milligilli Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Hei.Jeg er en gutt på 25år, å har valgt å starte, med å søke hjelp/tips/rådgivning på dette forumet ang en gammel sak, men som pågår enda ifølge av et høyt erstatningskrav. Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kortest mulig, så jeg går rett på sak.Jeg har en bot på 350 000kr, da jeg gjorde mye dumme ting som ungdom, som blant annet innbrudd på noen NSB-automater. Dumme som vi var!!Jeg ble straffet å fikk 6mndr i fengsel og den sky høye summen i erstatningskrav. ( Dette er 5år siden).Jeg valgte å endre livet mitt, dro på avrusning, kutta all kontakt med kriminelle miljøer inkl vennene mine, utdannet meg som personlig trener osv. Endret meg selv 110% og livsstilen min.Jeg har fått diagnosen Hodgkin lymfekreft å har fått cellegift behandling 1års tid, inkl høydosebehandling og strålebehandling. Er nå per dags dato under en vedlikeholds behandling med en svakere form for cellegift.Mitt spørsmål er om det er noe som helst mulighet å få slettet / ettergitt dette erstatningskravet, da jeg virkelig har trukket meg ut av det kriminelle miljøet jeg tidligere vanket i, fått meg 100% stilling jobb, kjæreste osv. Er også under behandling hos psykolog, å det har jeg også vært de siste 5årene, da hun virkelig har vært til stor hjelp for meg. Å hun kan også bekrefte min utvikling.Da denne boten hindrer meg i å utvikle meg enda mere til noe positivt enn hva jeg allerde har klart. Å føler det er veldig mye belastning for kroppen å ha denne boten hengendes over meg, og i tillegg være under cellegift behandling. Føler boten tar knekken på meg.Setter stor pris på all hjelp! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Du finner noe info her https://www.sismo.no/no/pub/tjenester/ettergivelse Lenke til kommentar
Populært innlegg Leo_ Skrevet 5. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. 18 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Er det ren bot eller erstatning for skader/tyveri? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Da jeg var liten og hadde gjort noe galt, kunne jeg bare si "Unnskyld, og jeg skal aldri gjøre det mer!", så var alt i orden. Mener du det ikke fungerer slik i den voksne verden? 3 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Da jeg var liten og hadde gjort noe galt, kunne jeg bare si "Unnskyld, og jeg skal aldri gjøre det mer!", så var alt i orden. Mener du det ikke fungerer slik i den voksne verden? Jo, når erstatningskravet er på mottakers konto. 7 Lenke til kommentar
milligilli Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 6. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2017 Du er hvertfall ikke den smarteste siden du hisser deg opp over slike smålige ting... 11 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Kanskje du burde ta det til deg, du fikk servert en liten innsikt i hvordan folk oppfatter deg og hva folk synes om slike som deg. 7 Lenke til kommentar
milligilli Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Kanskje du burde ta det til deg, du fikk servert en liten innsikt i hvordan folk oppfatter deg og hva folk synes om slike som deg. Ta det til meg? Du er jo på bærtur, hva folk syntes om slike som meg? Hva vet vel du om meg til å kunne si noe så usakelig. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hva vi vet om deg, er at du er bortskjemt og har ikke evnen til å reflektere over hva du har gjort. Du klarer heller ikke ta ansvar for det du har gjort. Hvis du absolutt har endret deg til å være en del av samfunnet, så må du ta straffen din. Du kommer ikke til å få slettet gjelden din. 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Fornøyelig lesning! Det skulle ikke mer til enn én presis sammenfatning av synspunktene i startinnlegget, så var den reformerte, angrende synder borte og den gamle Adam var tilbake – i den grad. 5 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Dette er Juss-kategorien, ikke Moral-kategorien. Er det ingen som faktisk har svar på det han spør om? Endret 7. april 2017 av henrikwl 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Setter stor pris på all hjelp! Du har ennå ikke svart på om det er bot eller erstatningskrav? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Slik jeg oppfatter det så er det nok mer snakk om et erstatningskrav som ble ilagt i forbindelse med straffesaken pga. skadeverk. For å få ettergitt hele eller deler av beløpet må du nok søke om dette til den du skylder pengene. Du kan enten sende søknaden til SISMO (som videresender den) eller du kan sende den direkte til de du skylder penger. I en slik søknad ville jeg nok vist til at du er angrende synder, du prøver å få orden på livet, du har sykdom, event. lav inntekt/ sosiale utfordringer og en forklaring på hvorfor det er rimelig for skyldner å ettergi kravet sammenlignet med andre personer i en tilsvarende situasjon. 4 Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Kanskje du burde ta det til deg, du fikk servert en liten innsikt i hvordan folk oppfatter deg og hva folk synes om slike som deg. Han fikk en innsikt i hvordan èn forumbruker oppfattet han og hva denne ene forumbrukeren syntes om slike som han. Jeg leser noe helt annet ut av det TS skriver. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Hva vi vet om deg, er at du er bortskjemt og har ikke evnen til å reflektere over hva du har gjort. Du klarer heller ikke ta ansvar for det du har gjort. Hvis du absolutt har endret deg til å være en del av samfunnet, så må du ta straffen din. Du kommer ikke til å få slettet gjelden din. Hvordan kan du med sikkerhet (siden du bruker "vet") kunne påvise manglende evne til refleksjon over handlingen eller manglende evne til å ta ansvar? Og bortskjemt? Hva er det konkrete grunnlaget ditt for å tilskrive TS disse egenskapene? Hvem snakker du på vegne av, deg selv eller alle her? Du bruker "vi"? Det er så deilig å være mobben mot det kriminelle utskuddet, ikke sant? Det er ingenting i et ønske om å få ettergitt en så stor gjeld eller eventuelt søke om muligheter til å gjøre opp dette med fordringshaver på andre måter som med sikkerhet påviser overnevnte. Han forsøker per definisjon å gjøre noe med det. Det er også helseforhold inne i bildet som i et normalt, oppegående samfunn burde kunne være medvirkende faktorer i en slik avgjørelse. Nei, det handler ikke om at sykdom gir get-out-of-jail card, men det er faktisk mulig å utvise empati. Om han får slettet gjelden sin er opp til fordringshaver. Fordømmende "lovlydige" folk er noe av det kvalmeste som finnes. 4 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Kanskje du burde ta det til deg, du fikk servert en liten innsikt i hvordan folk oppfatter deg og hva folk synes om slike som deg. Han fikk en innsikt i hvordan èn forumbruker oppfattet han og hva denne ene forumbrukeren syntes om slike som han. Jeg leser noe helt annet ut av det TS skriver. Nåh, det er nok flere som tenker som meg her tror jeg... Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Dette leser jeg: Jeg har gjort mye dritt, men siden jeg har slutta med det så vil jeg gjerne slippe konsekvensene av det jeg har gjort. Nei, du slipper ikke straff bare fordi du ikke FORTSETTER å gjøre faenskap, straffen er for hva du har gjort, ikke det du skal eller ikke skal gjøre. Wow, må si jeg er meget imponert over dine intelligens. Du må jo definitivt være den smarteste personen på dette forumet, overasket over hvor smart du er altså!! Du klarte tydeligvis ikke å forstå poenget, var det så tungt skrevet? Mektig imponert over det fornuftige og kunnskapsrike svaret ditt. Takk for stor hjelp!! Kanskje du burde ta det til deg, du fikk servert en liten innsikt i hvordan folk oppfatter deg og hva folk synes om slike som deg. Han fikk en innsikt i hvordan èn forumbruker oppfattet han og hva denne ene forumbrukeren syntes om slike som han. Jeg leser noe helt annet ut av det TS skriver. Nåh, det er nok flere som tenker som meg her tror jeg... Ok. Bra for deg at likes fra 14 forumbrukere gir deg grunnlag for å snakke på vegne av "folk" generelt. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Nå er folk generelt her faktisk forumbrukerne. Jeg snakker ikke om hvordan f.eks innvandrere på Island eller kenguruer i Australia oppfatter saken, det er faktisk forumbrukere som uttaler seg og støtter opp om uttalelser her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå