AndersT2 Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Samsung sin løsning er bokstavelig talt søppel i forhold. Det har kommet flere lignende løsninger, men ingen sammenligner med Sonos er min erfaring. Det at jeg kan koble til en Apple AirPort Express til en Sonos Play 5 på soverommet og bruke denne til å spille av en podcast på badet osv har jeg ikke sett noen andre tilby osv osv.. Høyoppløst musikk støtter jo Sonos uten problemer, eller tenker du på 96kHz@24bit? Det blir jo igjen noe som er interessant for en utrolig liten nisje av markedet. Jeg er neimen meg ikke sikker på om Sonos støtter dette eller ikke? Du kan jo fint spille av det over optisk sånn i utgangspunktet. Sonos støtter ikke 24 bit lyd. De prosesserer alt de er borti, slik at de heller ikke ved bruk av Sonos Connect kan videresende til en annen enhet. Bluesound sender f.eks. DTS lydfiler bare direkte igjennom dere enhet, selv om de ikke støtter formatet. Man får ikke noe lyd via høyttaler løsningen dems, men med Node tilkoblet en hjemmekino receiver så får man ting igjennom. De støtter også 24bit, noe som var grunnen til at jeg testet dem etter å ha hatt Sonos. Man marker ikke noe forskjell på det på høyttaler løsningene dems, men Nodeen jeg har tilkoblet min hodetelefonforsterker merker jeg god forskjell på en del av utgivelsene. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Skulle gjerne likt at testeren av denne, som ut ifra bildet har testet dette hjemme, og er godt kjent med Sonos. Hadde fått testet ett fullt Bluesound opplegg over tid, og gitt en tilbakemelding på forskjellene både i lyd og funksjon. Det må være en langtest, da Appene som regel har litt tilvendingstid, spesielt når man er vandt med ett system. Hadde selv Sonos, og valgte å teste Bluesound for å se hvilke som passet meg best før jeg bestemte meg for hvilket av dem jeg gikk for i hele leiligheten. Syntes Bluesound sin app var vondt å sette seg inn i i starten i forhold til hvordan Sonosen var på det tidspunktet (2013/2014). Men på det 1,5 året jeg brukte Bluesound, og så testet Sonos litt igjen (Begge etter store oppdateringer på App fronten), så var Bluesound etter min mening blitt mye bedre (Selv om det selvfølgelig er småting her og der jeg personlig kunne ønsket var mulig). Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Samsung sin løsning er bokstavelig talt søppel i forhold. Det har kommet flere lignende løsninger, men ingen sammenligner med Sonos er min erfaring. Det at jeg kan koble til en Apple AirPort Express til en Sonos Play 5 på soverommet og bruke denne til å spille av en podcast på badet osv har jeg ikke sett noen andre tilby osv osv.. Høyoppløst musikk støtter jo Sonos uten problemer, eller tenker du på 96kHz@24bit? Det blir jo igjen noe som er interessant for en utrolig liten nisje av markedet. Jeg er neimen meg ikke sikker på om Sonos støtter dette eller ikke? Du kan jo fint spille av det over optisk sånn i utgangspunktet. Apple Airport Express kan jeg ikke si jeg vet så veldig mye om, men mtp på at det er et Apple-produkt så faller det utenfor mitt bruksområde uansett. Og har heller ikke hørt om noen av Apple-frelste kompiser bruker det ,så så veldig utbredt/nyttig kan det vel ikke være? Edit: Etter å ha lest litt om det ser jeg fortsatt ikke helt nytten? Men om jeg forstår deg rett, det å spille musikk i forskjellige rom og styre alt fra en enhet (telefonen) er vel noe de fleste kan? Hos meg funker det ihvertfall brillefint. Og nei. Vet ikke hva du kaller Hi-Res lyd, men det er åpenbart feil og utvanning av begrepet. Blir som å kalle 720p full HD. Som en annen skriver så støtter ikke Sonos det, og det er langt ifra en nisje/gimmick når det er såpass mange store aktører som satser på det. Hør på forskjellen, og du vil kanskje forandre mening. Om du f.eks kjøper dette istedenfor, og bygger på det med et par SRS ZR7 og kanskje et par hear.go i tillegg, så skal du kjøpe VELDIG mye Sonos utstyr for å matche det. http://www.sony.com/electronics/sound-bars/ht-nt5 Som sagt, i den pakken nevnt ovenfor får også med vanntette høyttalere i form av hear.go som går på batteri ( høres kanskje ikke allverden ut, men ta det med deg ut i skogen, stranda, hytta etc så vil du se), støtte for HDMI/ARC (som skal være bedre enn optisk), støtte for over 100 apps kontra 30 apps hos Sonos osv... Prisen vil heller ikke være dyrere, det er minst like enkelt å sette opp (jeg har satt opp begge), appen fungerer utmerket og du vil til syvende og sist sitte igjen med bedre lyd. Spesielt på musikk. Har ikke selv prøvd å sette opp Samsung sin løsning, så vet ikke hvor enkelt/vanskelig det er, men lydmessig står de ihvertfall ikke noe tilbake på Sonos i mine ører. Men markedsføring kan Sonos, og det er vel heller derfor at det er såpass mange som kjøper det. Og at det er et amerikansk produkt. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Om man er av den oppfatning av at f.eks Samsung sin app fungerer utmerket kan man sikkert kjøpe Samsung. Da er man uansett fortapt. Lydmessig er det meste helt fint, det er brukervennligheten og stabiliteten som er Sonos' styrke. Særlig det at de har holdt på så lenge og fortsatt støtter alle enhetene sine fullt ut. Jeg ville aldri turt å kjøpe noe sånt fra Sony eller Samsung av den enkle grunn at de garantert finner på en ny standard som ikke støtter det gamle før året er omme. Hvert år. Er du opptatt av hires-lyd fremfor brukervennlighet er du rett og slett ikke i Sonos' ønskede kundegruppe, og da bør du satse på noe annet. De går ikke etter og har aldri gått etter hifi-segmentet. Endret 7. april 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Samsung sin løsning er bokstavelig talt søppel i forhold. Det har kommet flere lignende løsninger, men ingen sammenligner med Sonos er min erfaring. Det at jeg kan koble til en Apple AirPort Express til en Sonos Play 5 på soverommet og bruke denne til å spille av en podcast på badet osv har jeg ikke sett noen andre tilby osv osv.. Høyoppløst musikk støtter jo Sonos uten problemer, eller tenker du på 96kHz@24bit? Det blir jo igjen noe som er interessant for en utrolig liten nisje av markedet. Jeg er neimen meg ikke sikker på om Sonos støtter dette eller ikke? Du kan jo fint spille av det over optisk sånn i utgangspunktet. Apple Airport Express kan jeg ikke si jeg vet så veldig mye om, men mtp på at det er et Apple-produkt så faller det utenfor mitt bruksområde uansett. Og har heller ikke hørt om noen av Apple-frelste kompiser bruker det ,så så veldig utbredt/nyttig kan det vel ikke være? Edit: Etter å ha lest litt om det ser jeg fortsatt ikke helt nytten? Men om jeg forstår deg rett, det å spille musikk i forskjellige rom og styre alt fra en enhet (telefonen) er vel noe de fleste kan? Hos meg funker det ihvertfall brillefint. Man kan bruke en AirPort Express for å få AirPlaystøtte på produkter som ikke har dette innebygget. Ved å koble til en AirPort Express på linje-inn på et Sonosprodukt så har jeg muligheten til å benytte meg av AirPlay til å få lyd på valgfri Sonoshøyttaler, eventuelt på alle, eller et par alt ettersom hva jeg velger i Sonos sin app. Dette er noe Bose, Electrokompaniet eller Samsung ikke hadde støtte for når jeg testet dette. De støttet kun å gruppere egne høyttalere (med varierende hell), men du kan ikke ta linje-inn på den ene høyttaleren og få dette avspilt på en annen høyttaler med mindre du grupperer alle høyttalerne osv.. Kan forøvrig gjøre det samme med Chromecast, kobler du til en ChromeCast Audio til linje-inn på en Sonoshøyttaler så kan du bruke Google Cast til å spille av lyd på valgfri høyttaler, trenger ikke å være den samme som du har koblet til ChromeCast Audio. Osv osv... Alle løsningene har jo fryktelig store begresninger i form at du kun kan spille av lokal lyd, eller via de få tjenestene som de forskjellige programvarene har lagt inn støtte for. Ved å ha en AirPort Express koblet til ene høyttaleren så er jeg garantert muligheten til å spille av hva enn det måtte være av lyd ifra en iOS-enhet eller en Mac som gir økt fleksibilitet. Ta podcaster f.eks. som jeg hører mye på. Her bruker jeg en app som heter Overcast. Denne har jo ikke støtte for verken Bose, Electrokompaniet, Samsung, BlueSound eller Sonos sin løsning. Men ved å ha en AirPort Express koblet til min ene Sonos høyttaler så trykker jeg bare på AirPlayikonet, velger høyttaleren og vips så har jeg avspilling akkurat der jeg ønsker. Dette med HiRes-lyd er og blir en nisje. Kjenner ikke en eneste person som bryr seg om det overhode, og det inkluderer flere som har brukt temmelig mye penger på anlegg, DAC, driver på med vinyl osv.. Selv har jeg en Hegel HD12 DAC og Sennheiser HD 800 og syntes at selv forskjellene på 256 kbps AAC/OGG og lossless er så forsvinnende små at det ikke er noe jeg gidder å bry meg nevneverdig om. Resten av verden bryr seg nok nada i all den tid at folk flest forholder seg til streaming ala Spotify osv.. Her er ikke HiRes et aktuelt tema for å si det mildt. Endret 7. april 2017 av RamGuy Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Jeg setter stor pris på at jeg med Sonos kan høre på LP i hele huset. Dét er hi-res det. Endret 7. april 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Jeg er også en Sonos-konvertitt.Hadde på det meste 7.2 anlegg med 2 x mirage prestige S10 subwoofere, 120" lerret osv.Har vært innom høyttalere fra JBL (15"), Mirage, Klipsch, Jamo, Scandyna, QLN osv.Recievere jeg har hatt i moderne tider har vært alt fra Sony ES til Pioneer, Harman Kardon, m.m.Men jeg valgte å gradvis bygge ned, gikk også tilbake til TV fra PJer.Det er klart at et 7.2 anlegg med 2 x 10" subwoofere som går lavt i HZ aldri kan matches av en lydplanke, selv om jeg også har Sonos Sub og bakhøyttalere satt opp.Men jeg vil si at Sonos er "bra nok", subwooferne gir overraskende god bass.Var først innom en Samsung lydplanke som på papiret var Sonos overlegen, den hadde rørforsterker, HDMI, den hadde blåtann, den hadde innebygd kalibrator, OLED display osv.. Designet synes jeg også var finere enn Sonos.Selv om lyden i selve planken var "ok", var diskanten litt for hard. Det ble litt ubehagelig å høre på, men den største dealbreakeren var subwooferen som ikke gikk dypt nok. Det ble en form for midbass i subwooferen.Nå har sikkert Samsung lansert bedre planker siden den gang, men saken er den at jeg testet Sonos og ble positivit overrasket. Det jeg liker best med Sonos, er at appen er veldig lett å bruke.I tillegg ligger man inn kontoen i Sonos og derfor kan flere i samme husholdning bruke samme konto (feks spotify eller google play music mfl.). Lydkvaliteten synes jeg også er mer enn "bra nok".Jeg kan også "caste" til Sonos fra Google Play / Spotify, samt jeg kan jo selvsagt gruppere rom, m.m.Sonos er ikke de med mest "features" på papiret, men lyden er veldig bra.Det jeg savner med Sonos:* HDMI (CEC)* Hvit playbar burde eksistere, synes den sorte er såpass stygg at jeg måtte kjøpe et møbel med stoff-front for å gjemme den bort. * Kalibrering av lyd burde være mulig med Android også, selv om det gir de litt jobb med å teste flere enheterHar i dag følgende oppsett:Stuen: 1 x playbar, 1 x sub, 2 x play:1 som bakkanalerPå badet: 1 x play:1 På soverom: 1 x play:1 Kjøkken: 1 x play:5Har vurdert å ha en play:1 på balkongen, samt play:1 på gjesterommet.Det jeg savner mest med playbar er jo fremdeles at den mangler HDMI, det er ikke på grunn av at det påvirker lyden, men jeg må da bruke infrarød for å styre lydplanken (eventuelt appen).Sonos er ganske lett å sette opp til å gjenkjenne infrarøde signaler, så man setter egnetlig bare opp TV til å bruke lydplanke (slik at interne høyttalere deaktiveres). Deretter velger man i appen hvilken TV man har og så er det satt opp.Min LG Oled sender ut både RF og IR, så det fungerer egentlig greit - i 99% av tilfellene.Min forrige Sony 4k 65" TV hadde to kontroller, hvor jeg da ikke kunne bruke den med RF (siden den bare brukte RF). Den andre med IR fungerte selvsagt, men den var mer "Klumpete".Men når jeg sitter på kjøkkenet (åpen løsning), ca 15 meter unna playbar (som er gjemt bak en stoff-front), får jeg ikke styrt volumen. Det blir for langt for IR.DA må jeg altså frem med telefonen for å styre volumen. Så det er nok min største "gripe".Nå skal det sies at jeg har kjøpt en IR-repeater billig fra nettet, men jeg synes det er litt teit av Sonos å ikke bruke 5$ mer på å implementere HDMI med styring, da ville jeg også kunne styrt lydplankens volum gjennom appen til tven.Ikke at jeg bruker appen til TVen, men da hadde i det minste muligheten vært tilstede.Det er selvsagt også mulig å løse dette via en arduino som kan overvåke RF-signaler og "Oversette" de til IRDA. Har kjøpt nok maskinvare til å bygge en slik enhet, men har ikke hatt tid til prosjektet enda Endret 7. april 2017 av Olavxxx Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Jeg stusser litt på hvorfor der ikke er en AB sammenligning mot Sonos playbar? Jeg ville tro at de fleste som vurderer denne, ville likt å vite hvor stor forskjell det er i lyden og bruken. Denne kan jo ikke henges opp på veggen under en TV, så... lyden bør jo være endel bedre? Jeg selv synes Sonos er litt oppskrytt. Ja det er mye bra, men du verden så lite fokuset er på begrensningene i enhver test jeg leser... Airplay støtten er vel fremdeles ikke tilstede... (til tross for at kundetypen som velger dette ofte er "Eple-mennesker"). Appen er imo oppskrytt. Det er "stykkevis og delt" inn i lokalt, og individuelle strømmetjenester, og fremstillingen av musikken er ikke elegant imo. Nå er jeg musikk og hifitulling og elsker fremdeles følelsen av ett album i hendene. Jeg benytter selv ROON, men tror neppe de fleste er villig til å betale hva det koster. Men, jeg vil påstå at DE vet hvordan en musikk-app bør fungere og se ut. ROON fungerer nå også mot Sonos enheter, så jeg benytter den appen til å styre. Roon fungerer også til andre enheter (f.eks RPI-HIFIberry etc). Mange av disse har også støtte for airplay, og koster langt mindre enn tilsvarende Sonos. Jeg kan også med disse benytte bokhyllehøytalere og annet jeg har fra før med mye mindre begrensning mtp tilkobling. At ett produkt som er ment til å benyttes sammen med TV ikke har HDMI er imo ett stort minus. Ja mange har Optisk ut fra TV`n, men variasjon i lyd-bilde sync er imo årsak nok til å gi denne sonos enheten stryk-karakter. * Det hjelper lite å ha ett lydoppsett som ikke kan justeres mtp sync. Mange TV med optisk og analog ut (som jeg har funnet ut med sonos connect) har ikke mulighet til å gjøre denne innstillingen. For at den lydtweaking appen skulle ha fungert optimalt burde dette også være mulig, men det blir det ikke uten av den vet hva bilde gjør. Enkleste måten å ordne det på, er HDMI inn til Sonos enheten og HDMI ut til skjerm. Mange som har sonos og kjører lyden der ville blitt overrasket om de skrudde opp lyden på TV`n. Mest sannsynlig er det da ekkoooo ekkoooo. Sorry folkens, dette er ikke brukervennlig. Edit: * Da Sonos ikke kan garantere for at andre produkter har mulighet til å justere lyd-bilde, bør de gjøre som de fleste andre løsninger rettet mot TV/hjemmekino; gjøre dette i sin enhet (den de har kontroll over). Endret 7. april 2017 av AveMORphine Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Jeg stusser litt på hvorfor der ikke er en AB sammenligning mot Sonos playbar? Jeg ville tro at de fleste som vurderer denne, ville likt å vite hvor stor forskjell det er i lyden og bruken. Denne kan jo ikke henges opp på veggen under en TV, så... lyden bør jo være endel bedre? Hvorfor bør lyden være dårligere på Playbar siden den henges på vegg? Playbar har større elementer enn Playbase, noe som etter min erfaring har mye å si på lyden der det som oftest gjelder: på dialoger. Playbase har innebygd sub, men det kommer an på hvor og hvordan denne overtar for elementene. De lydplankene jeg har hørt som har elementer på tykkelse med Playbase har manglet litt på dybden i stemmen til menn. Regner med at Sonos har fått til dette bedre med Playbase enn f.eks. Samsung får til med en tynn lydplanke med separat sub. Men for eksempel satt mot Yamaha sin lydplanke YAS-152 så er det ikke sikkert den funker såpass, spesielt hvis man tar inn prisen i sammenligningen (kostet 2000,- på slutten av salgstiden sin for ett par år siden). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Det er nettopp det som er greia. For meg (og veldig mange andre tydeligvis) er brukervennligheten og enkeltheten ved et Sonos-anlegg vel verdt den lille tradeoffen i pris og lydkvalitet mot dedikert utstyr. Til tven har jeg i stedet valgt å kjøpe planke fra tv-produsenten for å få 100% integrasjon, men i resten av huset er hifi bytta ut med Sonos for lenge siden og jeg ser meg ikke tilbake.Å miste surround er mer en en liten tradeoff, rent lydkvalitetetsmessig. Men det kan selvfølgelig være en fornuftig prioritering allikevel. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Absolutt, og Sonos støtter jo også full surround om man vil. Personlig har jeg kommet frem til at jeg ikke bryr meg. Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 The Verge sin anmeldelse sammenligner Playbar og Playbase til dels: http://www.theverge.com/2017/4/4/15167574/sonos-playbase-review-tv-speaker-vs-playbar Takk! Ser ut som Playbase er veien å gå. Har et Samsung KS7005 så den burde gå under den uten problemer. Huff. Ikke gjør samme feilen som meg og kjøp sonos til din bruk. Du har jo en del konsoller osv og sonos playa og playbase har ingen hdmi, kun en optisk inngang. Du må igang med sånne optisk hub lignende greier om du ikke skal bytte kabel hver gang du skal bruke noe annet. Et lite helvete å holde på med. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Du kobler Play Base / Play Bar via optisk til TV-en også lar du TV-en sende lyden og ikke enhetene direkte. Jeg får helt fint Dolby Digital fra Xbox One, PlayStation 4, Apple TV osv.. Uten å måtte bytte en eneste kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg