Gå til innhold

I disse 17 kommunene finnes det ikke en eneste elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var litt rar bruk av statistikk.

 

Jeg vil tippe at antall biler pr. 1'000 innbygger er veldig lav i de store byen( og da spesielt Oslo), og da blir selvfølgelig antall el-biler lav også.

 

Hadde det ikke vært mer naturlig å vise antall el-biler pr. 1000 biler?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er feil i kartet. Jeg vet med sikkerhet at Sandefjord kommune ikke bare har to elbiler.... Selv kommunen eier noen titalls, så dette tallet må være galt. Og jeg kjenner personlig flere som er folkeregistrert i Sandefjord som eier elbil...

Lenke til kommentar

Påfallende hvordan elbil er veldig populært på steder med bompenger. Men når kjøperne har blitt spurt om årsaken til å ha bil så har bompengefritak kommet veldig lavt. Er nok en stund igjen til mange innrømmer at fordelen virket. Selv har jeg ingen bompenger å gå glipp av og kollektivfeltet gir ingen mening å bruke.

Lenke til kommentar

Det er feil i kartet. Jeg vet med sikkerhet at Sandefjord kommune ikke bare har to elbiler.... Selv kommunen eier noen titalls, så dette tallet må være galt. Og jeg kjenner personlig flere som er folkeregistrert i Sandefjord som eier elbil...

 

Hei. Det har du nok rett i. Datasettet fra SSB angir 2 biler i Sandefjord: https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectout/ShowTable.asp?FileformatId=2&Queryfile=201746935214312931367RegKjoretoy2&PLanguage=0&MainTable=RegKjoretoy2&potsize=1

 

Jeg tipper det har antakeligvis en sammenheng med kommunesammenslåingen. Jeg tar kontakt med SSB for å høre hva dette skyldes.

 

//Marius Valle, tu.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Påfallende hvordan elbil er veldig populært på steder med bompenger. Men når kjøperne har blitt spurt om årsaken til å ha bil så har bompengefritak kommet veldig lavt. Er nok en stund igjen til mange innrømmer at fordelen virket.

For dei fleste er det nok summen av fleire fordelar som ender med kjøp av elbil. Sjølv om bompengar ikkje kjem høgt i seg sjølv, kan det vere fordelen som vippar vekta. For dei aller fleste utgjer avgiftsfritak og billigare drivstoff ein mykje større sum enn bompengane, og når bompengane kjem i tillegg er det ikkje lenger nokon tvil.

 

Selv har jeg ingen bompenger å gå glipp av og kollektivfeltet gir ingen mening å bruke.

Her i distriktet var det heller ingen bompengar då eg var blant dei første i kommunen til å kjøpe elbil, og kollektivfelt finst ikkje i fylket. Eg ser at det har komme mange fleire elbilar på vegen etter at ein annan kommune i distriktet innførte bompengar. Dei sparer nok mykje meir på drivstoff enn bompengar ved å skifte til elbil, men summen av dei to fjernar all tvil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er ganske så naturlig at disse kommunene er uten elbil.
Det er ganske langt til "sivilisasjonen," og utbygging av infrastruktur i tynt befolkede områder koster mer enn det smaker.

Elbiler, spesielt vest for Oslo, brukes i stor grad til matpakkekjøring da store deler av befolkningen der lever et høystatusliv som blant annet går ut på å ikke blande seg med bermen, middelklassen. Å sitte på T-bane, tog og buss sammen med vanlige folk er nedverdigende for dem.

Det er tragisk at subsidier går til dette formålet.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...