Gå til innhold

Android 7.1 Nougat - Fikset delt minne?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung Galaxy Note 3 som jeg for en tid tilbake trengte å roote for å få oppgradert til nyere OS. Jeg innstallerte da 6.0.1 marshmallow. Som mange andre fikk jeg en irriterende feil med systemminne og micro sd-kortet. Telefonen sier at minnet er delt, men lagringsplassen blir ikke brukt av minnekortet mitt i det hele tatt, så det er kun telefonen som fylles opp. Nå står jeg her og har brukt opp de 32GB med plass som er i telefonen, og mitt 64GB micro sd kort som er montert i telefonen, er helt tomt og med ingen mulighet for å lagre ting der. 

Har dette blitt fikset i nyeste OS, eller må jeg nedgradere OS'et mitt for å få dette til å fungere igjen? 

En annen ting er jo at 6.0.1 versjonen fikk til å låse minnekortet mitt så jeg slet lenge med og få hentet ut noe og/eller legge filer over dit via kortlesere. Helt utrolig at de som lager disse OS'ene regelrett prøver og låse brukeren til å slå intern og ekstern minne sammen. Personlig liker jeg å velge selv, så det var en svært dårlig nyhet for meg. 

Vel, alle tips og råd taes i mot med takk så jeg kan fortsette å bruke mobilen min med all tilgjengelig lagringsplass slik jeg selv måtte lyste.

Endret av LivinFreerider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av problemet med å få lagret "apps" på minnekortet er at minnekortet er utroolig tregt i forhold til internminnet, så appene vil bli vesentlig tregere.

Men du kan jo velge å lagre bilder\video\spotify osv på minnekortet i instillinger.

Da tror jeg ikke du skjønte problemstillingen. Det er umulig å lagre noe på kortet i det hele tatt. Kortet er låst. Jeg har prøvd diverse for å formatere kortet, men uansett så vil ikke telefonen godta kortet. Jeg får sett innholdet som er på kortet om jeg går inn på det, men det er kun 4 tomme mapper + 1 lydfil som er rester etter en formatering, og disse er umulig å få slettet eller flyttet, og jeg får heller ikke flyttet filer over til kortet. 

Jeg prøvde dette senest idag: http://www.modaco.com/news/android/heres-how-to-configure-adoptable-storage-on-your-s7-s7-edge-r1632/

Etter mye om og men fikk jeg kjørt formateringsprosessen uten feilmeldinger, men selv dét ga ingen resultater. Kortet er like låst, og jeg får ikke opp noen nye valg for bruk av kortet i telefonen. Jeg har lest om mange andre som har rett og slett fått ødelagt det samme Sandisk kortet via oppgradering til nyere Android OS, fra den versjonen hvor det ble tilbudt å slå sammen system + minnekortminne. 

Så jeg står her nå med et ønske om å få fikset kortet så det fungerer igjen, men så langt ser det mørkt ut. Er lite lysten på å kjøpe et nytt kort(da hadde jeg valgt et annet merke) for så å finne ut at det samme skjer med det kun pga at de som har laget de nyeste Android versjonene prøver å frata brukerne valgfriheten om å velge hvordan han/hun ønsker å bruke lagringskapasiteten sin. 

Jeg ønsker å kjøre alle bilder/video/lyd over på minnekortet og kun kjøre apper/system fra enhetsminnet. Burde være en selvfølge at dette er en mulighet og en enkel gjennomføring. 

Endret av LivinFreerider
Lenke til kommentar

Hva skrives på xda om versjonen du kjører. Det er ikke uvanlig med noen bugs på custom rom, også offisielle. Jeg har Resurrection Remix (uoffisiell) på min S7e, og noen av buildsene har hatt problemer med SD kortet.

Du kan forsøke en annen Custom Rom, evt sjekke om det er nyere builds på det du kjører nå.

Men for å svare på spørsmålet, så skal ikke 7.1. låse SD kortet. Det skal være fullt mulig å bruke det som vanlig.

Lenke til kommentar

Sleng inn en annen og bedre ROM og formater kortet.

Nå finnes ikke 7.1 offisielt til Note 3 så om du ikke vil ha andre bugs burde du holde deg på Android 6. Men finn gjerne en bedre ROM.

Du kan jo selfølgelig prøve Android 7, men har testet det litt på min Note 4 og der er det litt plagsomme bugs som at lysstyrken kan leve sitt eget liv osv. Dette grunnet manglende "drivere" fra Samsung.

Tryggest å gå for en version som er offisiell fra Samsung.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg er villig til å oppgradere til 7.1, men kjenner du da til hvilke(n) ROM jeg bør velge for å slippe gjentakelse av dette problemet?

Forøvrig støttes løsningen jeg linket til, ned til Marshmallow 6.0.

Har ingen tips dessverre, men sjekk hva som blir skrevet av andre brukere på de forskjellige trådene (xda). Jeg leser alltid tråden før jeg installerer nytt rom. Da vet jeg litt mer hvilke problemer som kan oppstå. Er litt tidkrevende enkelte ganger, men lurt å gjøre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...