pålsteen Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Hei,Kom kjørende på E18 forbi Larvik hvor de holdt på med veiarbeid på Langangenbrua i Porsgrunn. Fartsgrensen gikk fra 110 til 80, så til 50.Jeg satt hastigheten ned til 50 og så det stod en blinkende boks i høyre kjørefelt. Det kommer så en mann med refleksvest fram i tolvte time og begynte å vinke med en slags reflex pinne hvor jeg trodde han vinket meg over i motsatt kjørefelt. (vinket med høyrearmen møt venstre kjørefelt i posisjonen kl 6 til 9 om noen forstår hva jeg mener)Jeg legger med så i motsatt kjørefelt i 50 som fartsgrensen sier, og kjører kansje 20 meter før jeg ser at det kommer en bil i mot. Han blinker med lysene og jeg skjønner raskt at det er en følgebil.Jeg legger med så tilbake i høyre kjørefelt (ingen veiarbeid her, det starter først noen hundre meter lenger bort) og stopper helt. Følgebilen drar ned vinduet og ber meg om å vente, noe jeg selvsagt gjør.Noen strakser senere kommer følgebilen opp foran meg for å lose meg til andre enden. På andre enden blir jeg møtt av en kar som stoppet meg og tar bildet av skiltet mitt. Han sier så at han skal anmelde meg og at jeg vil få stor bot samt 3 måneder inndragelse av lappen.Jeg prøver høflig å forklare at det var noe slett jobb av mannen på andre enden, noe de selvsagt avfeier.Kan jeg forvente meg en saftig bot + noen måneder uten bil, eller er saken deres håpløs med tanke på at det blir ord mot ord? Hva bør jeg isåfall gjøre?Edit 1: Tldr: Trodde jeg ble vinket over i motsatt kjørefelt pga veiarbeid. Viste seg at jeg burde ha stoppet. Vegarbeider tar bilde av skilt og sier at de skal anmelde meg. Edit 2: Skrivefeil Endret 6. april 2017 av pålsteen Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hvis du mottar en anmeldelse vill jeg anbefale og levere en mot anmeldelse og søksmål snarest. Hvis du ikke hører noe hadde jeg ikke brydd meg. 1 Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Søksmål høres litt voldsomt ut for en studented lite tid og enda mindre penger. Motsøksmål dersom jeg får anmeldelse var et bra forslag! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Det er i tilfeller som dette at det er gull verdt å ha dashcam! For en tulling.. Endret 6. april 2017 av TMB 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Redigert: Først og fremst: Hvilket signal var det i den "blinkende boksen?" Var det et Stopp-skilt? Uansett skal det vel være fysisk sperring...Ved alle slike veiarbeider, hvor jeg har møtt slike overgangsrutiner, så har det alltid vært en -fysisk- sperring der man skal stoppe bilen, OG det har vært blinkende skilt som du nevner, men det er skilt med lys, med piler som indikérer veiretningen du skal følge, lavere fartsgrense, eller avstand til den fysiske sperren. Men disse skiltene har alltid stått, ofte flere før hverandre, i god avstand før den fysiske sperringen, og med tydelige og lettforståelige beskjeder.Kan ikke huske å ha vært borti et tilfelle som du nevner, hvor du kjører forbi et slikt blinkende skilt, hvor det "i tolvte time" kommer en fyr løpende ut i veibanen for å prøve å signalisére med en slik lysende markørpinne, for å prøve å stoppe deg. Og at det skal være ulovlig å passére dette skiltet? Det virker totalt borti natta.Hvis jeg ikke misforstår, så er det fordi du skiftet kjørebane i 20 meter, som er grunnen til at de anmelder deg. Jeg ser tre valg: 1) Motsøksmål - Du fremmer en sak hvor det var en svært forvirrende situasjon med dårlig merking og ansatte som gjorde en dårlig jobb. Kom løpende i siste liten, og veivet uforståelig med markøren, og at du dermed ikke kan klandres for å misforstå. De skulle bare holdt seg unna veibanen, det skulle vært fysisk sperring, sånn at det ikke var rom for å misforstå. 2) Akseptér feilen og ta straffen. 3) Hvis de saksøker deg for å ha endret kjøreretning i de 20 meterne du skriver om, så kan du lyve og nekte for det. Da gambler du på at de ikke har kamera i bilen eller noe annet sted, men hvis de ikke har det, så har de ingen bevis. Da blir det ord mot ord, og saken henlegges. Det er ikke politifolk du blir anmeldt av. Jeg kan aldri tenke meg at en veiarbeider har mer autoritét i en rettssal enn en rørlegger. Hadde det vært en fra politiet, så hadde kanskje ordet veid litt tyngre. Endret 6. april 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 6. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2017 Sukk. Gi dere med dette pisset om motanmeldelse og motsøksmål. Det er åpenbart at dere ikke har særlig peiling på hverken strafferett eller sivilrett. Den "blinkende boksen" antar jeg har et rødt eller gult lys. Har den et blinkende rødt lys vil du ha kjørt på rødt (skilt 1094). Har den et blinkende gult lys (skilt 1098) er du forpliktet til å "vise særlig aktpågivenhet og varsomhet" etter skiltforskriften. Pinnevifting er ikke et rettslig forpliktende signal. Kjøring mot rødt lys medfører tap av førerrett i minst seks måneder hvis skade lett kunne oppstått, jf. tapsforskriften § 2-5 nr. 4. Kjøring mot gult lys kan medføre tap av førerrett, men det er ingen automatikk i det. Spørsmålet blir i slike tilfeller om du forbrøt deg mot vegtrafikklovens generalklausul om at man skal opptre hensynsfullt, aktpågivent, og varsomt. "Ord mot ord" er ikke relevant i norske rettssaler - det handler om "forklaring mot forklaring". Hva forklarer du, og hva forklarer vegarbeiderne. På bakgrunn av dette skal påtalemyndigheten og retten finne ut av hva som skjedde. Du har fordelen av at rimelig tvil skal komme deg til gode. Dette er ikke en så stor fordel som mange tror. 21 Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Redigert: Først og fremst: Hvilket signal var det i den "blinkende boksen?" Var det et Stopp-skilt? Uansett skal det vel være fysisk sperring... Det var en boks som var ca 2 meter høy og 1 meter bred med 2 lys som blinket gult på toppen. Det var ingen stopp skilt. Kun den blinkende "boksen" og vegarbeider som jeg fikk inntrykk av vinket meg over i motsatt kjørefelt. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Noe sånt du tenker på? 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg vil anbefale deg å kjøre tilbake til "åstedet" og få en oversikt over hvordan skilting/lys/dirigering er på stedet. Dokumenter med kamera. Sannsynligvis har du oversett noe. 1 Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) vegarbeid.JPG Noe sånt du tenker på? Nei, det var en massiv boks som jeg mener var blå. Har aldri sett lignende blitt brukt i forbindelse med stans av biler og vegarbeid før, men det kan som andre nevner, hende at jeg har oversett noe (selvom det burde vært umulig?). Edit: Skrivefeil Endret 6. april 2017 av pålsteen Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn. 1 Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Jeg vil anbefale deg å kjøre tilbake til "åstedet" og få en oversikt over hvordan skilting/lys/dirigering er på stedet. Dokumenter med kamera. Sannsynligvis har du oversett noe. Bra tips. Skal ta en tur, men antar at de har pakket sammen. Kjørte samme strekning noen timer før hendelsen og da var det ikke noe vegarbeid, så jeg antar at det kun var et nattprosjekt. Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn. Natt til i dag (torsdag) kl 0300. Kjørte der som sagt noen timer tidligere uten at det var noen følgebil der da. Det var ikke noen 30 skilt der den dagen/natten så vidt jeg kunne se. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn. Natt til i dag (torsdag) kl 0300. Kjørte der som sagt noen timer tidligere uten at det var noen følgebil der da. Det var ikke noen 30 skilt der den dagen/natten så vidt jeg kunne se. Nattarbeid har de nok noe mer sikring for arbeiderne vil jeg tro. Men uansett blir du anmeldt, så blir du også innkalt til avhør - og det er der du legger fram din versjon av saken, så jeg ville tatt det med ro fram til det eventuelt skjer. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Moderatormelding Flyttet til juss.Tilbakemelding på moderering tas via PM. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hvis du mottar en anmeldelse vill jeg anbefale og levere en mot anmeldelse og søksmål snarest. Hvis du ikke hører noe hadde jeg ikke brydd meg. Hva i all verden skal han anmelde og saksøke dem for? 6 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Han sier så at han skal anmelde meg og at jeg vil få stor bot samt 3 måneder inndragelse av lappen. Hyggelig av han å utmåle straff i samme slengen, da 5 Lenke til kommentar
pålsteen Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Hehe, ja. Tror ikke han hadde nølt med å ta ansvar som bøddel også Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Pinnevifting er ikke et rettslig forpliktende signal. "Ord mot ord" er ikke relevant i norske rettssaler - det handler om "forklaring mot forklaring". Hva forklarer du, og hva forklarer vegarbeiderne. På bakgrunn av dette skal påtalemyndigheten og retten finne ut av hva som skjedde. Du har fordelen av at rimelig tvil skal komme deg til gode. Dette er ikke en så stor fordel som mange tror. 1) Betyr det at å bryte signalet personen med markørpinnen viser, ikke utløser noen straff? 2) Ikke at jeg generelt oppfordrer til å bryte loven selvsagt, men jeg mener, ut fra hva han skriver, at det var forvirrende og uoversiktlig merking. Dette skal komme tiltalte til gode. Hvis du mottar en anmeldelse vill jeg anbefale og levere en mot anmeldelse og søksmål snarest. Hvis du ikke hører noe hadde jeg ikke brydd meg. Hva i all verden skal han anmelde og saksøke dem for? Uoversiktlig merking og forvirrende opptreden av ansatt med markørpinne - virket som han prøvde å veilede han inn til venstre kjørefelt. Endret 6. april 2017 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Pinnevifting er ikke et rettslig forpliktende signal. "Ord mot ord" er ikke relevant i norske rettssaler - det handler om "forklaring mot forklaring". Hva forklarer du, og hva forklarer vegarbeiderne. På bakgrunn av dette skal påtalemyndigheten og retten finne ut av hva som skjedde. Du har fordelen av at rimelig tvil skal komme deg til gode. Dette er ikke en så stor fordel som mange tror. 1) Betyr det at å bryte signalet personen med markørpinnen ikke utløser noen straff? 2) Ikke at jeg generelt oppfordrer til å bryte loven selvsagt, men jeg mener, ut fra hva han skriver, at det var forvirrende og uoversiktlig merking. Dette skal komme tiltalte til gode. Jeg er ikke helt 100% enig med krikkert i at "pinnevifting" ikke er et rettslig forpliktende signal (imidlertid burde signalene vært nærmere beskrevet i Skiltforskriften, sammen med §25 "anvisning gitt av politiet") -men i dette konkrete tilfellet virker det definitivt ikke som stoppsignalet ble gitt på riktig måte, verken etter Skiltforskriftens bestemmelser om manuell (politi-)dirigering eller Vegvesenets egen (ikke juridisk bindende...) håndbok. Sakset fra Vegvesenets Håndbok N301 Arbeid på og ved veg: Trafikk skal rette seg etter tegn gitt av trafikkdirigenter, jf trafikkreglene: Trafikkreglene §3 nr. 2: Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, Tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. Trafikkdirigenter har likevel ikke politimyndighet og kan ikke fysisk prøve å stanse eller avvise trafikanter som ikke følger de anvisninger som gis. Trafikken skal stoppes ved bruk av stoppspak. Når trafikken skal stoppes skal personen stille seg med front mot trafikken som skal stoppes. Stoppspaken holdes i høyre hånd og heves med den røde siden mot trafikken. For i tillegg å gi signal til trafikantene om å dempe hastigheten kan venstre hånd heves opp og ned. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå