Redaksjonen. Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Men de er langt fra alene.Hyundai vil utvikle fremtidens elbilbatteri selv Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok. Hvis kjøretøyene lages som en hybrid med batteri OG brenselceller. Ja takk, begge deler. Problemet løst. Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 6. april 2017 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok. Hvis kjøretøyene lages som en hybrid med batteri OG brenselceller. Ja takk, begge deler. Problemet løst. Då får du jo det aller verste av alt. Tung bil pga hydrogengreiene, like dyr i drift som ein eksosbil av same grunn, minimalt med plass i bilen pga hydrogentankane, svært låg praktisk rekkjevidde fordi du må stanse for å lade kvar 10. mil når det ikkje er nokon hydrogenstasjon i nærleiken, mykje meir som kan øydeleggjast osb. Då er det betre å kaste ut brenselcellerasket og setje inn eit større batteri i staden. So får du plass til bagasje i staden. 12 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok. Hvis kjøretøyene lages som en hybrid med batteri OG brenselceller. Ja takk, begge deler. Problemet løst. Då får du jo det aller verste av alt. Tung bil pga hydrogengreiene, like dyr i drift som ein eksosbil av same grunn, minimalt med plass i bilen pga hydrogentankane, svært låg praktisk rekkjevidde fordi du må stanse for å lade kvar 10. mil når det ikkje er nokon hydrogenstasjon i nærleiken, mykje meir som kan øydeleggjast osb. Då er det betre å kaste ut brenselcellerasket og setje inn eit større batteri i staden. So får du plass til bagasje i staden. Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan. Dette har jeg gjort i fem år allerede. Jeg følger selvfølgelig med på elfronten. Kjører 20 år gammel ombygd Nissan Maxima. Har derfor alt jeg trenger, aircondition hengerfeste med 1500 kg, V6 motor, automatgir. Stor og komfortabel. Forurenser lite pga. LPG drivstoff. Har bensin i tillegg skulle det gå tomt. Bilen har 96% mindre nox utslipp enn en dieselbil. Jeg begynner forsåvidt å bli litt lei dette hydrogensurret. Det finnes andre gassdrivstoff som gjør samme nytte med hensyn til nullsum karbon. E-gas er et eksempel. Lagres i væskeform og kan pakkes tettere. Enklere transport og mye sikere pga. lavere trykk. Ikke glem at hydrogen er planlagt lagret på 700 bar. Et lite hull i tanken og du er uten trommehinner umiddelbart. Kan ikke tilsettes luktstoffer. Det binder seg ikke. En lekkasje er dermed vanskelig å finne ut av. Det lukter ikke. Hydrogen kan tære på materialet i tanken. Antenner i omtrent alle konsentrasjoner. Jo, hydrogen er fint og teknisk mulig. Sikkerheten er jeg ikke så sikker på. Hydrogen har nemlig noen grunnleggende feil. Du finner mer hvis du søker på nett. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Idieltsett så burde man ha et batteri som ladder seg selv automatisk da hadde nok ikke rekkeviddeen betydd så mye I dag er problemt at det nærmeste man kommer er hybrid og da kreves det en form for drivstoff Hvor realistisk vet jeg ikke men det er komme påstander om at man skal kunne hente ut energi fra en type metll Det er også kommet påstander om at man om en del år kan lage motorer som henter energien fra lufta begge disse påstandene har vært nevt i utgaver av "ilustrt vitenskap " eller "ny vitenskap" Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok. Hvis kjøretøyene lages som en hybrid med batteri OG brenselceller. Ja takk, begge deler. Problemet løst.Då får du jo det aller verste av alt. Tung bil pga hydrogengreiene, like dyr i drift som ein eksosbil av same grunn, minimalt med plass i bilen pga hydrogentankane, svært låg praktisk rekkjevidde fordi du må stanse for å lade kvar 10. mil når det ikkje er nokon hydrogenstasjon i nærleiken, mykje meir som kan øydeleggjast osb. Då er det betre å kaste ut brenselcellerasket og setje inn eit større batteri i staden. So får du plass til bagasje i staden. Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan. Dette har jeg gjort i fem år allerede. Jeg følger selvfølgelig med på elfronten. Kjører 20 år gammel ombygd Nissan Maxima. Har derfor alt jeg trenger, aircondition hengerfeste med 1500 kg, V6 motor, automatgir. Stor og komfortabel. Forurenser lite pga. LPG drivstoff. Har bensin i tillegg skulle det gå tomt. Bilen har 96% mindre nox utslipp enn en dieselbil. Jeg begynner forsåvidt å bli litt lei dette hydrogensurret. Det finnes andre gassdrivstoff som gjør samme nytte med hensyn til nullsum karbon. E-gas er et eksempel. Lagres i væskeform og kan pakkes tettere. Enklere transport og mye sikere pga. lavere trykk. Ikke glem at hydrogen er planlagt lagret på 700 bar. Et lite hull i tanken og du er uten trommehinner umiddelbart. Kan ikke tilsettes luktstoffer. Det binder seg ikke. En lekkasje er dermed vanskelig å finne ut av. Det lukter ikke. Hydrogen kan tære på materialet i tanken. Antenner i omtrent alle konsentrasjoner. Jo, hydrogen er fint og teknisk mulig. Sikkerheten er jeg ikke så sikker på. Hydrogen har nemlig noen grunnleggende feil. Du finner mer hvis du søker på nett. "Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan" Ja, det kan man. Hvorfor har ikke hele bilparken og folk valgt dette tidligere? Folk vil tydeligvis elektrisk. Men rekkevidde og tyngde ( varetransport, henger og langkjøring) har ikke stått i forhold til behov. Med Hydrogen- elektrisk er denne muligheten der. Småkjøring på batteri. Og samtidig uten rekkevddeangst på langkjøring. Og uten å måtte holde to biler. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok. Hvis kjøretøyene lages som en hybrid med batteri OG brenselceller. Ja takk, begge deler. Problemet løst.Då får du jo det aller verste av alt. Tung bil pga hydrogengreiene, like dyr i drift som ein eksosbil av same grunn, minimalt med plass i bilen pga hydrogentankane, svært låg praktisk rekkjevidde fordi du må stanse for å lade kvar 10. mil når det ikkje er nokon hydrogenstasjon i nærleiken, mykje meir som kan øydeleggjast osb. Då er det betre å kaste ut brenselcellerasket og setje inn eit større batteri i staden. So får du plass til bagasje i staden. Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan. Dette har jeg gjort i fem år allerede. Jeg følger selvfølgelig med på elfronten. Kjører 20 år gammel ombygd Nissan Maxima. Har derfor alt jeg trenger, aircondition hengerfeste med 1500 kg, V6 motor, automatgir. Stor og komfortabel. Forurenser lite pga. LPG drivstoff. Har bensin i tillegg skulle det gå tomt. Bilen har 96% mindre nox utslipp enn en dieselbil. Jeg begynner forsåvidt å bli litt lei dette hydrogensurret. Det finnes andre gassdrivstoff som gjør samme nytte med hensyn til nullsum karbon. E-gas er et eksempel. Lagres i væskeform og kan pakkes tettere. Enklere transport og mye sikere pga. lavere trykk. Ikke glem at hydrogen er planlagt lagret på 700 bar. Et lite hull i tanken og du er uten trommehinner umiddelbart. Kan ikke tilsettes luktstoffer. Det binder seg ikke. En lekkasje er dermed vanskelig å finne ut av. Det lukter ikke. Hydrogen kan tære på materialet i tanken. Antenner i omtrent alle konsentrasjoner. Jo, hydrogen er fint og teknisk mulig. Sikkerheten er jeg ikke så sikker på. Hydrogen har nemlig noen grunnleggende feil. Du finner mer hvis du søker på nett. "Ikke glem at hydrogen er planlagt lagret på 700 bar. Et lite hull i tanken og du er uten trommehinner umiddelbart." og Propan er en grei gass, legger seg ned i alle lavere områder før eksplosjon. Du finner mer hvis du søker på nett. Men kunnskap er antagelig uinteressant i forhold til tro. Vi har energi nok til Hydrogenkjøring for langkjøring. Rekkeviddeangst er reelt. Batteriet i en god Hydrogen-elektrisk er nok til småkjøringen. Helt seriøst: Hvorfor denne motstanden mot det som vil gjøre elektriske biler uovertruffen forbrenningsbiler? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Med Hydrogen- elektrisk er denne muligheten der. Småkjøring på batteri. Og samtidig uten rekkevddeangst på langkjøring. Og uten å måtte holde to biler. Du har alt dette med elbilar òg, med ei lang rekkje andre fordelar og færre ulemper, so kvifor dette hydrogen-tullet? Mercedes har lagd ein slik bil som du skildrar der. Dei reknar med å lease han vekk i ca 2000 eksemplar, men interessa for bilen har vore so låg at dei no har lagt ned heile hydrogen-avdelinga. Pussig at du nemner varetransport, hengar og langkøyring, når det ikkje finst hydrogenbilar med hengar, det finst under 100 hydrogendrivne varebilar i verda og langkøyring pr i dag er utelukka for hydrogenbilar pga manglande infrastruktur. 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Ioniq med 44 kwh batteri kommer i 2018, realistisk 300 km, da begynner det å hjelpe på 100 kw ccs på ioniq, lite med slike ladere enda dog. Svært effektiv bil, ned mot 11-12 kwh / 100 km variert kjøring. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Problemet er ikke at det ikke finnes bra nok batterier, problemet er at de ikke er satt i produksjon. Massevis av forskjellige batterier som har blitt laget som vil gi enorm rekkevidde og ekstremt hurtig lading, men å lage noe i labben og lage produksjonsutstyr og i tillegg få det lønnsomt er noe helt annet. Hadde vært artig om regjeringer rundtomkring, de som sier de bryr seg om miljøet og de som bestemmer tiltakene, slo seg sammen og betalte for å få igang noe skikkelig isteden for disse teite småstegene vi holder på med. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Med Hydrogen- elektrisk er denne muligheten der. Småkjøring på batteri. Og samtidig uten rekkevddeangst på langkjøring. Og uten å måtte holde to biler.langkøyring pr i dag er utelukka for hydrogenbilar pga manglande infrastruktur. Selvfølgelig. All transport, all befolkning i et land, er avhengig av utbygd infrastruktur.Det være seg bensin/diesel, batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk. Med kombinasjonen batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er vi mye nærmere målet om full elektrisk transport uten lokal forurensning. Hvis batterier får en utvikling slik at folk kan velge elektrisk uten rekkeviddeangst og ladetid. Bra. Hvis Hydrogen-elektrisk kompleterer slik at folk velger Hydrogen- batteri-elektrisk framfor fossil-elektrisk... Kan ikke markedet bestemme? Vinnerere er oss alle som får redusert lokal forurensning og større frihet. Eller hva er "dere" redd for? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Med Hydrogen- elektrisk er denne muligheten der. Småkjøring på batteri. Og samtidig uten rekkevddeangst på langkjøring. Og uten å måtte holde to biler.langkøyring pr i dag er utelukka for hydrogenbilar pga manglande infrastruktur. Selvfølgelig. All transport, all befolkning i et land, er avhengig av utbygd infrastruktur.Det være seg bensin/diesel, batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk.Med kombinasjonen batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er vi mye nærmere målet om full elektrisk transport uten lokal forurensning. Elektrisk straum finst allereie i dei fleste avkrokar av dette landet. Nei, om vi kastar vekk pengar på hydrogen-fjas fjernar vi oss lenger vekk frå målet om full elektrisk transport utan lokal (eller global) forureining. Hvis batterier får en utvikling slik at folk kan velge elektrisk uten rekkeviddeangst og ladetid. Bra.Det kan dei i dag. Rekkjeviddeangst høyre hydrogen til. Hvis Hydrogen-elektrisk kompleterer slik at folk velger Hydrogen- batteri-elektrisk framfor fossil-elektrisk...Då må du uitvikle ein hydrogendriven hyper-drive, trur eg. Hydrogen-elektrisk har vist seg å vere eit blindspor. Kan ikke markedet bestemme? Vinnerere er oss alle som får redusert lokal forurensning og større frihet.Marknaden har bestemt for lenge sidan. Det er ingen etterspurnad etter hydrogendrivne bilar. Kunne du tenkt deg å kjøpe ein hydrtogenbil, som treng mykje service, har kort levetid og er like dyr i drift som ein eksosbil, når du kan få ein elbil med like god rekkjevidde til same pris? Eh har ikkje treft på ein einaste hydrogenbil-eigar nokon gong, eller høyrt om ein privatperson som eig ein hydrogenbil. Eller hva er "dere" redd for? Kva er du redd for? I staden for å kjøpe deg ein hydrogenbil og erfare kvifor det er ein daufødd teknologi, so spreier du tull og fjas om hydrogen her i kommentarfeltet. Kvar er hydrogenbilen med hengarfeste som du snakkar om? Kvar er hydrogen-varebilane? Kvar er hydrogen-systemet til bil som veg mindre enn eit batteri og klarar same rekkjevidde? Med større batteri for at bilen skal kunne ladast, vert totalvekta berre høgare. Finst det då ein einaste sakleg grunn til å ikkje berre kaste ut heile det fordyrande hydrogen-dillemikket og erstatte det heile med eit fysisk mindre batteri, slik at du får like god rekkjevidde og plass til bagasje på kjøpet? Elon Musk er ein klårtenkt mann som har fått til mykje bra i livet, frå nettbaserte betalingstenester som folk brukar og elbilar som folk vil ha, til rakettar som kan lande og brukast på nytt. Her er nokre utvalde Musk-sitat om hydrogenbilar: “extremely silly”, “incredibly dumb”, “mind-bogglingly stupid” og “bullshit”. 5 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Hydrogenet skaj jo erstarte bensin / diesel direkte At det krever en del plass i dag tilsier ikke at det må bli slik i fremtiden I alle diskusjoner rund elbiler er det to ting som slår meg , som de fleste elbilentuiaster virker å ungå å diskutere Det er vareleveranse med tyngre bil og muligheten til å kunne dra henger På denene siden sier de at kapasiteten på bateripakken er snart god nok , men må bare huske å ladde på den andre siden sies det man ikke trenger å bruke henger på bilen av meiljøhensyn Da luerer jeg hva de egenlig mener , for det er defintiv også behov for elbiler med henger feste Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Hydrogenet skaj jo erstarte bensin / diesel direkteNei, det er vel ti år sidan den siste hydrogenbilen med forbrenningsmotor vart produsert. At det krever en del plass i dag tilsier ikke at det må bli slik i fremtidenHydrogen kjem ikkje til å ta mindre plass i framtida, nei. 700 bar, som er standarden no, er omlag det minste du kan få hydrogen volummessig utan å gå til flytande hydrogen. Men det trengst mykje meir energi for å gjere hydrogen flytande, og det må haldast veldig kaldt for ikkje å dampe vekk. Batteri tek derimot stadig mindre plass og vert lettare pr kWh pga teknologiske framsteg. Eit mogeleg framsteg er fast elektrolytt, som blant andre Hyundai prøver å utvikle. I alle diskusjoner rund elbiler er det to ting som slår meg , som de fleste elbilentuiaster virker å ungå å diskutere Det er vareleveranse med tyngre bil og muligheten til å kunne dra henger Eg har ikkje noko problem med å diskutere det. Det finst mange elbilar som eignar seg til vareleveranse. Her er ein frå Mercedes: https://www.daimler.com/products/trucks/mercedes-benz/urban-etruck.html Tesla Model X kan dra eit par tonn hengar (det er vel maks ca 1500 kg med vanleg sertifikat pga totalvektgrensa), og Tesla Model 3 kjem òg med hengarfeste. I tillegg finst det eit par elektriske varebilar med hengarfeste. Sovidt eg veit finst det ingen hydrogenbilar med hengarfeste. Endret 6. april 2017 av Sturle S 5 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 Nei, det er vel ti år sidan den siste hydrogenbilen med forbrenningsmotor vart produsert. Nå var det ikke det jeg mente , men at hydrogen skal oplves like ankelt som å fylle på bensin eller diesel. Da er bilen "oppladet" i løpet av noen få minutter fremfor mist 30 minutter Hydrogen kjem ikkje til å ta mindre plass i framtida, nei. 700 bar, som er standarden no, er omlag det minste du kan få hydrogen volummessig utan å gå til flytande hydrogen. Men det trengst mykje meir energi for å gjere hydrogen flytande, og det må haldast veldig kaldt for ikkje å dampe vekk. Igjen har du bomet på tankene Det jeg ville frem til var at man måtte lagre hydrogenet på en helt annen måte en som som gass på trykktank bemsin er jo også bare gass. så da er ikke forskjelen så ekstrem stor selv det ikke hydrogengassen som brukes som direkte brensel lengre , eller var det no annet du mente ? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. april 2017 Rapporter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Hydrogenet skaj jo erstarte bensin / diesel direkte At det krever en del plass i dag tilsier ikke at det må bli slik i fremtiden I alle diskusjoner rund elbiler er det to ting som slår meg , som de fleste elbilentuiaster virker å ungå å diskutere Det er vareleveranse med tyngre bil og muligheten til å kunne dra henger På denene siden sier de at kapasiteten på bateripakken er snart god nok , men må bare huske å ladde på den andre siden sies det man ikke trenger å bruke henger på bilen av meiljøhensyn Da luerer jeg hva de egenlig mener , for det er defintiv også behov for elbiler med henger feste De to argumentene har jeg aldri sett noen komme med før. Jeg ser ikke noen grunn til at det skal være problem å levere varer med elvarebil eller dra henger med elbil. Det virker som om folk tror bensinbiler ikke får kortere kjørelengde av å dra på henger. Endret 6. april 2017 av Lynxman Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. april 2017 Rapporter Del Skrevet 7. april 2017 Nei, det er vel ti år sidan den siste hydrogenbilen med forbrenningsmotor vart produsert.Nå var det ikke det jeg mente , men at hydrogen skal oplves like ankelt som å fylle på bensin eller diesel.Da er bilen "oppladet" i løpet av noen få minutter fremfor mist 30 minutter Problemet er at du må fylle bilen støtt og stadig. Akkurat som ein eksosbil berre oftare. Det passar ikkje alltid heller med ei pause for å fylle tanken når du har det travelt og det er kø ved pumpa ein måndags morgon. Ein elbil pluggar du i om kvelden, so er batteriet fullt om morgonen. Hurtiglading er berre noko du gjer på langtur, etter å ha køyrt i fleire timar. Hydrogenfylling går heller ikkje so fort som mange trur. Tyske Manager Magazin hadde kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar undervegs. Mirai kom sist. Hydrogen kjem ikkje til å ta mindre plass i framtida, nei. 700 bar, som er standarden no, er omlag det minste du kan få hydrogen volummessig utan å gå til flytande hydrogen. Men det trengst mykje meir energi for å gjere hydrogen flytande, og det må haldast veldig kaldt for ikkje å dampe vekk.Igjen har du bomet på tankeneDet jeg ville frem til var at man måtte lagre hydrogenet på en helt annen måte en som som gass på trykktank Du får ikkje hydrogenet meir kompakt enn i flytande form ved -259 °C. Du kan evt binde hydrogenet kjemisk til andre stoff, men då vert lageret veldig mykje tyngre pr kg hydrogen. Det kan òg vere ei utfordring å skilje stoffa att. Om du ikkje fyller ferdig bunde hydrogen, vil det òg ta mykje lengre tid å fylle tanken. bemsin er jo også bare gass.Nei, bensin er flytande med kokepunkt over 100°C. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. april 2017 Rapporter Del Skrevet 7. april 2017 For å ta problemen opp på nytt rekkvidde : elbiler har en tererisk rekkvidde på alt fra 15-20 mil til litt over 50 mil denne rekkvidden er urealistisk Så vet man man kapasitent på batterien kan reduseres så my som over 50 % om det er kaldt Denne efekten har man ikke av en bemsin/dieslebil skulle man kjøre rundt med henger så kan det hende at man bare sitter igjen med langt under halvparten av det batteri skulle gi jeg vil påstå at den mengden energi man har med seg på tanken i en bensin /diesel bil er 4 ganger mer en det man har på batterien i en elbil . Elmotoreren er dog nær 100% effektiv mens bensin og diselmoter ligger på rund 50% Ett av problemene er at man må være sktremt påppaselig å ladde elbilen nesten ver dag for å ungå problemer. Glememer man det elle om laddee kontakten er utilgjenglig så vil man få problmer Her har man bare noen få dager på seg For en besin og dieselbil så holder det å fylle på men noen ukers mellomrom Da rekekr drivstoffet 5 ganger lenger og de til tross for at man sluser emer med det Et momnet her er også at man kan ta med seg reserve drivstoff , eller uten store problemer hente ekstra drivstoff går man tom for strøm så er det mye vanskeligerer Dette betyr mye for bruken tenk nå bare på følgende eksempel : du har tenke å skru sammen noe deler med en elkektrisk batteridrill og har bare ett batteri rett før du er ferdig gåt drillen tomm for strøøm og deu må vente misnt en time før batteriet er laddet opp Det er ganske iriterende når du vil bli ferdig så fort som mulig For elbiler vil det også føles slik , men her må du vente mye lengere , med minder du har en huirtigladdere i nærheten et moement til man brude ta med er at mange kjør til hytta , uten at det nødvendigvis er innelgt strøm der skal man ladde bilen med agregat i 8 timer om man er uheldig å ha for lite strøm ? Hva med å ha muligheten for å ha strøm for flere uker tilgjengelig også på de mere øde stedene ? ( her må man ta hensyn til at biler som bruker drivstoff ikke skal være tilgjengelig om en del år , altså i fremtiden ) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. april 2017 Rapporter Del Skrevet 7. april 2017 Hydrogenfylling går heller ikkje so fort som mange trur. Tyske Manager Magazin hadde kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar undervegs. Mirai kom sist. Ser ikke sånn ut her: http://www.greencarreports.com/news/1109680_tesla-model-x-electric-car-vs-toyota-mirai-fuel-cell-car-ca-road-trip The Mirai completed the out-and-back race first, with the Tesla some hours behind. But, as Edmunds noted, this victory comes with a major: caveat: this trip could only be attempted in California, where 95 percent of today's hydrogen filling stations reside. Tesla says that traveling 300 miles requires almost 90 minutes of charging. The Mirai’s pair of high-pressure hydrogen tanks can be filled in about 5 minutes, providing an EPA-rated range of 312 miles. Litt urettferdig test med fordel Mirai siden 95 % av H stasjonene i USA ligger i Cali. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå