Thor. Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg har en veldig grunnleggende forståelse av politikk og valg. Sist valg opplevde jeg at det ble sagt veldig mye som bare var oppspinn for å få stemmer, og jeg føler meg lurt av nåværende regjering. I år vil jeg bli flinkere til å innhente den informasjonen jeg trenger for at min stemme skal gå til det partiet som fortjener det. Jeg velger å ikke gå inn på konkrete eksempler da det hverken er enkeltsaker, eller hvilke saker som fikk meg til å stemme slik jeg gjorde jeg ønsker å diskutere. Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer. Er det noen som har en god måte å innhente seg slik informasjon på? Eventuelt hvilke kanaler man skal høre på og ikke? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Min metode er å anta at alt politikarar seier er løgn, og deretter bli positivt overraska dersom det viser seg å vere sant. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer. Det er vell lite som partia lover, men som dei ikkje har til intensjon og får utført? Det vanligaste problemet er vell at partiet ikkje kjem i posisjon til å holde alle lovnadane? Og at partiet må samarbeide med andre parti slik at det må inngås eit kompromiss som gjer at ikkje alle sakene er mulig å få til. I den grad at det blir presentert valgløfter som ikkje kan oppfyllast, så avsløres det ved å sjå på kva om det foreligger ein plan for korleis valgløftet skal oppfyllast. Mange av løfta går på pengebruk, så eit løfte om lavare skatt, fleire sjukehus, lavare pensjonsalder, osv utan at det også blir sagt noke om korleis ein skal betale for dette vil være å betrakte som useriøst. Det er ikkje sikkert at partiet er motvillige til å innføre eit slikt tiltak, men enkelte ting er det berre ikkje mulig å få til. Ein kan ikkje innføre noke som medfører større offentlege utgifter utan å ta pengane enten frå skatt/brukerbetaling eller frå sparepengane (oljefondet). Og tilsvarande kan ein ikkje redusere skatt/moms/bompenger eller forbruket av oljefondet utan å også kutte eller effektivisere offentlege tjenester. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg har en veldig grunnleggende forståelse av politikk og valg. Sist valg opplevde jeg at det ble sagt veldig mye som bare var oppspinn for å få stemmer, og jeg føler meg lurt av nåværende regjering. I år vil jeg bli flinkere til å innhente den informasjonen jeg trenger for at min stemme skal gå til det partiet som fortjener det. Jeg velger å ikke gå inn på konkrete eksempler da det hverken er enkeltsaker, eller hvilke saker som fikk meg til å stemme slik jeg gjorde jeg ønsker å diskutere. Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer. Er det noen som har en god måte å innhente seg slik informasjon på? Eventuelt hvilke kanaler man skal høre på og ikke? Det var nok ikke noe av det som var sagt som i realiteten var oppspinn for å få stemmer. Frp ønsket nok å fjerne alle bompengene osv, og Høyre ville gjennomføre ting de ikke har fått til. Så i "en perfekt" verden vil nok et parti med rent flertall faktisk gjennomføre det de har lovet (i svært stor grad). Men i en reell verden har ingen (sjelden noen) rent flertall og det finnes noe som kalles realpolitikk. Realpolitikk er også bestemt av økonomsike rammer, at tidligere vedtak begrenser handlingsrom osv. Personlig er jeg mest opptatt av i hva av valgløftene et parti har har muligheten til en viss grad å innfri, enten i styrende posisjon eller som kompromiss med andre. Dvs påvirke hovedretningen på de valg som politikere vil ta. Så si stedet for å se på "valgløfter" i seg selv, vurder hvilken retning et parti ønsker for samfunnet og la det være bestemmende. F.eks Senterpartiet har en hovedretning som muligens kan defineres som anti-sentralisering, globaliseringsskeptisk, noe nasjonalistisk og sosialliberal. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Så lenge vi har en mindretallsregjering, samt at Stortinget befestes av tullepartier som MDG, SV og Venstre, vil vi dessverre aldri få et funksjonelt styre som ivaretar politikernes løfter og velgernes ønsker... Endret 6. april 2017 av gravypressure 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer.Se hva nåværende regjering gjør, det er essentiellt akkurat det samme som enhver ny regjering vil gjøre. Om noen politiker hevder at de vil gjøre noe annet kan du relativt trygt annta at det er noe de "bare sier for å lure til seg stemmer". Er det noen som har en god måte å innhente seg slik informasjon på? Eventuelt hvilke kanaler man skal høre på og ikke?NRK - Norske Regjeringens Kringkasting og alle andre medier som er avhengige av lisens, autorisasjon, reklame, beskattning etc fra Staten kan du stort sett bare glemme som nøytrale kilder. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer. Tja, noe du kan gjøre er jo å se på hvor flinke de ulike partiene/politikerne har vært til å holde ord før. Evt så kan du heller gjøre som meg: ikke tro på noe som kommer ut av munnen på en som har som jobb å stå foran andre og lyve. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Så lenge vi har en mindretallsregjering, samt at Stortinget befestes av tullepartier som MDG, SV og Venstre, vil vi dessverre aldri få et funksjonelt styre som ivaretar politikernes løfter og velgernes ønsker... Tja. Jeg tror jeg var til dels enig i dette for ikke så lenge siden. Samtidig ser jeg også at mindre partier som MDG, SV og Venstre kan a) moderere politikken, og b) bringe viktige ideer og diskusjoner til bordet, som så blir tatt opp i de større partiene (i ofte en mindre 'ekstrem' utgave). Når det kommer til hovedtema for tråden, så vil jeg kanskje si det viktigste er å stille spørsmål ved hvordan valgløftene skal gjennomføres. Det er greit nok å love bedre veier, fjerning av bomstasjoner, og desentralisering, men det viktige er jo detaljene og argumentasjonen for hvordan det skal skje, og hva det går på bekostning av. Eksempelvis er det flott for mannen i gata med lavere alkoholavgifter, men mindre flott på lang sikt om dette fører til lavere budsjett i helsevesenet. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg tror det som er best er å ikke bare interessere seg for politikk rett før valget, hvis man følger med på politikken mellom valgene får man best med seg hva partiene virkelig ønsker. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg har en veldig grunnleggende forståelse av politikk og valg. Sist valg opplevde jeg at det ble sagt veldig mye som bare var oppspinn for å få stemmer, og jeg føler meg lurt av nåværende regjering. I år vil jeg bli flinkere til å innhente den informasjonen jeg trenger for at min stemme skal gå til det partiet som fortjener det. Jeg har litt mer enn grunnleggende forståelse for politikk, desverre Jeg har latt vær å stemme stort sett pga. det du skriver. De positive tingene (subjektivt selvfølgelig) de forskjellige partiene predikerer har alltid vært en bløff. Det har aldri skjedd noe som jeg ble "fortalt", stort sett kompromisser som ikke løser en dritt. Du kan være ekspert på politikk uten å skjønne en dritt, eller rettere sagt vite hva som kommer til å skje. For min del så stemmer jeg gjerne på noen som er litt "ekstreme" da de kan få mulighet til å komme med fornuftige ting og presse inn et kompromiss som blir det samme som et annet parti har lovet. Blir også litt vind i seilene brått hvis det kommer inn noen som er litt halvgale. Kanskje ikke helt forståelig det der, men nå er det jo en beskrivelse av politikk da Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Ta de siste utspill fra et parti, midt på. Veldig populære, men ikke gjennomførlige. Ingen koalisjonsregjering vil gå med på dem. Da kan partiet, med i regjering pga en vippeposisjon, slippe unna løftet ved å si: "Vi ville, men fikk ikke lov". Var det da løgn i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Så lenge vi har en mindretallsregjering, samt at Stortinget befestes av tullepartier som MDG, SV og Venstre, vil vi dessverre aldri få et funksjonelt styre som ivaretar politikernes løfter og velgernes ønsker... Jøss, så du mener ingen velgere ønsket MDG, SV og Venstre? I Såfall er det jo merkelig at de har fått stemmer? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Jeg har en veldig grunnleggende forståelse av politikk og valg. Sist valg opplevde jeg at det ble sagt veldig mye som bare var oppspinn for å få stemmer, og jeg føler meg lurt av nåværende regjering. I år vil jeg bli flinkere til å innhente den informasjonen jeg trenger for at min stemme skal gå til det partiet som fortjener det. Jeg velger å ikke gå inn på konkrete eksempler da det hverken er enkeltsaker, eller hvilke saker som fikk meg til å stemme slik jeg gjorde jeg ønsker å diskutere. Det jeg vil vite mer om, er hva jeg kan gjøre for å sile ut det partiene bare sier for å lure til seg stemmer, og det regjeringen faktisk vil gjøre. Og finne ting regjeringen ikke sier et pip om før valget for å ikke tape stemmer. Er det noen som har en god måte å innhente seg slik informasjon på? Eventuelt hvilke kanaler man skal høre på og ikke? Hva du velger har ingenting å si. I politikken. Endret 7. april 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Alle parti som er på tinget i dag er sosialdemokrater, ja selv Høyre og FrP. Alle er nemlig for følgende: En stor og aktiv stat. Massevis av velferdsordninger. Høye skatter og mange avgifter som går til å finansiere 1 og 2. Det viktige er altså å se på den politikken som de ulike partiene faktisk fører, ikke hva politikk de sier at de vil føre. Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Så lenge vi har en mindretallsregjering, samt at Stortinget befestes av tullepartier som MDG, SV og Venstre, vil vi dessverre aldri få et funksjonelt styre som ivaretar politikernes løfter og velgernes ønsker... Tja. Jeg tror jeg var til dels enig i dette for ikke så lenge siden. Samtidig ser jeg også at mindre partier som MDG, SV og Venstre kan a) moderere politikken, og b) bringe viktige ideer og diskusjoner til bordet, som så blir tatt opp i de større partiene (i ofte en mindre 'ekstrem' utgave). Når det kommer til hovedtema for tråden, så vil jeg kanskje si det viktigste er å stille spørsmål ved hvordan valgløftene skal gjennomføres. Det er greit nok å love bedre veier, fjerning av bomstasjoner, og desentralisering, men det viktige er jo detaljene og argumentasjonen for hvordan det skal skje, og hva det går på bekostning av. Eksempelvis er det flott for mannen i gata med lavere alkoholavgifter, men mindre flott på lang sikt om dette fører til lavere budsjett i helsevesenet. Enig i at det er veldig viktig å se hvordan politikken skal gjennomføres, og hvilke prioriteringer man skal gjøre. Utfordringen er at media bryr seg NULL om dette. Man hører så og si aldri noen journalister si: "Hvis du skal gi mer penger til A, hvor mye penger skal du da fjerne fra B eller C?" All politikk handler om å prioritere. Vi har en begrenset mengde penger, som kan styres LITT av hvor mye skatter og avgifter man tar inn, men stort sett påvirker dette ikke all verden, og det er uansett begrenset hvor mye høyere skatter man kan ha før det får negative konsekvenser for samfunnet. Derfor synes jeg den største mangelen ved alle politiske diskusjoner er at de stort sett er blottet for hvilke prioriteringer man er nødt til å gjøre. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Så lenge vi har en mindretallsregjering, samt at Stortinget befestes av tullepartier som MDG, SV og Venstre, vil vi dessverre aldri få et funksjonelt styre som ivaretar politikernes løfter og velgernes ønsker... Tja. Jeg tror jeg var til dels enig i dette for ikke så lenge siden. Samtidig ser jeg også at mindre partier som MDG, SV og Venstre kan a) moderere politikken, og b) bringe viktige ideer og diskusjoner til bordet, som så blir tatt opp i de større partiene (i ofte en mindre 'ekstrem' utgave). Når det kommer til hovedtema for tråden, så vil jeg kanskje si det viktigste er å stille spørsmål ved hvordan valgløftene skal gjennomføres. Det er greit nok å love bedre veier, fjerning av bomstasjoner, og desentralisering, men det viktige er jo detaljene og argumentasjonen for hvordan det skal skje, og hva det går på bekostning av. Eksempelvis er det flott for mannen i gata med lavere alkoholavgifter, men mindre flott på lang sikt om dette fører til lavere budsjett i helsevesenet. Enig i at det er veldig viktig å se hvordan politikken skal gjennomføres, og hvilke prioriteringer man skal gjøre. Utfordringen er at media bryr seg NULL om dette. Man hører så og si aldri noen journalister si: "Hvis du skal gi mer penger til A, hvor mye penger skal du da fjerne fra B eller C?" All politikk handler om å prioritere. Vi har en begrenset mengde penger, som kan styres LITT av hvor mye skatter og avgifter man tar inn, men stort sett påvirker dette ikke all verden, og det er uansett begrenset hvor mye høyere skatter man kan ha før det får negative konsekvenser for samfunnet. Derfor synes jeg den største mangelen ved alle politiske diskusjoner er at de stort sett er blottet for hvilke prioriteringer man er nødt til å gjøre. Sånn sett er det kanskje minst like viktig å legge merke til alt det partiene ikke velger å fokusere på, eller snakke om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå