Gå til innhold

Sapphire 9600XP 256 DDR

Muffinman

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg min nye Zalman heatpipekjøler med vifte i posten, og den ble selvfølgelig montert umiddelbart på mitt gode gamle Asus GF4 ti4400...men først måtte jeg fjerne gamle ramsinks og gpu-kjøler. Skuffelsen var stor ved oppstart, allerede ved posting ser jeg at det er forstyrrelser i bildet. Kommer inn i windows kun i sikkermodus og også da med store grafikkforstyrrelser.

Etter litt tenking komjeg til at det må være gammel AS3 som lager krøll, men et utall med forsøk på å rense var mislykket. Nå var det ikke noe synlig goop på kortet heller da.

Konklusjonen: Kaputt og nytt kort.

Etter en times surfing på forumet og rundomkring, fant jeg ut at XT-utgave av 9600kjernen er et greit valg. Derfor har jeg bestilt dette:

https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41810

Har jeg gjort et godt valg, eller bommet? Skal selvfølgelig bruke Zalmankjøleren på det, og overklokke så det holder...

Hvis det er noen som kan tipse meg om eventuelle mods og triks som måtte gå an å gjøre på dette kortet er det bare å kjøre på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, absolutt et godt kjøp. Fint klokkekort.

Men, har hørt at 256 Mb versjonen, skal visstnok være treigere, enn 128 Mb'en. Dette fordi kjernen ikke utnytter rammen på samme måte som 128 RAM'en.

Er riktignok ikke sikker på om dette er harde fakta.

Skal selv ha nytt skjermkort, står mellom dette og 128 mb. Vil gjerne at noen skal avkrefte/bekrefte at 256 er treigere enn 128 Mb i dette tilfellet.

Kortet skal spilles med, og all-around, ikke no fotoredigering eller video streaming/redigering.

Lenke til kommentar

Er ikke godt å si hva som er best mellom 128mb og 256mb! ;)

Men uansett så greier ikke dagens bus å utnytte 256mb minne på skjermkortet.

Det var de jeg fekk til svar etter å ha send mail til Flexi data og spurt hva som var best mellom de 2 kortene.

Det jeg vet er at 128mb minne har BGA-minne som skal være raskere enn 256mb minnen som har TSOP minne!

Lenke til kommentar

Det var vel 9600PRO-kortet som hadde TREGERE minne på 256MB-utgaven i forhold til 128MB-utgaven.

Mener å ha hørt at det er SAMME minne på 9600XT 128MB og 9600XT 256MB, men jeg ville ha ringt webshop'en og fått bekreftet dette.

Helt klart et bedre valg med 256MB-minne, men det forsvarer ikke noen veldig stor prisforskjell (noe det heller ikke er).

Lenke til kommentar
Det er forskjell på minnetypen på 9600XT kortene også!

Gå inn på http://www.sapphiretech.com/vga/products.asp

og last ned Full Retail Product List Matrix ,som er en liste over alle Sapphire skjermkort.

Så gå inn på dokumentet og der står det merket med rød skrift at 128mb har TSOP minne og 256mb har BGA minne

:xmas:

Konklusjon: Kjøp 128MB-versjonen...

EDIT: Eh... eller? Ble litt usikker nå iforhold til posten ovenfor som nevnte at BGA er kjappere...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Er vel egentlig klar over at de fleste utgaver av skjermkort med 256MB/ram har hakket tammere minne, men surf dere en runde i de forskjellige nettbutikkene og se hva som faktisk er på lager folkens...har intrykk av at de mest attraktive modellene er utsolgt overalt hvor prisnivået er akseptabelt.

Det jeg bestilte var i det minste på lager. Denne gangen var faktisk det avgjørende i og med at jeg har herpet gamlekortet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...