Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig brudd på husleieloven?

Ezeth

Anbefalte innlegg

Hei, er det mulig i dette tilfellet i følge husleieloven og nekte oppsigelse av leie av rom?

Kontrakt. http://imgur.com/txRo1gr (sensurert)
---------------------------------------------

Mail sendt og mottatt 28 mars (sensurert)
http://imgur.com/lwmLr4w

Ifølge husleieloven §9-3 er adgangen til å tidsbegrense husleiekontrakten til ett år ikke tilstede i dette tilfellet, og kontrakten anses derfor som tidsubestemt.

Da verken a eller b er infridd

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
(husleier bor i egen bolig langt unna husstanden, og boligen er ikke i bruk av huseier) b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.
(Ingen saklig grunn oppgitt)

Ifølge § 9-6 om oppsigelsesfrist gjelder en måneds oppsigelse fra dato oppsigelsen ble levert, da ikke annet er bestemt i kontrakten. Dette grunnet at leieren har adgang til fellesareale som anses som del av en annens bolig.

Setter pris på det dere gjør på forumet her, håper jeg kan få litt innsikt før jeg sender svar.
Endret av Ezeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på det du har vist/sagt her så tror jeg du har rett. Avtalen er tidsubestemt, jf. § 9-3 siste ledd. Antakelig kan den da sies opp med en måneds varsel, jf § 9-6 andre ledd.

(Dette med "leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig", jf. § 9-6 [2], kan av og til være vanskelig. Men siden kontrakten sier det er en slik bolig, og det er til din fordel, burde det ikke være noe problem. Et annet mulig problem gjelder tolkningen av at leieforholdet etter kontrakten ikke kan sies opp av noen av partene. Betyr dette at når avtalen blir tidsubestemt så er leier og utleier låst i leieforholdet i all evighet om ikke de blir enige om å endre avtalen? En mer naturlig tolkning er at det som står om uoppsigelighet gjelder den tidsbestemte avtalen, og faller bort når avtalen blir tidsubestemt.)

Lenke til kommentar

Ut fra det du beskriver har du rett. Det gjelder noen unntak i husleieloven §§ 11-1, 11-2, og 11-4 (boliger til vanskeligstilte, boliger til elever/studenter, og utleie av eiers egen privatbolig), men disse skal det eksplisitt opplyses om i leieavtalen.

Her er det ett år som er leietiden. Det er tre alternative vilkår for å kunne ha ett års leietid:

1) Boligen som leies ut er lofts- eller sokkelbolig, eller bolig i tomannsbolig, og utleier bor i samme hus,

2) Boligen skal ved utløpet av leietiden brukes som egen bolig av utleieren selv eller noen som hører til utleiers husstand, eller

3) Utleier har saklig grunn for å tidsbegrense leieavtalen

Det er ikke krysset av i leieavtalen for alternativ 1 (avtalens pkt 4A), og heller ikke for alternativ 2 eller 3. Det er bare alternativ 2 og 3 som krever at det oppgis i leieavtalen at utleier påberoper seg dem. Alternativ 1 er lovlig uavhengig av hva som står i avtalen så lenge bosituasjonen faktisk er slik.

For at leieavtalen skal være lovlig tidsbestemt må altså vilkårene for alternativ 1 være oppfylt. Er de ikke det kan avtalen sies opp med varsel etter husleieloven § 9-6.

Lenke til kommentar

Virker dette som ett greit svar? 

Nei, jeg har undersøkt saken, og er i min fulle rett til 1 måneds oppsigelsestid.

Her er det ett år som er leietiden. Det er tre alternative vilkår for å kunne ha ett års leietid:

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig
1) Boligen som leies ut er lofts- eller sokkelbolig, eller bolig i tomannsbolig, og utleier bor i samme hus,
2) Boligen skal ved utløpet av leietiden brukes som egen bolig av utleieren selv eller noen som hører til utleiers husstand, eller
3) Utleier har saklig grunn for å tidsbegrense leieavtalen

For at leieavtalen skal være lovlig tidsbestemt må altså vilkårene for langtidskontrakt være oppfylt. Er de ikke det kan avtalen sies opp med varsel etter husleieloven § 9-6. 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Da jeg førsøkte å kontakte deg angående oppsigelse av leiekontrakten 28. Mars, regner jeg dette som oppsigelsesdato. Leieforholdet regnes som avsluttet 28. April, siste husleie er betalt 1. April.

Mvh ......
Endret av Ezeth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...