Gå til innhold

Minne og CPU anbefaling, Asus A7N8X Delux ver. 2


tommer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du burde absolutt kjøpe en Barton. Kanskje en 2800 siden den er blitt så billig.

 

PC2700 tilsvarer 333MHz fsb og er det minste du kan ha på en barton.

 

Kjøp heller PC3200 så får du gode muligheter til å overklokke.

Takk for svar

 

Overklokke prosessor eller minne? Eller begge deler??

 

Og igjen, bør jeg velge 2 matchede eller kun en stk?

 

Tom

Lenke til kommentar
Du burde sørge for at du har 2 minnebrikker, da går det dobbelt så fort. Ikke helt sikker på hvorfor, men det er noe med dual ddr på a7n8x.

Her er du nok temelig usikker ja. Man tjener kanskje 5-6% på å kjøre dual, istedet for enkel.

 

Til trådstarter: Hvis du velger PC3200 minne, så overklokker du ikke minnet før du kjører FSB over 400 MHz. F.eks. hvis du overklokker en Barton 2500+ til 400 MHz FSB (kjører 333 MHz som standard), så vil ikke minnet være overklokket, og du vil ha en større sjanse for at systemet kjører stabilt. Om du skal overklokke, så må du sørge for at du kjøper en god kjøler til prosessoren.

Lenke til kommentar

Jeg installerte en Thermaltake Volcano 11 i min nevøs PC i sommer. Den kommer standard med regulerbar vifte (både automatisk og manuell), slik at du får tilpasset den til ditt eget smertenivå og belastning på CPU. Jeg valgte den etter å ha lest denne testen, og har ikke fått noen klager på dette valget. Prisen har også gått ned ser jeg. Jeg har sett den priset til under 300 kroner.

Lenke til kommentar
Man tjener faktisk en god del på Dual channel når man f eks installerer fra harddisk, har stor agp aperture size (som egentlig bør vere unødvendig med nye skjermkort), eller lignande.

i aida32 fikk eg omtrent 50% bedre memory write og read benchmarks med Dualchannel i forhold til single :)

Nå bruker da de fleste maskinen til helt andre ting enn å kjøre memory benchmarks. Tester har vist at systemer med dual i praksis har en gjennomsnittlig økning i området 5-6% ved kjøring av en blandet samling av oppgaver/applikasjoner.

Lenke til kommentar
Tester har vist at systemer med dual i praksis har en gjennomsnittlig økning i området 5-6% ved kjøring av en blandet samling av oppgaver/applikasjoner.

Mener du altså at jeg ved å bruke 2 X 256 kontra 1 x 512 vil få en ytelsesøkning på 5-6% Det er jo isåfall veldig bra...

Lenke til kommentar
Mener du altså at jeg ved å bruke 2 X 256 kontra 1 x 512 vil få en ytelsesøkning på 5-6% Det er jo isåfall veldig bra...

Tja, det kommer an på hva du bruker maskinen til. Tom's Hardware har i denne testen sammenlignet A7N8X i dual (2-Ch) og single (S-Ch). Du får ta en titt og se hvor mye du kan tjene, i forhold til det du bruker maskinen mest til. Personlig, om jeg skulle ha kun 512 MB i maskinen, så hadde jeg kjøpt en enkel 512 MB brikke, slik at det var mer rom for oppgradering senere. Flere og flere går nå for 1 GB i maskinen.

 

Edit: Har lyst til å legge til, at den rådende oppfattningen er at man i praksis merker lite til de ekstra prosentene man tjener på dual. Tester er tester.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Tja, det kommer an på hva du bruker maskinen til. Tom's Hardware har i denne testen sammenlignet A7N8X i dual (2-Ch) og single (S-Ch). Du får ta en titt og se hvor mye du kan tjene, i forhold til det du bruker maskinen mest til. Personlig, om jeg skulle ha kun 512 MB i maskinen, så hadde jeg kjøpt en enkel 512 MB brikke, slik at det var mer rom for oppgradering senere. Flere og flere går nå for 1 GB i maskinen.

Interessant lesning det der! Tror jeg bør gå for 2 x 256 MB evt 2 x 512 MB.

 

Vet du om tilsvarende sammenligning for 512 MB vs 1024 MB minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...