan djevelens affærer være en ubekvemmelighet for denne guden?

Om guden er allmektig og allvitende of har skapt alt er han ansvarlig for alt, deriblant djevelens påfunn.

Bibelen beskriver hvordan Gud ga sine skapninger fri vilje. Kjærlighetens bakside er sjalusi. Alt bibelen beskriver Gud gjorde for sine barn og mot sine fiender beskriver egentlig mennesklige reaksjoner, og bibelen sier også at Gud skapte mennesket i sitt bilde men at mennesket gikk bort fra Gud og istedet fulgte djevelen (skapelsesberetningen om Adam og Eva). Når mennesket ikke klarte å overholde Guds ene lov den gangen og spiste av kunnskapens tre så de lærer forskjellen på rett og galt, og gjør det gale selv om de vet bedre, tar universets skaper rollen som en rettferdig dommer, men som kan gi ufortjent nåde og forsoning hvis vi tar imot det (igjennom Jesus).

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Men det er slik. Gud lar vantro få et veldig vakker liv, men når de dør det er da de får straff. Noen ateister blir straffet i dette livet. Hvorfor får jeg ting jeg ønsker meg når jeg er et godt menneske?

Jeg ser at du har argumentert det samme prinsippet flere ganger.

Argumentet kan generaliseres slik:

1. Ved atferdstype A får jeg belønning.

2. Ved atferdstype B får jeg sanksjoner.

3. Det finnes noe som belønner meg for atferd A og gir meg sanksjoner for atferd B.

4. Dette noe er Gud.

Ser vi bort i fra løpende tilfeldigheter, hvor belønning og sanksjon de facto er uavhengig din (morale) atferd, så er virkelig problemet med overgangen fra punkt 3 til punkt 4. Gud er nemlig ikke den enkleste eller mest fornuftige forklaringen på dette. Både samfunnskultur og biologi belønner og sanksjonerer ulik atferd, men også du selv belønner og sanksjonerer din egen atferd utifra din moralfølelse. Mennesker som føler skyld er vist å ta valg som ofte er mindre belønnende for seg selv. Er du sikker på at du trenger en mystisk forklaring på dette, som Gud eller skjebne?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men her legger du konklusjonen din i premisset. Det er en logisk feilslutning.

Hvis Gud ikke er omsorgsfull og kjærlig, hvorfor skulle du ellers få en "handout" og komme til paradis etter døden? Hvorfor går ikke Gud rundt som en 100 meter høy berserker-viking, og tråkker folk ihjel mens han ler høyt av oss patetiske små mennesker? Det at han holder hjulene i dette universet igang tyder på at Gud (hvis du tror på ham) bryr seg om oss alle. Og det at han kom iform av Jesus som ble fornedret og drept av menneskene men likevel elsker oss og ber om vår tilgivelse, er også en illustrasjon på Guds karakter, den allmektige Gud som står så høyt over oss men likevel i det stille er "alles tjener", sørger for både troende og hedninger og får alt i universet til å skje. Jesus gikk av fri vilje i døden og ble pint for vår skyld for å vise oss hvor høyt han elsker oss, og når den ene som ble korsfestet ved siden av Jesus som i motsetning til Jesus var skyldig i det han var dømt for spør om han vil huske på ham når han kommer til sitt rike, svarer Jesus: "Sannelig jeg sier deg, i dag skal du være med meg i paradis". Han krever ikke annet enn at vi skal tro på ham, det er faktisk alt, og han kom for å vise oss at det er et sted utenfor denne verden der de forbannelsene vi lever under ikke finnes.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

1. Hvis Gud ikke er omsorgsfull og kjærlig, hvorfor skulle du ellers få en "handout" og komme til paradis etter døden? [..]

2. *snip*

1. Om det finnes en Gud gir han blanke f... i alt som er. Folk dør tross alt som fluer hver dag, og de som er ansvarlige for dette stilles ikke til ansvar - ikke blir de slått ned av lynet heller .. Eksempel: Assad i Syria. Og hvorfor trengs det i det hele tatt et overnaturlig vesen for at folk skal komme til himmelen? Kanskje havner man der automatisk, hvem vet.

2.  :sleep:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Snip.

Ja, men igjen kommer du med tautologier. Du sier ikke annet enn at "om jeg har rett, så har jeg rett". Og det er en setning jeg kan være helt enig i. Med om den skal ha noe tyngde må du demonstrere den første delen. Og det uten å repetere tautologien.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er ikke til og unngå og være en del av gud. Å dra gud inn i det. Det har ikke noe med fokus og gjøre. Fokus er meditasjon. Det er vel den tilstanden jeg foretrekker ihvertfall. Men spiritualitet er ihvertfall en subjektiv greie :p Jeg kan ikke akkurat si med måten jeg lever på at jeg er så veldig spirituell ihvertfall men min standard er ganske høy når det kommer til det. Derfor er jeg egentlig ikke helt innafor der.

Det er ingen som prøver og lure deg her ihvertfall, jeg prøver og si det som det er. Og er ganske sikker på at det jeg sier stemmer ganske greit. Men det er liksom litt opp til en selv og se Gud. Jeg kan bare si hvordan det er mulig men det er jo du som må se gud i deg selv og andre. Men om man er spirituell om man ser gud eller ikke er jo egentlig noe sammenheng sånn sett. Så ja en kan være spirituell uten og se gud.

Det du sier er totalt feil.

Du mister all spiritualitet når du drar inn gud. Det gir ikke mening å snakke om spiritualitet når du ikke klarer å legge fra deg gud. Det er umulig for meg å se gud.

det gjøre jeg ihvertfall ikke. du bruker dine egne fordommer om gud og antar at dine fordommer gjelder for min tro på gud å at det gjør meg mindre spirituell xD  jeg dømmer meg ikke selv om jeg er spirituell fordi jeg tror på gud, tror ikke gud dømmer meg eller deg for og tro forskjellige ting. men det må jo gå på andre ting isåfall lol. det kan godt være sånn ja, tror det har mye med hva en antar er mulig, du har allerede bestemt deg for hva som er mulig. vil uansett ikke si, at la oss si det da, at en gud dømmer oss så vil jeg ihvertfall ikke si at han dømmer meg eller deg forskjellige om vi tror på gud eller ikke. men kort sagt så vil en ateist som han identifiserer seg med og være, en som ikke klarer og bryte koblingen mellom egoet. i store og hele så tror han på noe han tror han vet som han egentlig ikke vet som ikke er bevist på noe vis, og antar at fordi det ikke finnes bevis så er det den overlegne troen og andre som tror på noe er bare nutcases og whatnot som en vil finne på for og karakterisere dem som. det er ihvertfall sånn det blir ca hvis jeg skal dømme din tro ihvertfall.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Ifølge bibelen så tramper gud på mennesker så blodet spruter, drukner en hel planet, gjør alt mulig grusomt mot mennesker. Gud er dødens håndtlanger, ikke noen som ønsker å "avskaffe" den som du sier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fordelen min er at jeg ser gud uten og være religiøs. derfor så kan du ikke si at religion motbeviser gud til meg. har stort sett en mer naturlig forklaring på hvorfor ting er som de er. jeg har prøvd og forklare så godt som jeg kan men det ignoreres stort sett og det prøves så godt som mulig og misforstå meg. og noen få tyr til latterliggjøring akkurat som om det skal styrke din mening. de fleste forholder seg objektive ihvertfall. tror ikke gud ser forskjell på oss uansett hva vi måtte vite eller tro. tro meg når jeg sier at gud har gjort mye bra for meg tilogmed når jeg, for en vanlig person, IKKE har fortjent det.

det er akkurat som en analogi. hvem ser at legolas går på snøen i lord of the rings? mens de andre sitter langt under overflaten på snøen. den som er flink til og følge med og legger bort sine forutinntatte meninger om hva som er mulig. med meditasjon for eksempel. eller er villig til og godta at alt man tror er feil. og er åpen for og se det som er så tydelig egentlig, han/hun kan se gud.

jeg identifiserer meg på en måte med gud. fordi jeg ser at jeg er bevissthet. men ser også at jeg er under innflytelse av egoet. folk flest vet jo ikke hva er egoet/non duality er. folk flest klarer ikke se hva maya/matrix er. jeg ser det. men man kan ikke se det hvis man er under konstant påvirkning av egoet. tanker og ord det skaper den realiteten vi lever i men vi trenger ikke leve i den realiteten(meditasjon).

hvem er jeg? hvem er du? hvis tanker ikke eksisterer. hvem er du? hvem er jeg? kan den realiteten eksistere, ja.

Lenke til kommentar

det avhenger litt av den person som gjør det og hvor mye. jeg var veldig seriøs, jeg begynte og integrere det i alt jeg gjorde. noen ganger ubevisst. det er vanskelig for meg og si hva som gjorde det men jeg sto på prix og putta varer i ei hylle, og jeg mediterte. og det var sånn, hm. hvis jeg ikke tenker noe... eksisterer det? det er kun en type meditasjon. og det er der man ikke tenker. man har en stillhet. det er ingen tanker, ingen ord. akkurat der skjønte jeg hvor mye det jeg kan velge og si eller tenke... det er et valg jeg kan ta? så hva er realiteten hvis jeg velger og ikke tenke eller si det her? eller velger og si og tenke det her. kan jeg ikke bestemme hva som er den oppfattete realiteten jeg har er?

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...