Gå til innhold

Spørsmål angående stryk på Elektriker fagprøve

Anbefalte innlegg

Nå idag gikk jeg opp til mitt andre fagprøve, og desverre fikk jeg ikke bestått. Grunnet til trøbbel med å besvare noen av sensorenes spørsmål.

Så da lurer jeg på. blir jeg nå satt opp som hjelpemontør for midlertidig fram til jeg skal opp igjen, og hvor lenge må jeg vente til jeg kan gå opp igjen. (Har lest at enkelte folk sier 6 måneder mellomrom og andre sier 1,5 år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes noen fast regel for det. Det er nok fagprøvenemnda i det enkelte fylket som vurderer/bestemmer, slik at det er nok der man bør spørre. I alle tilfeller så bør de vite det.

Hva var det de vanskelige spørsmålene handlet om? Noe med NEK 400? (Bare nyskjerrig.)

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noen fast regel for det. Det er nok fagprøvenemnda i det enkelte fylket som vurderer/bestemmer, slik at det er nok der man bør spørre. I alle tilfeller så bør de vite det.

Hva var det de vanskelige spørsmålene handlet om? Noe med NEK 400? (Bare nyskjerrig.)

Spørsmålene som blant annet gjorde at jeg fikk stryk var: ifølge nek 399 så skal måleren til nye boliger ligge ute i et skap og ikke inne i sikringskapet (fikk ferdig sikringskap som skulle kobles på) så i midt tilfelle så hadde ikke jeg nevnt det her på planleggings delen, som gjorde at det blant annet dro meg ned når det kom til vurdering i helhet. Spørsmål om forskjellige krav på OV/OV'S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi hadde en lærling som opplevde det samme. Han fikk lov å fortsette på løpende kontrakt som lærling til neste fagprøve. Han fikk beskjed om 6 måneders utsettelse. Dette gjelder da Hordaland.

Tilbake til det første spørsmålet ditt:

Det er opp til bedriften du jobber i om de er villige til å lønne deg som hjelpemontør til du kan gå opp igjen. Det er ingen automatikk eller krav til at lærebedriften din holder deg i arbeid i denne perioden. Ta kontakt med dem. Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar

Av lærlingekullene vi har hatt på jobben har vel en 10-20% støket på første forsøk. Kan være mange grunner til dette. Nerver og en ukjent prøvesitvasjon er ofte gjentakende grunner. Selv flinke folk kan bli satt ut av en ivrig sensor som spør og graver. (Aldri blad så fort i montørhåndboka selv som når sensor spurte om hvorfor jeg hadde brukt en IP54 kontakt på badet.... Klarte heldigvis å svare for meg når jeg fikk summet meg lit.)

I min bedrift blir ofte lærlinger som har strøket meld opp til ny fagprøve relativt raskt. Normalt 1 mnd. frem i tid slik at de har tid til å lese seg opp på temaene de slet med under prøven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...