Gå til innhold

Skattemelding, etterbetaling og barnetillegg

Anbefalte innlegg

Det er litt innviklet spørsmål regner jeg med i og med at NAV ikke ga meg noe klart svar på det her. Kommer da hit med spørsmålet for å høre om det er noen som vet hvordan dette henger sammen  :)

Fikk i fjor 40-50 tusen i etterbetaling av blant annet ung ufør tillegget for uføretrygd for 2015 og samme tillegget på AAP for tidligere år. Så langt så er det greit. Hvis jeg ber om at disse etterbetalingene omregnes til de årene der de "hører hjemme" så vil jeg komme bedre ut med tanke på skattetrekket. Spørsmålet i forbindelse med dette er om disse beløpene blir stående på skattemeldingen for 2016 selv om det omregnes? 

Når jeg først er i gang med spørsmål her så fyrer jeg løs  :)  Den totale inntekten for meg og min samboer ble i 2016 da 601 000 kr. Nå er det slik at vi mottar barnetillegg. Grensen for å motta fullt barnetillegg er 500 000 (litt rundet opp). Når dette regnes ut skal det trekkes 1g fra min samboers inntekt. 1g er 92 576 kr.

Da blir regnestykket slik:

601 000 - 92576 = 508 424

Så grensen for fullt barnetillegg er da passert som dere ser. Spørsmålet er da om NAV kun ser på tallene som er oppført i skattemeldingen eller om de behandler individuelt når de ser at etterbetalingene er for tidligere år?     

Anonymous poster hash: 85071...7df
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Du får ikke flyttet inntekten til andre år, men Skatteetaten begrenser skatten til det den ville vært for disse årene.

NAV beregner basert på tallene oppført i skattemeldingen.

På skattemeldingen blir barnetillegget oppført som inntekt. Det samme gjelder etterbetalingen. Etter jeg kontaktet NAV om dette sa de at etterbetalingen ikke vil ha innvirkning på barnetillegget i og med at dette er noe jeg egentlig skulle ha hatt utbetalt tidligere. Skulle heller ikke oppgi etterbetalingen i inntektsplanleggeren på min side på NAV.no. Hvis jeg har forstått dette rett blir det da ikke slavisk basert på hva som står oppført i skattemeldingen.

Anonymous poster hash: 85071...7df

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...