Trondermann Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Ja, da har denne tiden på året kommet.. Fikk en saftig baksmell. Det jeg lurer på er hvilket ansvar arbeidsgiver har i denne situasjonen. Endret mitt skattekort i jan 2016 for skatteåret 2016, og denne ble hentet som normalt av arbeidsgiver. Hadde 40.000kr mindre i inntekt enn det jeg førte opp som forventet inntekt, og fikk normalt tabeltrekk 7100. Når man har tabelltrekk skal det jo i teorien ikke bli noen problemer med skatten. Hvordan kan det da ha seg at man får en baksmell på flere titallstusen kroner? Er arbeidsgiver pliktig til å dekke noe av dette? Noen med erfaring fra lignende tilfeller? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 kan ta et uttrekk fra en lik tråd: Det vil ikke være grunnlag for et erstatningskrav mot arbeidsgiver fra arbeidstaker her for selve skattebeløpet. Hovedvilkåret for å kreve erstatning er at man kan dokumentere et økonomisk tap - og det har man jo ikke lidt. Arbeidsgiver har trukket for lite skatt, men arbeidstaker har ikke tapt de pengene - de pengene har arbeidstakeren løpende disponert hver måned. Merutgifter som følge av at beløpet innfordres etter ligningen (i stedet for via forskuddstrekk) kan tenkes krevd erstattet, men arbeidstakers tapsbegrensningsplikt (skadeserstatningsloven § 5-2) vil her lett komme i veien. Arbeidstaker har f.eks. plikt til å komme til en gunstigst mulig nedbetalingsavtale med skattekreditorene, og det er da ikke særlig mye rom igjen for slike merutgifter som kan være erstatningsberettiget. Dersom kemneren ikke får innfordret ligningsbeløpet fra arbeidstaker har kemneren rett til å kreve arbeidsgiver for beløpet etter skattebetalingsloven § 16-20. Denne regelen gjelder imidlertid kun skattekreditorenes rettigheter. Så ansvaret er arbeidsgivers, men det er ikke et meningsfylt ansvar. "Skatt av årets inntekt" i betydningen at man påla arbeidsgiver å gjennomføre forskuddstrekk i lønn for å dekke skatt ble innført i 1957, etter inspirasjon av de tyske anleggsarbeiderne som arbeidet i Norge under annen verdenskrig. Før dette var regelen at man fikk utskrevet skatt på fjorårets inntekt, og så betalte man den da året etter. Det var litt uheldig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1654011 1 Lenke til kommentar
Trondermann Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Har du noen formening om hvem sitt ansvar det er at skattekort blir hentet ut av arbeidsgiver? Dette skal vel sje automatisk? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Har du noen formening om hvem sitt ansvar det er at skattekort blir hentet ut av arbeidsgiver? Dette skal vel sje automatisk? Det er arbeidsgiver som henter det ut elektronisk, det betyr ikke at kortet automatisk er riktig. 1 Lenke til kommentar
Trondermann Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Nei, men endret kortet mitt i jan 2016, og ser nå at de ikke hentet ut det nye før oktober 2016? dette skal jo sje automatisk nesten med engang. ikke rart dette har skjært seg Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Man må som arbeidstaker sjekke at arbeidsgiver faktisk BETALER skatten. Det er IKKE nok å bare sjekke på lønnsslippen faktisk. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver virkelig har betalt inn dette (vet det fordi en bekjent av meg ble svindlet) Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Nei, men endret kortet mitt i jan 2016, og ser nå at de ikke hentet ut det nye før oktober 2016? dette skal jo sje automatisk nesten med engang. ikke rart dette har skjært seg Det du snarest må gjøre er å ta kontakt med likningskontoret, forklare hva som har skjedd og at dere får til en nedbetalingsplan. De vil jo se med en gang at du har endret skattetrekk men arbeidsgiver ikke har vært inne og hentet den nye tabellen. Uansett er det du som må ordne opp. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Vet ikkje om det stemmer helt i alle situasjoner. Men hvert år med nytt skattekort så sjekker eg skatten ved å bruke 36% regelen. Så lenge lønnslippen sier at eg betaler rundt det, så går det greit. Uansett veldig surt. Men eg regner med her at du har økt i lønn ? Til neste gang så kan du tenke over at du skal ganske mye opp i lønn før du merker en så stor økning på konto etter skatt at du faktisk risikerer titalls tusen i restskatt. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Men er det ikke sånn nå at man bare kan søke om endret skattetrekk? Det er ikke opptil enhvert å bare sette et trekk? Det må søkes om endring? Lenke til kommentar
Trondermann Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Når du har endret skattekortet ditt, får arbeidsgiver automatisk tilgang til det nye skattekortet ditt elektronisk fra Skatteetaten. Dermed trenger du ikke levere noe til arbeidsgiver. - Der er det som står på skatteetaten sine sider. Gikk opp veldig mye ilønn i 2016 ja. Men igjen så har jeg levert skattekort fort 2016 der det var medregnet. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Skaden er skjedd, det er arbeidsgiver sin feil at du havnet i denne situasjonen - men dessverre ditt problem. Du bør i fremtiden dobbeltsjekke at arbeidsgiver har hentet og bruker det nye skattekortet etter at du har gjort endringer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er noen ting som må undersøkes: 1. Er riktig skattetabell oppført på lønns-slipper for 2016? 2. Betalte arbeidsgiver dette? Eller gikk det i egen lomme? 3. Finnes det andre grunner til skattesmell enn feil trekk i lønn? Kan du se på selvangivelsen at baksmellen skyldes for lite trekk i lønn? Kan det være du har glemt å føre opp noe på selvangivelsen? 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Ja, da har denne tiden på året kommet.. Fikk en saftig baksmell. Det jeg lurer på er hvilket ansvar arbeidsgiver har i denne situasjonen. Endret mitt skattekort i jan 2016 for skatteåret 2016, og denne ble hentet som normalt av arbeidsgiver. Hadde 40.000kr mindre i inntekt enn det jeg førte opp som forventet inntekt, og fikk normalt tabeltrekk 7100. Når man har tabelltrekk skal det jo i teorien ikke bli noen problemer med skatten. Hvordan kan det da ha seg at man får en baksmell på flere titallstusen kroner? Er arbeidsgiver pliktig til å dekke noe av dette? Noen med erfaring fra lignende tilfeller? Det høres litt rart ut at du skal få baksmell da. Var det ført opp masse fradrag som du ikke har fått? Endret 5. april 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Trondermann Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Tabellttrekk 7100 ble brukt på samtlige lønnslipper i 2016, hadde vanlig minstefradrag. Hadde ikke krav på nå mye fradrag. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Er det samsvar mellom tallene på skattemeldingen og lønns- og trekkoppgaven fra arbeidsgiver? Stemmer beløpet som er oppført som skattetrekk på de månedlige lønnslippene med det som skal trekkes ihht. tabell 7100? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå