Kurt Lekanger Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Microsoft avslører mer om hva slags informasjon Windows 10 samler inn Lenke til kommentar
Ryncken Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? 3 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg er faktisk mye mer redd for Facebook og hva _de_ samler inn av data. Hadde folk vært opptatt av sikkerhet og personvern, hadde samtlige slettet kontoen. "Slettet" betyr sannsynligvis gjort utilgjengelig for andre enn Facebook selv. Lenke til kommentar
Simon W. Hall Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? Da kan du kjøpe deg Windows Pro. Der kan du slå av all telemetri osv. via grouppolicy. Noe du forøvrig har kunnet gjøre siden windows 2000? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? Da anbefaler jeg deg at du installerer Linux, velger en Android mobiltelefon som du rooter og installerer tredjeparts OS. Du må også slette din Facebook-konto, Twitter, Instagram, sette nettleser opp med DNT, sjekke alle apper/programmer for om de sender informasjon osv. Ja, i realiteten logger deg av fullstendig. Det er ikke mulig å være koblet opp i dag uten å sende fra seg informasjon - og det meste aner du ikke at du sender fra deg. Ja, som alle andre så sender Windows 10 fra seg informasjon - satt opp som "basic" sendes lite informasjon og i bare informasjon som brukes til forbedring/feilretting. Microsoft er i tillegg forholdsvis åpne på hva de gjør. Og som nevnt, betaler du litt ekstra, så kan du sette det opp slik at du ikke sender fra deg noe. @Xantippe: Nye EU-regler fra 1.1.2018 vil medføre at du kan kreve at Facebook sletter all informasjon om deg. Jeg vet at Facebook er amerikansk, men de nye personvernreglene vil gjelde for alle som opererer i Europa. 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Noen som faktisk sjekker selv hva man kan slå av og på? Dette kan man gjøre i Windows 10 Pro :Generelle instillinger1 La Apper bruke annonse-ID for å gjøre annonser mer interesant for deg basert på App bruken din. ( Av - På )2 La nettsider tilby lokalt relevant informasjon basert på språklisten min ( Av / På ). 3 La windows spore appopstarter for å forbedre start og søkeresultater.Plassering - Her kan man velge å slå av om apper skal få informasjon om din plassering eller kun gi noen få konkrete apper tilgang.GPS tjenester osv... KameraMikrofonVarslinger Og en drøss med andre innstillinger...Det som er greit her er at man kan selv velge hva som får tilgang eller ikke , har man en mobil er man allerede utsatt for slikt og har man ikke brukt tid på å sette opp mobilen og hvilke data som plukkes opp av google så er dette trolig det samme "omtrent". 1 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? Da kan du kjøpe deg Windows Pro. Der kan du slå av all telemetri osv. via grouppolicy. Noe du forøvrig har kunnet gjøre siden windows 2000? Hvorfor skal ikke alle kunder ha mulighet til å ha telemetri slått av? Dette ligner mer en innrømmelse av at den såkalt helt nødvendige datainnsamlingen ikke er nødvendig likevel. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Hos MS har man pleid å være kunden, hos Facebook og Google er man produktet. Stor forskjell. 1 Lenke til kommentar
Simon W. Hall Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? Da kan du kjøpe deg Windows Pro. Der kan du slå av all telemetri osv. via grouppolicy. Noe du forøvrig har kunnet gjøre siden windows 2000? Hvorfor skal ikke alle kunder ha mulighet til å ha telemetri slått av? Dette ligner mer en innrømmelse av at den såkalt helt nødvendige datainnsamlingen ikke er nødvendig likevel. Microsoft utvikler programvare. De vil selvfølgelig vite så mye som mulig om hva som skjer med programvaren sin, slik at de kan få rettet eventuelle feil i fremtidige versjoner. Når noen kjøper en maskin med 'Windows 10 Home' så er de med på å gjøre Windows bedre. Dette er noe du går med på, når du godtar EULA'en for 'Windows 10 Home'. Hvis du ikke ønsker å delta i å gjøre Windows bedre, så må du kjøpe deg 'Windows 10 Pro'. Så ja. Jeg mener at innstillingene er nødvendige. Microsoft lærer utrolig mye av de maskinene som har 'Windows Insider' installert (Eller betaversjonen om du vil). Det de lærer der drypper ned på oss andre etterhvert. Og det samme gjelder for de som har 'Windows 10 Home' installert. Jeg vet ikke om noe moderne operativsystem som ikke har "Ring Hjem" funksjonalitet. Det å se etter og installere sikkerhetsoppdateringer, mener jeg er en ganske vital "Ring Hjem" funksjonalitet i alle operativsystem. I 'Windows 10 Pro' kan man åpne 'gpedit.msc' (Microsoft Group Policy Editor) og forandre absolutt alle innstillinger i Windows. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Det er vel en forskjell på "Hei mamma, har du noen nye sokker til meg?" og "Hei mamma, du vil ikke tro hva jeg har hørt i det siste!"... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Jeg kommer iallfall på to os som ikke gjør det uten at brukeren har sagt eksplisitt ja, nemlig Linux og MacOS. Også kjent som "de to andre operativsystemene på desktop ". Man kan også legge til iOs, Android er jeg ikke sikker på hvordan spør. Ingenting sendes om ikke brukeren har sagt eksplisitt "ja", og ingenting slås på automatisk. Det er helt legitimt å samle inn data, men ikke på den måten man gjør det her. Endret 14. april 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Jeg kommer iallfall på to os som ikke gjør det uten at brukeren har sagt eksplisitt ja, nemlig Linux og MacOS. Også kjent som "de to andre operativsystemene på desktop ". Man kan også legge til iOs, Android er jeg ikke sikker på hvordan spør. Ingenting sendes om ikke brukeren har sagt eksplisitt "ja", og ingenting slås på automatisk. Det er helt legitimt å samle inn data, men ikke på den måten man gjør det her. Virkelig? Dette sier Apple selv : We use only the necessary data to help create the best experience for you, whether you’re using Maps to locate a restaurant or Apple Music to discover a new artist. And we never sell your data. We know that the more personal your device becomes, the more critical it is to respect the data that’s on it. Apple Music delivers everything you love about music, including suggestions for albums, playlists, and songs you might like. In order for features like Radio, For You, and Connect to reflect your musical tastes, we collect some information about your activity in the app. This is spelled out in “About Apple Music & Privacy” during setup and is also available here. News delivers the stories and topics you’re interested in while taking measures to avoid intruding on your privacy. The more you read, the more personalized the News app becomes. While News is ad supported — ads are served based on the articles you read — this information cannot be used to target ads to you outside the News app Det går sikkert an å slå av mye av dette, men Ola Nordmann gjør det nok neppe og dette tjener jo selvsagt de store selskapene på... Så den som tror Apple er et "snillere" selskap enn Google, Yahoo, Microsoft eller et av de andre store selskapene tar nok helt feil... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Apple spør når du starter opp første gang. Enkelt ja/nei-spørsmål. Og de respekterer svaret. Men svarer man ja samler de inn de også, som du fant ut selv. Enkeltapper som News og Music kan sikkert kan ha andre policies, men nå snakka vi altså om operativsystemer. Endret 14. april 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Apple spør når du starter opp første gang. Enkelt ja/nei-spørsmål. Og de respekterer svaret. Men svarer man ja samler de inn de også, som du fant ut selv. Enkeltapper som News og Music kan sikkert kan ha andre policies, men nå snakka vi altså om operativsystemer. Jeg har aldri vært spesielt nervøs til hva Os'et samler inn av informasjon så lenge jeg kan få en god oversikt over det og gode og konkrete svar, der føler jeg at Apple stiller sterkt i forhold til sitt eget Os, ser man derimot på App siden så er det nok litt verre, men dette gjelder selvsagt også for Microsoft. Personlig kan jeg leve med både Microsoft og Apple sin variant så lenge man sørger for at de private dataene faktisk blir vernet om og sørger for at andre ikke kan misbruke disse ( eksempelvis fødselsnummer og visakort på avveie ) , det beste er at slik sensitiv informasjon blir tatt enda bedre vare på enn det vi gjør i dag og at dette ikke misbrukes. Men per dags dato lever vi i en verden hvor slik personlig informasjon gir inntekter til de store selskapene og det er vanskelig å unngå dette om man ønsker å leve et mer eller mindre "normalt" liv. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Jeg kjører faktisk med innsamling på i MacOS, så lever fint med det jeg også. Det jeg sliter med er Microsoft sin totalt manglende respekt for brukernes ønsker og stadige forsøk på å snike seg til data. Det har heldigvis blitt mye bedre med siste versjon av Windows 10, men det kan vi takke EU for, ikke MS. Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Så snillt gjort. Jeg kan altså velge om jeg vil sende basic med info eller full level. De er til og med så elskverdig å gi meg valget om å få brukertilpassede reklamer. Seriøst? Jeg vil ikke ha noen reklame i det hele tatt, og jeg vil sende fra meg NULL informasjon. Hvor er bryteren som gir meg dette valget? Da kan du kjøpe deg Windows Pro. Der kan du slå av all telemetri osv. via grouppolicy.Noe du forøvrig har kunnet gjøre siden windows 2000? Hvorfor skal ikke alle kunder ha mulighet til å ha telemetri slått av? Dette ligner mer en innrømmelse av at den såkalt helt nødvendige datainnsamlingen ikke er nødvendig likevel. Microsoft utvikler programvare.De vil selvfølgelig vite så mye som mulig om hva som skjer med programvaren sin, slik at de kan få rettet eventuelle feil i fremtidige versjoner. Når noen kjøper en maskin med 'Windows 10 Home' så er de med på å gjøre Windows bedre. Dette er noe du går med på, når du godtar EULA'en for 'Windows 10 Home'. Hvis du ikke ønsker å delta i å gjøre Windows bedre, så må du kjøpe deg 'Windows 10 Pro'. Så ja. Jeg mener at innstillingene er nødvendige. Microsoft lærer utrolig mye av de maskinene som har 'Windows Insider' installert (Eller betaversjonen om du vil). Det de lærer der drypper ned på oss andre etterhvert. Og det samme gjelder for de som har 'Windows 10 Home' installert. Jeg vet ikke om noe moderne operativsystem som ikke har "Ring Hjem" funksjonalitet. Det å se etter og installere sikkerhetsoppdateringer, mener jeg er en ganske vital "Ring Hjem" funksjonalitet i alle operativsystem. I 'Windows 10 Pro' kan man åpne 'gpedit.msc' (Microsoft Group Policy Editor) og forandre absolutt alle innstillinger i Windows. Det blir altfor enkelt å synes at det et stort selskap som Microsoft gjør er greit bare fordi det står i en eller annen EULA, noe det engang ikke alltid gjør. En EULA er noe du godkjenner ved installasjon. I mange tilfeller står du aldri overfor noen EULA med mindre en bevisst søker det. Vi vet også veldig godt at EULAER slett ikke fungerer for å ivareta forbrukere da de er så omfattende, diffuse og neddynget av tung terminologi at de færreste hverken leser eller forstår innholdet. Når du installerer Windows 10 på en ny maskin blir du bedt om en produktnøkkel før EULAEN i det hele tatt blir presentert for deg. Du kan riktignok hoppe over dette valget, men rekkefølgen her kan være avgjørende for om du anskaffer/åpner produktnøkkelen og ender opp med å måtte betale noe selv om du forstår EULAEN og takker nei. Retting av feil fungerer dårlig som forklaring da mye av datainnsamlingen ikke er relevant for feilretting. Hadde det bare stått på feilretting så skulle en skulle tro at beta-testinger og at brukerbasen selv velger å rapportere inn feil burde fungere godt for hva gjelder feilretting. Det er ikke tilfeldig at kunder er misfornøyde med praksisen og at Microsoft har havnet i en situasjon med dårlig omdømme. At du synes man skal ha en varierende praksis hvor man kan gi ulike og dårligere valg for datainnsamling ut fra om man har kjøpt et dyrere produkt eller ei må kunne forstås som en erkjennelse av at telemetrien er overdrevent utstrakt. I mens du kan forandre alle innstillingene dine i Pro-versjonen som du sier så er den vanlige forbruker en som kjøper Home versjonen og det er de som behøver beskyttelse mot overdrevent utstrakt telemetri aller mest. Ja Microsoft utvikler programvare, men de har også både et kundeansvar og lovverk som gjør at det ikke er fritt frem for å gjøre hva som helst. Det kan jo være verdt å spørre seg hvordan andre får til å rette feil uten å forbanne brukere og bli rent ned av personvernmyndigheter. Edit: Inntil nylig holdt Microsoft skjult omfanget av dataene dem samler inn, men takket være press i fra europeiske personvernmyndigheter (pdf) fikk vi litt mer innblikk i hva som foregår hos Redmond. Før denne publikasjonen hadde Microsoft sett seg nødt til å halvere dataene dem samlet inn under "Basic" innstilling, en innstilling dem tidligere hadde beskrevet så forenklet som med at det var snakk om mindre data. Lenkene i artikkelen viser at omfanget enda er nokså omfattende selv etter en såkalt halvering. Endret 26. april 2017 av timeshift Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Timeshift : Da skal jeg gi deg en liten utfordring :1 : Hvor mye personlig og identifiserbar data samles inn av hver bruker? 2 : Hvor lenge oppbevares den mest sensitive informasjonen? 3 : Hva inneholder nøyaktig den innsamlede sensitive informasjonen? Endret 26. april 2017 av 097100106111101 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Det er det umulig å vite, og i særdeleshet er det umulig å vite hva som skjer fremover. Så lenge MS oppfører seg så lite tillitsvekkende som de har gjort i denne saken er den eneste muligheten jeg ser å ikke gi dem mulighet til å samle data i det hele tatt ved å ikke kjøre Windows. Det er selvsagt helt fair å velge å stole på Microsoft, selv om tanken virker noe absurd på meg. Endret 26. april 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er det umulig å vite, og i særdeleshet er det umulig å vite hva som skjer fremover. Så lenge MS oppfører seg så lite tillitsvekkende som de har gjort i denne saken er den eneste muligheten jeg ser å ikke gi dem mulighet til å samle data i det hele tatt ved å ikke kjøre Windows. Det er selvsagt helt fair å velge å stole på Microsoft, selv om tanken virker noe absurd på meg. Det er publisert flere artikler på dette så noe vet vi allerede, men i bunn og grunn skal ikke personilge informasjon være tilgjengelig da all data skal bli anonymisert, en del unntak finnes selvsagt , merk før Creators update : Denne artikelen publisert i Desember 2016 bør leses What’s changed is that Windows 10 has expanded the scope to better understand the type of hardware being used, basic system diagnostics, logs of how frequently features are being used, what applications have been installed, how users are using those applications, and the reliability data from device drivers. Microsoft says it tries to avoid collecting personal information, but it can happen. For example, crash dumps can contain the contents of a document that was in memory at the time of the crash. The news that Microsoft would include threat intelligence content such as indicators and reports of past attacks from FireEye’s iSight Intelligence product into Windows Defender Advanced Threat Protection, there were concerns that FireEye would gain access to some of the telemetry data. But Microsoft says that is not part of the FireEye deal. Leser man denne artikkelen ser man i bunn og grunn hva man virkelig er bekymret for ( Skrevet nesten et år før ) Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping Så det var jo klart at Microsoft måtte få ut fingeren, Creators update gjør i det minste ting litt klarere om hva som samles inn om oss, så får det bli til sluttbrukeren om du er villig til å stole på dette, gjør du ikke det bør du også gjøre den samme vurderingen om andre selskaper som også henter inn informasjon om deg som Google, Apple og andre aktører ( søkemotorene har stort sett gjort det nå i mange år )... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå