Gå til innhold

Apple faser ut dagens Mac Pro


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror selv apple tenker i banene mac mini og lage den kraftigere?

 

For jeg kunne tenke meg å kjøpe ny mac mini.

Mac Pro har lenge vært for dyrt og skjermkortet kan ikke brukes noe særlig i gaming.

Så er kun bedrift løsning ikke forbrukerløsning man husker før den var like bra som Titan men titan gikk over til skjermkort killer.

 

Så blir litt spennende å se hva Apple tenker, håper de tenker å forbrukervennlig løsning.

Lenke til kommentar

Feil i artikkelen - Mac Pro bruker ikke FirePro G300. Kortet heter FirePro D300. DEt oppgraderes til D500 i den misnte modellen, og D500 oppgraderes til D700.

 

Det bør også poengteres at det er 2 stk av disse.

 

@Audun_K, Når prisene i dag er fra 34 - 45 000 så har du nok rett i den antagelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Marius B. Jørgenrud

Kortet heter FirePro D300.

(..)

Det bør også poengteres at det er 2 stk av disse.

 

Har rettet opp skrivefeilen. For øvrig er det nevnt tidligere i artikkelen at Mac Pro har doble grafikkort.

Lenke til kommentar

MacPro's største problem IMHO ikke at man ikke fridde til de som ikke vet hva de skal ha og ender opp med å modde maskinen hele tiden, men at for en "arbeidsmaskin" å være så hadde den de korrekte specs i utgangspunktet men var (og fortsatt er!) overpriset til de gradene samt at den er nå utdatert... og har vært det lenge.

Apple har egentlig gått teknisk sett vekk fra produkter rettet mot profesjonell bruk, det gjenspeiles både i elendig fokus på alt som de selger som har de tre "pro" bokstavene i navnet samt at rent økonomisk sett så gjenspeiles det veldig godt av hva Apple tjener fra rene forbrukerprodukter/tjenester contra "pro"-segmentet som er nokså liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MacPro's største problem IMHO ikke at man ikke fridde til de som ikke vet hva de skal ha og ender opp med å modde maskinen hele tiden, 

 

 

På en stasjonær maskin gir det ikke mye mening å lodde fast alle komponentene for å spare plass. Tror du det f.eks. gjør service noe enklere å ha alt loddet fast? Og å kjøpe en så dyr maskin uten mulighet til å forlenge levetiden ... det skjønner jeg godt at ikke så mange vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

MacPro's største problem IMHO ikke at man ikke fridde til de som ikke vet hva de skal ha og ender opp med å modde maskinen hele tiden, 

 

 

På en stasjonær maskin gir det ikke mye mening å lodde fast alle komponentene for å spare plass. Tror du det f.eks. gjør service noe enklere å ha alt loddet fast? Og å kjøpe en så dyr maskin uten mulighet til å forlenge levetiden ... det skjønner jeg godt at ikke så mange vil.

... maskin med høy integrasjonsgrad som igjen betyr større pålitelghet og en fantastisk liten formfaktor for ytelsen, skulle du kanskje si.

Ja, jeg er klar over at din type kundgruppe - av folk som skal skru på maskinen 24/7 i jakt av marginalt bedre ytelse enn å bare bestemme seg om maskinen er med god magin dekkende eller ei da de først kjøper den - også finnes. Men da er du neppe noe kunde av Apple til å begynne med siden det har vært noen år siden nå at man kunne modifisere noe særlig på hvilket som helst Apple produkt, så da er jeg enda mer fortvilt over hva du snakker om.

Lenke til kommentar

  • 3,5 GHz sekskjerners Intel Xeon E5-prosessor

16 GB 1866 MHz DDR3 ECC-minne

To AMD FirePro D500, hver med 3 GB GDDR5 VRAM

256 GB PCIe-basert flashlagring1

  •  

    Levering:

    • på lager

    • Gratis levering

Vis leveringsdatoerSeks kjerner og to grafikkprosessorer

kr 33 990,00

  • 3,0 GHz åttekjerners Intel Xeon E5-prosessor

16 GB 1866 MHz DDR3 ECC-minne

To AMD FirePro D700, hver med 6 GB GDDR5 VRAM

256 GB PCIe-basert flashlagring1

  •  

    Tilgjengelighet:

    • For tiden ikke tilgjengelig

kr 44 990,00

Lenke til kommentar

...og poenget ditt er?

 

30-40.000 er ikke spesielt dyrt for en arbeidsstasjon eller en tung utviklermaskin. Iallfall ikke om den varer noen år. Jeg rynker ikke på nesa når utviklere vil ha MBP 15" med toppspec, prisforskjellen mellom en sånn og en tilsvarende PC er neglisjerbar når man ser det over tid.

 

Problemet med Mac Pro er ikke prisen, men at den bomma på markedet. "Minst mulig" er rett og slett ikke en prioritet i dette markedet, og ulempene er langt større enn fordelene viste det seg, særlig når ikke salget ble stort nok til at det ble et økosystem av tilleggsenheter. Apple bomma rett og slett på markedet, og nå har de sagt at de tar det til etterretning. Alt for sent såklart, men store selskaper er ofte så trege.

 

Mac Pro er en ingeniørmessig bragd og et pent stykke design, men det er ikke det folk kjøper når de vil ha arbeidsstasjon.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...og poenget ditt er?

 

30-40.000 er ikke spesielt dyrt for en arbeidsstasjon eller en tung utviklermaskin. Iallfall ikke om den varer noen år. Jeg rynker ikke på nesa når utviklere vil ha MBP 15" med toppspec, prisforskjellen mellom en sånn og en tilsvarende PC er neglisjerbar når man ser det over tid.

 

Problemet med Mac Pro er ikke prisen, men at den bomma på markedet. "Minst mulig" er rett og slett ikke en prioritet i dette markedet, og ulempene er langt større enn fordelene viste det seg, særlig når ikke salget ble stort nok til at det ble et økosystem av tilleggsenheter. Apple bomma rett og slett på markedet, og nå har de sagt at de tar det til etterretning. Alt for sent såklart, men store selskaper er ofte så trege.

 

Mac Pro er en ingeniørmessig bragd og et pent stykke design, men det er ikke det folk kjøper når de vil ha arbeidsstasjon.

 

Store selskaper er trege... er ditt argument i det du snakker om Apple? Virkelig?

Skal du nå helt alvorlig redusere hele tankegangen bak Pro til at de er "trege"?

Og pray tell, hva et det de skal "lære"; at de har meget lite fortjeneste på "pro" seggmentet, at de har egentlig aldri laget arbeidsmskinet og heller ikke brydd seg pga de tjente 10x så store penger på å fokusere på forbrukerprodukter, tjenester og design?

Du forventer tydeligvis en helomvending fra et selskap som er begeistret i å FJERNE funksjoner og porter i integrasjonens navn.

 

Edit - Ps:

 

Jeg tror jeg må le av tankegangen din litt til og ha litt mer ondsinnet moro på din bekostning. Du mente jo hvis jeg skjønte deg rett at Apple har hørt på kundene sine nå. Det var det de sa, og det var det du siterte. Så først kom egget, så kommer kanskje kyllingen. Nevn meg noen tilfeller da, da Apple gikk bokstavelig talt til kundene for insporasjon for et produkt. Jeg vil virkelig høre hvem den vanlige hvermannsen var, han som foreslo å fjerne optisk drev, han som foreslo telefon uten fysiske knapper eller stylus, han som foreslo formfaktoren til Mac Pro etc. For som vi alle vet driver Apple ikke med aggressiv innovasjon og oppfylling av markedsnisjer som den selv forutsier og fyller, men ja tydeligvis så går den til kundebasen først, hvermannsen sier at de skal helst se pre-2010 pro gjøre en comebak og da sier Apple jøss det var det best forslaget vi har hørt hittil, skal bli. Lol.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

På tide å kaste søppelbøtta på søppeldynga, ikke akkurat overraskende dette her.

Selv om fanboys påstod at dette var det man måtte ha skulle man gjøre den og den type jobb, prisen og ytelsen for en slik maskin var billig,visstnok i følge de som forstod seg på slikt.

Lenke til kommentar

30-40.000 er ikke spesielt dyrt for en arbeidsstasjon eller en tung utviklermaskin. Iallfall ikke om den varer noen år. Jeg rynker ikke på nesa når utviklere vil ha MBP 15" med toppspec, prisforskjellen mellom en sånn og en tilsvarende PC er neglisjerbar når man ser det over tid.

 

Min forrige MBP 2013 4CPU/16Gb/1TbSSD kjøpte jeg for 24.000 i 2013 og solgte igjen brukt i 2017 for 12.000,- uten at man kunne se eller merke at den var brukt. Det blir en kostnad på under 3.000 i året. Byggekvalitet og dermed kost per år trumfer utsalgspris!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...