Redaksjonen. Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Men i tre øykommuner går elbiler som varmt hvetebrød.I disse 17 kommunene finnes det ikke en eneste elbil Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg ser ikke at de 17 kommunene er nevnt i artikkelen? Noe misvisende overskrift, eller jeg som er helt blind? 7 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Dette var litt rar bruk av statistikk. Jeg vil tippe at antall biler pr. 1'000 innbygger er veldig lav i de store byen( og da spesielt Oslo), og da blir selvfølgelig antall el-biler lav også. Hadde det ikke vært mer naturlig å vise antall el-biler pr. 1000 biler? 5 Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg ser ikke at de 17 kommunene er nevnt i artikkelen? Noe misvisende overskrift, eller jeg som er helt blind? Det har du faktisk helt rett i. Listen er nå på plass. //Marius Valle, TU.no 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er feil i kartet. Jeg vet med sikkerhet at Sandefjord kommune ikke bare har to elbiler.... Selv kommunen eier noen titalls, så dette tallet må være galt. Og jeg kjenner personlig flere som er folkeregistrert i Sandefjord som eier elbil... Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Påfallende hvordan elbil er veldig populært på steder med bompenger. Men når kjøperne har blitt spurt om årsaken til å ha bil så har bompengefritak kommet veldig lavt. Er nok en stund igjen til mange innrømmer at fordelen virket. Selv har jeg ingen bompenger å gå glipp av og kollektivfeltet gir ingen mening å bruke. Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det er feil i kartet. Jeg vet med sikkerhet at Sandefjord kommune ikke bare har to elbiler.... Selv kommunen eier noen titalls, så dette tallet må være galt. Og jeg kjenner personlig flere som er folkeregistrert i Sandefjord som eier elbil... Hei. Det har du nok rett i. Datasettet fra SSB angir 2 biler i Sandefjord: https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectout/ShowTable.asp?FileformatId=2&Queryfile=201746935214312931367RegKjoretoy2&PLanguage=0&MainTable=RegKjoretoy2&potsize=1 Jeg tipper det har antakeligvis en sammenheng med kommunesammenslåingen. Jeg tar kontakt med SSB for å høre hva dette skyldes. //Marius Valle, tu.no 3 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Her var nok gratis ferge høyt prioritert ja Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Påfallende hvordan elbil er veldig populært på steder med bompenger. Men når kjøperne har blitt spurt om årsaken til å ha bil så har bompengefritak kommet veldig lavt. Er nok en stund igjen til mange innrømmer at fordelen virket.For dei fleste er det nok summen av fleire fordelar som ender med kjøp av elbil. Sjølv om bompengar ikkje kjem høgt i seg sjølv, kan det vere fordelen som vippar vekta. For dei aller fleste utgjer avgiftsfritak og billigare drivstoff ein mykje større sum enn bompengane, og når bompengane kjem i tillegg er det ikkje lenger nokon tvil. Selv har jeg ingen bompenger å gå glipp av og kollektivfeltet gir ingen mening å bruke.Her i distriktet var det heller ingen bompengar då eg var blant dei første i kommunen til å kjøpe elbil, og kollektivfelt finst ikkje i fylket. Eg ser at det har komme mange fleire elbilar på vegen etter at ein annan kommune i distriktet innførte bompengar. Dei sparer nok mykje meir på drivstoff enn bompengar ved å skifte til elbil, men summen av dei to fjernar all tvil. 2 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Jeg tipper det har antakeligvis en sammenheng med kommunesammenslåingen. Jeg tar kontakt med SSB for å høre hva dette skyldes. Knallbra at dere følger med på kommentarer, men hvor er oppfølgingen her? Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Det er ganske så naturlig at disse kommunene er uten elbil.Det er ganske langt til "sivilisasjonen," og utbygging av infrastruktur i tynt befolkede områder koster mer enn det smaker. Elbiler, spesielt vest for Oslo, brukes i stor grad til matpakkekjøring da store deler av befolkningen der lever et høystatusliv som blant annet går ut på å ikke blande seg med bermen, middelklassen. Å sitte på T-bane, tog og buss sammen med vanlige folk er nedverdigende for dem. Det er tragisk at subsidier går til dette formålet. Endret 15. juni 2017 av Xantippe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå