paarsand Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Er det noen her som har undersøkt hvilke muligheter man har etter roamingreglene vedr å kjøpe mobilt bredbånd i utlandet og bruke det i Norge? Med de prisene som er her, kjenner jeg det er verdt en spekulasjon i hvor vidt man kunne utnytte systemet. Eller har de tenkt på det? Ser jo at nabolandene våre tilbyr langt mer attraktive pakker enn det duopolet her kan by på. Neste gang jeg eksempelvis er på en liten reise til søta bror, kunne jeg godt finne på å ta med meg et abonnement i den lokale mobilsjappa. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Er vel danske Telia som tilbyr den mest spennende pakken, der får man 500GB for 399 Danske kroner. Hvorvidt man som norsk statsborger klarer å tegne et abonnement vet jeg ikke, men det ser ut som man må ha dansk CPR-nummer (personnummer) Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Er det noen her som har undersøkt hvilke muligheter man har etter roamingreglene vedr å kjøpe mobilt bredbånd i utlandet og bruke det i Norge? Med de prisene som er her, kjenner jeg det er verdt en spekulasjon i hvor vidt man kunne utnytte systemet. Eller har de tenkt på det? Ser jo at nabolandene våre tilbyr langt mer attraktive pakker enn det duopolet her kan by på. Neste gang jeg eksempelvis er på en liten reise til søta bror, kunne jeg godt finne på å ta med meg et abonnement i den lokale mobilsjappa. Det er lagt inn begrensninger i EU-roaming lovverket som vil gjøre dette veldig vanskelig/umulig. 1) Som EU/EØS borger kan du kjøpe abonnement i hvilket land du ønsker og bruke det i dette landet. Men dersom du ikke har lokal ID fra det landet, eller ikke kan bevise at du bor i det landet mesteparten av året (har lokal tilhørlighet pga jobb eller annen årsak) så kan de selge deg et abonnement uten roam-like-home funksjonalitet. Så du kan kjøpe et 100 GB/mnd abonnement i Danmark men ikke bruke det utenfor Danmark. 2) Hvis du over en periode på 4 mnd har brukt abonnementet mer enn 50% i utlandet, så kan tilbyder (etter først å ha kontaktet deg for å avklare om dette er misbruk eller legitim bruk) ta betalt for bruk i utlandet (samme takster som i dag). Som det står i artikkelen: "Roam like at home" is designed for travellers. Les mer her: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-4396_en.htm Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Mener du dette gjelder for Telia i Norden + Baltikum også? Det mobile bredbåndet de selger virker kun på Telias nett i disse landene. Sikkert en gråsone, men kan ikke huske å ha sett noen slike begrensninger i mitt norske mbb fra Telia. Endret 6. april 2017 av Krokan Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Mener du dette gjelder for Telia i Norden + Baltikum også? Det mobile bredbåndet de selger virker kun på Telias nett i disse landene. Sikkert en gråsone, men kan ikke huske å ha sett noen slike begrensninger i mitt norske mbb fra Telia. De enkelte operatørene kan tilby pakker og abonnement som er bedre enn det som står i reguleringen. Men reguleringen er laget slik at det ikke skal misbrukes. Ordningen er ikke laget for at du skal kunne kjøpe billige abonnement i et land og bruke det fast i et annet. Da vil du bli stoppet. Dersom Telia tilbyr en mobil bredbåndpakke som gjelder på alle Telias nett i Norden + Baltikum så kan de gjøre det. Da har Telia utvidet regelverket sine minstekrav samtidig som de har begrenset til bare å gjelde sine egne nettverk. Dette er de lov til å gjøre. Men husk også at disse abonnentene ble presentert før EUs regelverk var ferdig. Telia kan endre betingelsene med en måneds varsel. Og jeg heller ikke er sikker på om EUs regelverk også gjelde rene mobile bredbåndsabonnement. Det har tidligere vært forskjell på vanlige abonnement og data-only-type abonnement. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå