Stormfull Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg byttet nylig caliper på høyresiden bak på min Passat 2002 mod. Etter den var montert luftet jeg bremsene og trodde alt skulle være greit. Jeg merket så snart jeg begynte å kjøre at ikke alt var som det skulle. Bremsepedalen er hard når bilen ikke sviver, men i det jeg starter bilen siger bremsepedalen. Greit nok at det er normalt at den skal sige litt, men den siger helt til den går i bånn. Dette var ikke noe problem før jeg byttet caliperen. Må jeg lufte de tre andre caliperene også? Jeg har sett etter lekkasjer, men ingen lekkasje så vidt jeg kunne se. Kan bremsekraftforsterkeren være gåen? Synes det er litt vel tilfeldig at den skulle ryke akkurat når jeg byttet caliper? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Siger pedalen så lekker det en plass eller hovedsylinder er gåen/lekk. Pedalen fjærer hvis det er luft i systemet. 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Pump bremsepedalen når motoren er av, hold pedalen inne siste gangen. Start motoren, siger pedalen kontrollert inn? 1 Lenke til kommentar
Stormfull Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Den siger kontrollert inn, men den synker til bunn. Så spretter den ut igjen som normalt. Når jeg kjører og skal bremse og holder den inne så bremser den greit, men pedalen forsvinner bare til bunns samtidig som den siger nedover, slipper bremsene mer og mer opp Lenke til kommentar
Stormfull Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Siger pedalen så lekker det en plass eller hovedsylinder er gåen/lekk. Pedalen fjærer hvis det er luft i systemet. Hva mener du med fjærer? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Siger pedalen så lekker det en plass eller hovedsylinder er gåen/lekk. Pedalen fjærer hvis det er luft i systemet. Hva mener du med fjærer? Den kjennes ut som en svamp. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Ville nok lufta hele systemet. Bytta selv en caliper på min bil i fjor og da lufta jeg ikke bare der jeg hadde skifta, men hele systemet for å være sikker. Også følg med på slanger og slik at det ikke er lekkasjer eventuelt. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Trykk på bremsepedalen og start motoren. Den skal sige litt inn og stoppe der. Trygger du hardere på pedalen så skal den møte massiv motstand. Trykk til du blir blå. Fast motstand. Oppleves bremsene på denne måten er alt i orden Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg ville lufta alle caliperne bare for å ha gjort det og helt sikkert utelukket luft i systemet. Et tips er at når du lufter, så ikke trykk bremsepedalen helt i bånn, men gjerne 2/4 til 3/4 inn. Dette fordi at mastersylinderen har glidd i det samme mønsteret i mange år, og hvis man trykker den helt i bånn etter så mange år, så kan pakningene rundt selve mastersylinderen ryke. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Ikke ukjent at man tråkker i filler gamle hovedsylindre som AnnonymG sier, men så veldig vanlig er det jo ikke. Selv bruker jeg sjeldent pedalen når jeg lufter. Bare åpne nipplene og la det renne, husk å etterfyll. La naturkreftene gjøre jobben. Jeg har hatt veldig mange lærlinger som blir usikkre på pedalen etter at de har gjort en reparasjon i bremsesystemet. Dette er alltid på diesel og en kjent gjenganger. På en dieselbil vil pedalen omsider gå i kjelleren hvis du holder trykk på den. Den siger sakte innover og man blir jævlig usikker. Dette fordi det sitter en suttepumpe(vakumpumpe) og suger pedalen ned i gulvplata. Jeg har sett mange idioter som bytter deler som er i orden pga dette og de fant aldri ut av det. Kjenn litt på pedalen før du reparerer neste gang. Siden du som er vant til bilen merker umiddelbar forskjell så tror jeg kanskje du har klart å tråkke i filler hovedsylinderen alikevel. Hvorfor du ikke får frem siget uten motor i gang er jo da et lite mysterium. Har du prøvd å tråkke hardere? Kanskje den bare siger på midten. Hold trykk og få noen til å åpne en nippel så du får lurt pedalen litt ned. Siger det der? Jeg vet ikke, bare tenker høyt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 På en dieselbil vil pedalen omsider gå i kjelleren hvis du holder trykk på den. Den siger sakte innover og man blir jævlig usikker. Dette fordi det sitter en suttepumpe(vakumpumpe) og suger pedalen ned i gulvplata. Jeg har sett mange idioter som bytter deler som er i orden pga dette og de fant aldri ut av det. Og hvor blir i tilfelle trykket av da?!? Det du beskriver er ganske enkelt ikke fysisk mulig uten å sprenge et rør, slange, kaliper eller annen vital del i bremsesystemet. Såvidt meg bekjent, så har vel også bensinmotorer vakuumdrevet bremsekraftforsterker, med akkurat samme virkning på pedalen!? Vakuumet "produseres" riktignok på en annen måte, som kanskje er mindre effektiv... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 På en dieselbil vil pedalen omsider gå i kjelleren hvis du holder trykk på den. Den siger sakte innover og man blir jævlig usikker. Dette fordi det sitter en suttepumpe(vakumpumpe) og suger pedalen ned i gulvplata. Jeg har sett mange idioter som bytter deler som er i orden pga dette og de fant aldri ut av det. Og hvor blir i tilfelle trykket av da?!? Det du beskriver er ganske enkelt ikke fysisk mulig uten å sprenge et rør, slange, kaliper eller annen vital del i bremsesystemet. Såvidt meg bekjent, så har vel også bensinmotorer vakuumdrevet bremsekraftforsterker, med akkurat samme virkning på pedalen!? Vakuumet "produseres" riktignok på en annen måte, som kanskje er mindre effektiv... Det har jeg også lurt på, ofte sett for meg at en br.slange e.l skal revne, men det har jo ikke skjedd. Å koble et manometer ute ved hjulene for å se på trykket har jeg eller ikke gjort, men det hadde vært artig. Jeg tror trykket kommer til et visst punkt før det begynner å slure over i hovedpumpa og man utforderer pakningene. Pedalen blir steinhard når man kobler vekk vakumpumpa og siger sakte i kjellern når man kobler den til igjen. Når man opplever dette med nye deler så finner jeg ingen annen grunn enn at vakumpumpa er anderledes. Normalt sett så legger ikke folk merke til dette og pedalen er 100% under kjøring, men blant oss mekanikere blir jeg ofte spurt om denne pedalen kjennes riktig ut. Det er alltid på en Diesel, rart med det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Start bilen, tramp 20 ganger raskt og hardt på bremsepedalen, siste gangen slipper du ikke opp pedalen. Siger pedalen denne gangen også? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Start bilen, tramp 20 ganger raskt og hardt på bremsepedalen, siste gangen slipper du ikke opp pedalen. Siger pedalen denne gangen også? Det er også et triks ja. På nyere biler som fortsatt har vakum hjelpekraft vil det ofte komme en varsellampe når man bruker opp vakumlageret på denne måten. Dette er en direkte sensor(som brekklampe) og legger ingen koder, lampa slukker når vakumet kommer tilbake. Med dagnes hybrider og el.biler hvor alt har en elektronisk br.kraft aktuator så begynner uansett alt dette her å bli utdatert. Dagens pedaler føles svampete, sier "psst-psst" og er blitt ganske vanskelige å lese. Lenke til kommentar
Stormfull Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Ikke ukjent at man tråkker i filler gamle hovedsylindre som AnnonymG sier, men så veldig vanlig er det jo ikke. Selv bruker jeg sjeldent pedalen når jeg lufter. Bare åpne nipplene og la det renne, husk å etterfyll. La naturkreftene gjøre jobben. Jeg har hatt veldig mange lærlinger som blir usikkre på pedalen etter at de har gjort en reparasjon i bremsesystemet. Dette er alltid på diesel og en kjent gjenganger. På en dieselbil vil pedalen omsider gå i kjelleren hvis du holder trykk på den. Den siger sakte innover og man blir jævlig usikker. Dette fordi det sitter en suttepumpe(vakumpumpe) og suger pedalen ned i gulvplata. Jeg har sett mange idioter som bytter deler som er i orden pga dette og de fant aldri ut av det. Kjenn litt på pedalen før du reparerer neste gang. Siden du som er vant til bilen merker umiddelbar forskjell så tror jeg kanskje du har klart å tråkke i filler hovedsylinderen alikevel. Hvorfor du ikke får frem siget uten motor i gang er jo da et lite mysterium. Har du prøvd å tråkke hardere? Kanskje den bare siger på midten. Hold trykk og få noen til å åpne en nippel så du får lurt pedalen litt ned. Siger det der? Jeg vet ikke, bare tenker høyt. Var bare å gå over å lufte alle caliperene så kom det seg. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå