Gå til innhold

aggregat uten spenningsregulator som gir 480 ut istedenfor 220v


Anbefalte innlegg

Hei eg har eit aggregat med 450 v 12uf kondensator. Denne ble ødelagt å byttet den med en ny av samme type. Men målte nå 480 v ut på kontakten.

Skulle eg egentlig hatt 220v 12 uff kondensator ?

Er Ikkje spenningsregulator på aggregatet.

(Finner den ihvertfall ikke)

kan eg koble på en billig Kina spenningsregulator? Er 4 kabler ut to gule inn på kondensator og en svart og en blå spenning ut.

Eller fikse det på annen måte så eg får 220 volt ut ?

dette er eit aggregat som har vert fikset en gang i tiden så eg lurer på om de har plassert i feil kondensator den gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatoren i seg selv har ikke noe med hvor høy spenning du får ut, den må være merket med høyere spenning enn det den får inn for ikke å bli ødelagt.

Har du kontrollert at det er korrekt turtall på motoren?

Og spenning uten belastning er ofte noe høyere enn 230v, men over 400 var vel høyt, pleier å være godt under 300..

 

Vil tro det sitter en regulator der et eller annet sted, hvis den da ikke er fjernet av noen

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Ja eg også syntes att 400-480 volt var meget høyt i forhold.

Skulle jo trodd det hadde vert en avr der originalt som kanskje hadde blitt fjernet men da skulle det vert 6 kabler ut ? Eg har bare 4 . kjøpte en Kina avr den kom med 6 kabler og uten koblingsskjema :p

etter eg har startet aggregatet så må eg vippe opp en spake for å få det til å gå for fult . Om denne spaken er nesten av så får eg ut 230 v men da er det like før agregat et slukker.

Hvordan sjekker eg om motoren har korrekt turtall og eventuelt stiller det ned ?

Endret av TMA
Lenke til kommentar

Hvis du har et måleinstrument som kan måle frekvens kan du beregne sånn ca. hvor fort den roterer. Skal du ha 50Hz så vil alt over tilsvare at motoren roterer raskere enn den skal. Jeg vil anta den skal gå med ~1500 eller 3000~ RPM. Mao. 50 Hz = 1500, 60 Hz = 1800 osv.

 

For å stille det ned må du nesten finne forgasseren, det bør være en justeringsskrue der.

 

Det hadde vært til stor hjelp om du kan knipse et bilde av herligheten. Det høres ut som du har problemer med magnetiseringen, men hvis der ikke er noen AVR så må det jo være permanentmagneter, det kan forklare den høye spenningen hvis du kjører for høyt turtall.

 

Forøvrig:

http://www.ebay.com/itm/Automatic-Voltage-Regulator-AVR-For-2KW-3KW-Single-Phase-Gasoline-Generator-/282335386049?hash=item41bc8019c1:g:uskAAOSwZQRYhZqs

 

Dette er vel den vanligste spenningsregulatoren som er i disse Kina-aggregatene. Det sier seg vel selv at dette ikke er gode greier hvis de kan tjene penger på å selge dem til 30 kr fraktfritt levert i hele verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...