Gå til innhold

Tror Gud finnes her er bevisene

Anbefalte innlegg

Det er umulig å motbevise eksistensen av noe som ikke eksisterer.

Det er f.eks umulig å bevise at det ikke finnes en eneste blå sjiraff, det eneste man kan gjøre er å si at i og med at ingen observerte sjiraffer har vært blå, så er det sannsynlig at ingen sjiraffer er blå.

Så lenge det ikke finnes konkrete bevis på guders eksistens (Bibelen, Koranen og andre religiøse skrifter kan ikke godtas som bevis, da det finnes skrevne bøker om både julenissen, Espen Askeladd, Robin Hood, Sherlock Holmes og lignende mer eller mindre mytiske figurer som det ikke finnes andre bevis på har eksistert), så er det overveiende sannsynlig at guder ikke eksisterer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg stoler på meg selv. Det som er så synd er at det er så åpenbart egentlig. Vet ikke helt hva slags sperre folk har. Men jeg tror det har noe med at alt skal forklares logisk. Og at det blir for dumt eller så fjærnt fra noe folk normal tenker eller ser. Bare legg merke til hva folk sier f.eks akkurat som om de vet hva du tenker. Fordi gud vet hva alle tenker. Jeg vet det, men det ligger ikke i bevisstheten til den som snakker, den bevisstheten tenker ikke det, den er ignorant til det faktum at det er gud. Akkurat som når man sier noe uten og vite hva man skal si eller har tenkt ut det man skal si. Har i stor grad bare meditert mens jeg har skrevet har ikke tenkt eller planlagt i stor grad hva jeg skal si. Litt korreksjon og edit men veldig lite. Men det er akkurat som at jeg går over med auto korrekt. Men det spiller jo ingen rolle. For regelen er at det skal skrives sånn men meninga er fult mulig og forstå. Det er så mye bevis for min del. Men du skjønner vel hvorfor det er vanskelig og bevise det jeg sier. Fordi det er en personlig opplevelse. Jeg tror det har noe med at jeg har tatt en del psykedeliske ting, samt at jeg har meditert veldig mye :p Eneste som er at en kanskje midlertidig, ikke prøver og forklare det med den logikken man normalt bruker. Men egentlig så trenger en overveldende bevis xD Det må bli så tydelig at en ikke klarer og bruke logikk på seg selv, sånn at man sitter bare igjen med en naturlig forklaring.

Lenke til kommentar

Men fordi det ikke finnes bevis for noe som har relativ stor sannsynlighet for at kan eksistere. Så burde det ikke være så usannsynlig at gud eksisterer som det spekuleres i. Vi må sette det vi vet i perspektiv. Vi vet lite i dag. Det er velt et faktum. Vi vet kanskje litt ja, vi har gjort mye teknologisk. Men spirituelt sett så ligger vi langt bak i tid. Isåfall burde det være 50/50 for en som tenker logisk.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Men fordi det ikke finnes bevis for noe som har relativ stor sannsynlighet for at kan eksistere. Så burde det ikke være så usannsynlig at gud eksisterer som det spekuleres i. Vi må sette det vi vet i perspektiv. Vi vet lite i dag. Det er velt et faktum. Vi vet kanskje litt ja, vi har gjort mye teknologisk. Men spirituelt sett så ligger vi langt bak i tid.

Lite overbevisende. Vi vet ikke alt som er å vite, derfor er det en mulighet. Det kan man si om alt som ikke eksisterer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

jeg tror vi alle er guder, og at vi ble sendt hit vi er idag som straff for at vi har gjort noe galt

Joh 10:31 "Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’? "

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vi vet kanskje litt ja, vi har gjort mye teknologisk. Men spirituelt sett så ligger vi langt bak i tid.

Du kan fint være fullstendig spirituell totalt uten gud og religion. Å dra gud inn i det gjør det hele mindre spirituelt, du mister fokus.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke til og unngå og være en del av gud. Å dra gud inn i det. Det har ikke noe med fokus og gjøre. Fokus er meditasjon. Det er vel den tilstanden jeg foretrekker ihvertfall. Men spiritualitet er ihvertfall en subjektiv greie :p Jeg kan ikke akkurat si med måten jeg lever på at jeg er så veldig spirituell ihvertfall men min standard er ganske høy når det kommer til det. Derfor er jeg egentlig ikke helt innafor der.

Det er ingen som prøver og lure deg her ihvertfall, jeg prøver og si det som det er. Og er ganske sikker på at det jeg sier stemmer ganske greit. Men det er liksom litt opp til en selv og se Gud. Jeg kan bare si hvordan det er mulig men det er jo du som må se gud i deg selv og andre. Men om man er spirituell om man ser gud eller ikke er jo egentlig noe sammenheng sånn sett. Så ja en kan være spirituell uten og se gud.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

snakk for dere selv ihvertfall. her skal dere sitte og fortelle meg uten noen form for konkret bevis at gud ikke eksisterer og at jeg bare fantaserer. dere kan jo ikke bevise en dritt selv heller. så skal den meninga jeg har latterliggjøres.

Problemet er at dine "bevis" for eksistensen til gud kan brukes til alt mulig rart. 

Da går jeg ut i fra at du tror på drager, troll, nisser, alver ja alt som tenkes kan som vi ikke kan motbevise... For det må du gjøre med din logikk, da de nevnte hverken her mer eller mindre bevis for eksistens, eller er mer sannsynlig, en for guden du tror på...

Og jo, man kan selvsagt bruke bibler for å "motbevise" guder eksistens... Ingen av de abrahamske gudene (Yahwe og allaah) kan være det disse biblene påstår at de er, til det er de alt for primitive, brutale og stupide. Så det blir bare latterlig å tro på noe så primitivt og dumt som disse gude fortellingene... 

hva er det som gjør at det du tror er så jævlig mye mer sant en det jeg tror. for det er bare din tro at gud ikke eksisterer. dere har jo ikke en dritt og backe opp den meninga med egentlig, eneste dere har er "det er ikke bevist vitenskapelig, derfor eksisterer det ikke" det er mye som eksisterer som ikke er bevist, mer en det som er bevist. mer naturlig og tenke det om vår vitenskap om universet en "vi vet alt om universet fordi vi har vitenskap". det er fult mulig og se gud, men stort sett så vil en bli mistrodd eller latterliggjort.

Har sluttet å "tro" jeg, vil mye heller vite. 

Det finnes ingen bevis for noen gud, hva er da vitsen med å tro på slikt, på forskudd? Jo straff og belønning... Man kaster vekk livet sitt for å leve etter primitive, intolerante og hatefulle skrifter og er med på å gjøre verden til et mye verre sted i samme slengen... 

Jada,. det KAN være at det eksisterer en gud, men det er i så fall en gud vi ikke har hørt om, og mest sannsynlig aldri vil høre om. Hvorfor i all verden skulle en sånn gud, skaperen av universets 10 000 000 000 000 000 000 000 000 stjerner og planter (Er kun de vi vet om...) ha det ringeste interesse av oss bittesmå karbonbaserte livsformer på denne lille planeten? Kan du forklare det? Hvorfor mener du at en sånn gud ville hatt noen glede av å fortelle deg hvilken hånd du skal tørke deg i ræva med, hvem du skal ligge med, hva du skal ha på hodet også videre... Ville jo vært en megalomaniac av verste sort en sånn gud jo, for ikke å snakke om at en sånn gud måtte være fullstendig uten moral eller etikk når han slenger folk til tortur i evighet for mundane ting...

Disse gude historiene og gudene er AKURAT like sannsynlige som at det finnes drager i dobbelt garasjer bortover... Hverken mer eller mindre. Og siden du bruker en logikk som holder alt uten bevis for sannsynlig tror du vel på drager også? Eller? Hvis nei, hvorfor ikke? Er hverken mer eller mindre latterlig å tro på drager enn på guder... 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men det er ikke til og unngå og være en del av gud. Å dra gud inn i det. Det har ikke noe med fokus og gjøre. Fokus er meditasjon. Det er vel den tilstanden jeg foretrekker ihvertfall. Men spiritualitet er ihvertfall en subjektiv greie :p Jeg kan ikke akkurat si med måten jeg lever på at jeg er så veldig spirituell ihvertfall men min standard er ganske høy når det kommer til det. Derfor er jeg egentlig ikke helt innafor der.

Det er ingen som prøver og lure deg her ihvertfall, jeg prøver og si det som det er. Og er ganske sikker på at det jeg sier stemmer ganske greit. Men det er liksom litt opp til en selv og se Gud. Jeg kan bare si hvordan det er mulig men det er jo du som må se gud i deg selv og andre. Men om man er spirituell om man ser gud eller ikke er jo egentlig noe sammenheng sånn sett. Så ja en kan være spirituell uten og se gud.

Det du sier er totalt feil.

Du mister all spiritualitet når du drar inn gud. Det gir ikke mening å snakke om spiritualitet når du ikke klarer å legge fra deg gud. Det er umulig for meg å se gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er Muslim. Før var jeg troende og bedde. Dro til Moskeen. Men jeg har gått langt bort fra Islam fortiden. Sliter litt psykisk og har gjort mye ondt. Sex før ekteskap, brukt grove stygge ord mot min far. Vært i fengsel, såret folk. Etter alt dette, føler jeg at jeg får strafd feks: jeg har fått en sykdom som leger ikke vet om, familien i utlandet vil ikke snakke med meg, er ensom, har mye depresjon og angst, føler at nesten alt går dårlig. Selvsakt kan det være andre grunder enn straff. Men feks om jeg hjelper fattige, respekterer foreldre ikke sårer folk. Vil jeg få et godt liv, hvorfor er det slik, jo dette må bety at det finnes en Gud som straffer når man gjør dårlige ting, at man blir belønnet når man gjør gode ting.

En annen ting, folk som ikke tror på Gud. Hvordan kan det ha seg at hjerte til folk er på venstre side og ikke høyre, hvorfor føder damer og ikke menn, hvorfor kommer baby ut etter 9 måneder. Hvorfor er det slik at mor kan melke sine barn. Alt dette, må det ikke være en som har designet dette?

MEN feks sier Islam at Gud er den barmhjertigste, hvordan kan da Gud kaste folk i helvette ilden der er mye varmere enn her sies det. Noen sier også at Gud elsker sine skapninger mer enn 70 mødre. Sett videor at man kan bli slått med hammer i øynene, få slanger og insikter på seg.

Og en annen ting i Koranen står det tror jeg at de som farlater Islam drep dem. Men i hadith så står det det er ingen tvang i Islam. Måtte Gud tilgi om jeg skrev noe feil. Altså mye høres ulogisk, men samtidig er det så mye tegn på at Gud finnes

En som sliter med kraftig angst altså det er tøft å få vite den grove straffen etter døden

GUD FINNES! Men hvorfor tror du islam representerer den sanne Gud?

Jesus advarer om at det skal komme mange etter ham, men ikke tro noen av dem. Gud ga verden 1 frelser, han løfte til Abraham skulle følge hans sønn Isaak, som var stamfar til Israel. Ishmael, antageligvis arabernes stamfar, skulle bli et stort og mektig folk, men hans pakt skulle følge Isaak. Da Jesus kom, var han en godhjertet, fattig snekker, ikke noen stor kriger og erobrer som Djengis Khan, Hitler eller Attilla, og i motsetning til dem levde Jesus et rent liv, gjorde mange under og ga sitt liv i bytte for vårt, for at vi skulle leve evig tok han på seg straffen vi fortjener for brudd på Guds bud til menneskene og døde en smertefull død for oss, men ble reist opp fra de døde. Jesus kalles den siste Adam, der den første Adam brakte synd inn i verden og skilte menneske og Gud, oppfylte Jesus loven og tok prisen for våre synder for oss, jordsjelvet som kom da Jesus ga opp sin ånd så forhenget til tempelet revnet, var et tegn fra Gud på at alle nå kunne komme til Gud. Det var ikke lenger noe behov for offer og sermonier. Med Jesus er du komplett, for du er rettferdiggjort og forsonet ovenfor Gud, ikke av deg selv og din egen gjerning, men av Gud selv. Når Jesus ble spurt av sine disipler hva slags arbeid de skulle gjøre, svarte Jesus kort og godt: Tro på meg. Og han velsignet de nedtrådde, han satte ikke noe skille mellom jøde og greker, menn og kvinner, fattige og rike etc.

Som troende kristen opplever jeg Gud og det overnaturlige daglig, og spott fra min motstander, djevelen. Jeg opplever både prøvelser og trøst. Jeg opplever også Gud gir meg det jeg trenger/ønsker meg hvis det er etter hans vilje og ofte trenger jeg ikke engang be om det, så takk for det Gud :) Gud sørger for sine barn. Prøvelsene holdt på lenge, forsøk på å lede meg vekk fra bibelen og få meg til å tro på løgner, at satan prøver å lede deg vekk vil du merke godt hvis du har vært langt inne på et annet spor.

Du kan også se åndskampen ute i verden, kampen mellom Gud og djevelen, og at det bibelen beskriver faktisk skjer og utspiller seg foran øynene våre. Men det forutsetter at du har lest bibelen.

Jesus er alfa og omega, begynnelsen og slutten. Og du endte kanskje opp her i vesten, på tross av at du er muslim, fordi det var ment å skje. Norge var det land i verden som sendte flest misjonærer ut så seint som på 1960-tallet, og var en bibeltro nasjon sett i verdenssammenheng, det kan du faktisk se i kulturen her. Å ta vare på de fattige, det å kunne stole på folk (du skal ikke lyve) osv er noen av mange ting som sitter dypt i folkesjela vår og er fra vår fortid som et land med mange troende kristne. Kanskje det er et hint?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Og din omsor

Han tror vel basert på mye av de samme grunnene, justert for sin religion.

Muhammed var en stor kriger, mer lik Djengis Khan enn Jesus. Ikke noe godt bilde på en omsorgsfull og kjærlig Gud spør du meg.

Og din omsorgsfulle og kjærlige gud drukner nesten alt levende på jordkloden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og din omsor

Muhammed var en stor kriger, mer lik Djengis Khan enn Jesus. Ikke noe godt bilde på en omsorgsfull og kjærlig Gud spør du meg.

Og din omsorgsfulle og kjærlige gud drukner nesten alt levende på jordkloden.

Hjelper lite at du nevner det uten å nevne hvorfor. Fram til Jesus raste kampen på jorda mellom Gud og djevelen og djevelen var denne verdens gud, men etter Jesus var han slått.

Lenke til kommentar

Det er ingen nødvendighet for en guddom å være omsorgsfull eller kjærlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...