Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Har brukt PSP 4.12 i en evighet - også med Windows 10.Men etter jeg oppdaterte til Creators Update som vil den ikke starte.Får "Paint Shop Pro Windows 32 bit Executable har sluttet å virke". Kjempekrise. Dette er det programmet jeg bruker mest av alle. Hva har skjedd i Creators Update (selv ikke kompabilitets instillinger hjelper).Her er utdrag av event-loggen (har prøvd å erstatte MFC42.DLLmen da krasjer den med en eneste gang uten noen log-entry):Programnavn med feil: Psp.exe, versjon: 4.1.2.0, tidsangivelse: 0x32c96943Modulnavn med feil: MFC42.DLL, versjon: 6.6.8063.0, tidsangivelse: 0x4a79281aUnntakskode: 0xc0000409Feilforskyvning: 0x0003bb34Feil prosess-ID: 0x5d0Feil starttid for program: 0x01d2aed8f01062c7Feil programbane: C:\Program Files (x86)\Paint Shop Pro 4.12\Psp.exeFeil modulbane: C:\WINDOWS\SYSTEM32\MFC42.DLLRapport-ID: d106a41f-8cfc-4e1b-b79b-e77d354aa93cFullstendig navn på feilpakke:Relativ program-ID for feilpakke: Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Lover ikke bra, bruker også samme program, som deg har jeg brukt det siden tidenes morgen Har ikke oppdatert til CU enda, liker å vente til barnesykdommene er rettet opp i. Men får kanskje spinne opp en test pc for å se om det faktisk er tilfelle, og om jeg ev. da finner noen løsning. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 God nyhet. Ser ikke ut som det var Creators Update likevel. Men en "tweak" program som heter "Winaero Tweaker". Bare å installere det får PSP til å krasje. Og det hjelper ikke å avinstallere det (måtte gå tilbake til et restore point). Antar de bytter ut en eller annen fil og ødelegger noe (feilmeldingen sier noe om en funksjon som ikke finnes i en DLL). Har skrevet til han som lager programmet (som ER veldig bra) og spurt om detaljer. Ikke så lett å finn hva de endrer på (finnes det noe program får å "sniffe" slike endringer)? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Da har jeg testet på en ren installasjon av MSDN .iso fil Windows 10 64bit ver 1703 som kom ut i går, og jeg ser at jeg bruker PSP 4.14 og ikke 4.12. V4.14 fungerer fint i Creators Update som du kan se her: Eneste "feilen" er at jeg får en registerfeil melding, men den kan man bare trykke bort. Og så fungerer alt helt fint. Du kan ev. laste ned 4.14 installasjonsmappen fra meg, jeg pakker den bare ut rett på c:\ og kjører psp.exe derfra (lager snarvei på skrivebordet). Her er i alle fall mappen som fungerer på CU......last ned her! Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Det er et eller annet veldig rart. Hvis jeg bruker system restore og går tilbake til restore jeg laget rett etter oppdatering til Creators Update så starter Paint Shop Pro 4.12 EN gang. Men neste gang jeg start får jeg samme feilmelding. Også etter reboot. Og dette skjer på 3 forskjellige maskiner. Så noe blir "ødelagt" første gangen PSP starter. Og bare en "restore" får det til å virke igjen. Hvis jeg bare kunne "trace" hva det er som blir endret når PSP kjører den første gangen så kanskje.... PS! Det skjer akkurat det samme med 4.14 (dvs nå hadde jeg jo kjøre 4.12 skal prøve å ta "restore" igjen og så starte 4.14 istedet for se hva som skjer da) Endret 6. april 2017 av Lars-Erik Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Men har du prøvd 4.14 versjonen jeg linket til da? Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Nå tok jeg en restore og testet så 4.14. Den lar seg starte om og om igjen - jippi :-)Men det rare er at etter at jeg kjøre 4.14 så virker også 4.12 om og om igjen ?!?!?! Rare greier... Men ser ut som begge virker nå... Skal teste på de andre maskinene også. Hva er forskjellene fra 4.12 til 4.14 forresten? PS! Takk for hjelpen forresten Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Tips om PSP 4 og Windows 10: Hvis dere synes det er tykke rammer på bilde-vinduene (nesten som på XP) så sett filen til å kjøre i kompabilitetsmodus for WIndows 8 eller 7. Da blir rammene på bilde-vinduene mye tynnere. Ingen anelse om hvorfor :-) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Vet ikke om hva forskjellen mellom 4.12 og 4.14 er...eneste er vel at 4.14 var den siste versjonen som kom ut. Har brukt 4.14 siden slutten av 90 tallet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Og jeg som trodde "jeg" brukte gamme software. Har brukt PSP 8.0/8.1 siden den kom ut . ~ 2002/2003 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Og jeg som trodde "jeg" brukte gamme software. Har brukt PSP 8.0/8.1 siden den kom ut . ~ 2002/2003 Var ikke klar over at de fortsatt laget Paint Shop Pro...alltid trodd versjon 4.14 var den siste. :D Kanskje det var den siste versjonen som ikke trengte produktnøkkel? Hvordan er det i versjon 8? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Paint Shop Pro lager de enda, men det er Corel som står bak den nå, siste versjon er X9. Tror jeg har vesjon X et eller annet liggende på en disk, men husker ikke hvilken. Disk altså. Endret 6. april 2017 av Chavalito Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Og jeg som trodde "jeg" brukte gamme software. Har brukt PSP 8.0/8.1 siden den kom ut . ~ 2002/2003 Var ikke klar over at de fortsatt laget Paint Shop Pro...alltid trodd versjon 4.14 var den siste. :D Kanskje det var den siste versjonen som ikke trengte produktnøkkel? Hvordan er det i versjon 8? Den er med serial.key og heter Jasc Paintshop Pro , siste versjon i Jasc regi føre Corel overtagelsen.Denne funker førovrig på alle win OS uten spesielle dikkedarer. Endret 6. april 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 OK. Har isolert problemet til at når man endrer noe i knapperaden som blir en registrynøkkel skrevet og så vil den ikke starte (hvis man f.eks. velger "Shapes"). Har laget en .reg fil som setter ting tilbake igjen. Enten må man kjøre den før man starter PSP. Eller kjøre den en gang og skrivebeskytte nøklene :-) (måtte legge på .txt bak i filnavnet for å få lov til å laste den opp :-) PSP-Win10-fix.reg.txt Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Men det er viktig å påpeke at feilen kun skjer om man kjører Winaero Tweaker i tillegg? For det er ingen feil med PSP 4.14 i alle fall og Windows 10 1703 (CU) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 For de som er interessert er det verdt å ta en mys på Gimp 2.8. Dette har etterhvert blitt så bra at det ligger veldig tett opp mot litt eldre photoshop-utgaver. Litt nyere en PSP 4.x og det er opensource etter GNU og god kvalitet. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 For de som er interessert er det verdt å ta en mys på Gimp 2.8. Dette har etterhvert blitt så bra at det ligger veldig tett opp mot litt eldre photoshop-utgaver. Litt nyere en PSP 4.x og det er opensource etter GNU og god kvalitet. Poenget med Paint Shop Pro er jo at programmet er veldig lett (tar jo under 3 MB pakket), starter opp på under sekundet, og er super kjekt til å f.eks redigere skjermbilder før jeg hiver dem på nett. Har jo selvsagt Adobe Photoshop og har også testet ut Gimp, men disse programmene brukes jo til noe helt annet enn hva jeg bruker PSP til. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 7. april 2017 Forfatter Del Skrevet 7. april 2017 Men det er viktig å påpeke at feilen kun skjer om man kjører Winaero Tweaker i tillegg? For det er ingen feil med PSP 4.14 i alle fall og Windows 10 1703 (CU) Tja, det ser ut som det bare var en tilfeldighet/villspor, for oss meg skjer dette uten også :-( Men det kan se ut som det ble mer stabilt etter at jeg la inn 4.14 og kjøre .reg filen. Jeg skal se om det holder seg, eller om det blir noen tilbakefall :-) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 For de som er interessert er det verdt å ta en mys på Gimp 2.8. Dette har etterhvert blitt så bra at det ligger veldig tett opp mot litt eldre photoshop-utgaver. Litt nyere en PSP 4.x og det er opensource etter GNU og god kvalitet. Poenget med Paint Shop Pro er jo at programmet er veldig lett (tar jo under 3 MB pakket), starter opp på under sekundet, og er super kjekt til å f.eks redigere skjermbilder før jeg hiver dem på nett. Har jo selvsagt Adobe Photoshop og har også testet ut Gimp, men disse programmene brukes jo til noe helt annet enn hva jeg bruker PSP til. Ja, alt til sitt bruk. Bruker også Puppy Linux enkelte ganger fordi det er lite, genialt og to the point. Lite vits å bruke en Jumbojet for å komme seg over gata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå