Gå til innhold

Apple skal lansere en «iMac Pro» i løpet av 2017

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så en ting er om touch er bra eller ikke på en Surface, men noe annet er hvor praktisk det vil være på en vanlig bærbar. 

Altså på en vanlig bærbar, i sitt rette habitat, som jo er liggende på et bord, eller i fanget, så har ikke jeg noe umiddelbart behov for touch-skjerm. Men plutselig står jeg et eller annet sted og har lyst til å dra opp Mac'en og f.eks. sjekke bussruta, kino-programmet, eller noe annet "kjappt", eller jeg skal bruke et eller annet app-aktig, eller jeg sitter i et trangt flysete hvor det ikke er plass til å slå opp en laptop skikkelig og skal gjøre et eller annet. Og plutselig så er Mac'en ganske ubrukelig gitt ... så da må jeg enten bruke den bittelille iPhone'n, eller drasse på en tredje, lobotomert hermetikkboks, nemlig iPad'en. Nei takk.

Man kan jo snu på flisa og si at om man har en laptop som utelukkende brukes i situasjoner hvor det ikke er noe som helst behov for en touch-skjerm, så burde man kanskje heller hatt en stasjonær pc? Sånn for the sake of the argument, ser jo det reelle behovet for å ha en laptop man kan dra med seg fra pulten til møterommet, og hjem, uten at man på død og liv må kunne bruke den alle steder på vei mellom punkt A, B og C også ...

Tingen er, se på Surface 4 Pro. Eller velg noe annet om du synes noe annet er bedre. Jeg kan kjøpe en Dell XPS som har 60 Whr, mot Surface sin 39. Jeg kan få FHD skjerm også. I anandtech sin 2015 test av XPS 13 FHD oppnådde den 2x batteritiden til Surface. Nå har den fått 8 Whr mer batteri + Kaby Lake og muligens mer effektiv skjerm. Vi snakker om over 2x bedre batteritid, og selv om du velger high-res XPS sitter du på høyere batteritid. En high res Mac vil og har bedre batteritid, bare fordi Surface har så lite batteri.

http://www.dell.com/no/p/xps-13-9365-2-in-1-laptop/pd?ref=PD_OC

Og så drar du hit.... Nedgradert til Core M, batteriet er nede i 43 Whr, men prisen er opp. Hvorfor skal jeg akseptere så mye nedgraderinger, og høyere pris, for å få en PC som er laget for å brukes fleksibelt? 

Det er sant at en Surface f.eks hadde vært lettere å bruke på flyet og slik f.eks, men en XPS varer ~2.5 ganger lengre på flyet også da. For meg er det enda viktigere. Og det er definitivt flere situasjoner hvor den brukes i fang eller på pult enn i et fly. Og du er klar over at det ikke er så lett å flytte stasjonære ikke sant? Joda, når PCen står der på pulten kunne jeg like godt hatt stasjonær. Når jeg gikk 10 minutter til T-banen, tok den i 20 minutt, og gikk 10 minutt et sted derimot er jeg veldig glad jeg ikke hadde en stasjonær, skjerm, tastatur, mus osv i hendene mine om du forstår hva jeg mener. Det er vel det som er det egentlige poenget med bærbare? Pluss batteriet da. Og det er ikke stort i disse hybridgreiene. 

Jeg har ikke noe imot å ha hybridløsninger, det er bare slik at med mine preferanser så blir det for mange trade-offs for noe jeg ikke er veldig interessert i.

Pluss om XPS løftes opp fra pulten så klarer den turbofrekvenser på CPU og GPU for alltid, selv når den lader (batteriet blir varmt, Surface har f.eks kobberplate på nettopp batteri). Mac bruker jo Intel TDP up config på mange modeller, der CPUene fra fabrikk stilles til høyere frekvenser enn vanlig, tror det er boost frekvensene, og ikke grunnfrekvensene. For både Mac og XPS har plass til god og masse kjøling. Surface klarer selvfølgelig å kjøre sine frekvenser evig og, men neppe boost frekvenser.

Lenke til kommentar

Apple innrømmet at deres "trash-bin" design var dårlig, og at de skulle komme med noe mer modulært som passet proffene bedre. Og nå skal de komme med dette og. Det er mulig de har hatt en liten gjennomgang i avdelingen og startet litt på nytt og sett litt mer på hva folk vil ha. Så det er mulig det kommer noe litt annet enn det vi er vandt med, vi får vente å se.

@AtW

Alle proffene vet nødvendigvis ikke helt hva de driver med når det kommer til PC akkurat da. Hvis Apple sier de kan få en "skjerm" og alt bare er der, så er det nok mange som tenker det er bra så lenge den er kraftig nok. Selv om det å bygge separat alltid vil være billigere, og de er jo sannsynligvis på et kontor. 

Husk den dårligste iMacen ble jo shippet med 15W TDP laptop CPUer! Fikk ikke anbefalt av tek. Apple trenge bare å selge maskinene til dem. De trenger ikke å lage det beste setupet. For å si det slik, jeg tror ikke Linus kommer til å kjøpe denne inn til sine ansatte.

Lenke til kommentar

De fleste "proffene" jeg kjenner prioriterer driftssikkerhet først, så support, så ytelse, så pris. At det er siste generasjon komponenter er ikke kritisk så lenge resten er bra.

Der Apple bomma med Pro var at form fikk gå foran funksjon, samt at de satsa på at folk skulle oppgradere via kabel. Det skjedde aldri. Det er viktig å ha iallfall én fleksibel modell, og det har i praksis ikke Apple i dag. Får håpe dette er et tegn på at de ser at det har blitt litt mye gimmick og litt lite substans i det siste. Kanskje touch bar er det neste som ryker, vi kan jo håpe!

Når det gjelder iMac gjør den nok jobben for mange, men selvsagt ikke for de tyngste brukerne. Dessuten et det jo som alltid litt dumt at skjerm og maskin henger sammen og ikke kan oppgraderes separat, men det lever man jo med på laptop allerede.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot å ha hybridløsninger, det er bare slik at med mine preferanser så blir det for mange trade-offs for noe jeg ikke er veldig interessert i.

Jeg synes det hadde vært helt utmerket om du kunne ta med deg en Macbook Pro uten touch og med super batterilevetid (som du ikke får bruk for i akkurat dette tilfellet btw.) på reisen, og lese en bok i det trange flysetet isteden, eller bruke iPad'en din som du også har drasset med deg, mens jeg kunne tatt med meg min hybrid Macbook og latt iPad'en ligge hjemme i søplekassa, og kost meg med touch-skjermen i flysetet. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

De fleste "proffene" jeg kjenner prioriterer driftssikkerhet først, så support, så ytelse, så pris. At det er siste generasjon komponenter er ikke kritisk så lenge resten er bra.

...

Når det gjelder iMac gjør den nok jobben for mange, men selvsagt ikke for de tyngste brukerne. Dessuten et det jo som alltid litt dumt at skjerm og maskin henger sammen og ikke kan oppgraderes separat, men det lever man jo med på laptop allerede.

Det er jo bare et spørmål om pris, det minst viktige kriteriet blant profesjonelle.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at man ikke bryr seg om pris, det er bare at man ser på lifetime-ROI mer enn hva man må betale der og da. Det som virkelig koster er tapt arbeidstid og/eller hyppige bytter av utstyr, samt tapt effektivitet.

Når man fakturerer godt over tusenlappen i timen har man ikke tid til utstyr som ikke fungerer optimalt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Der Apple bomma med Pro var at form fikk gå foran funksjon, samt at de satsa på at folk skulle oppgradere via kabel. Det skjedde aldri. Det er viktig å ha iallfall én fleksibel modell, og det har i praksis ikke Apple i dag. Får håpe dette er et tegn på at de ser at det har blitt litt mye gimmick og litt lite substans i det siste. Kanskje touch bar er det neste som ryker, vi kan jo håpe!

Det er akkurat det, hvilken nisje dekker egentlig dette? Enten trenger du god ytelse, eller så bruker du laptop. Litt overforenklet såklart men ikke så langt fra sannheten for den type proff bruk jeg har vært borti. AtW

Lenke til kommentar

De har jo det, de har bare ikke tro på å kombinere UX for pekedevice og touch.

Jeg er tilbøyelig til å være enig, har iallfall ikke sett noen bra implementasjoner så langt. Men Apple tvinges nok til å gi seg snart, fordelene ved f.eks en Surface-løsning oppveier i stor grad ulempene.

Jeg er godt fornøyd med min Surface Pro 3 Core 5. Windows 8 og 10 har selvsagt hatt sine barnesykdommer og har det vel fortsatt, men for meg som er på farten på fritiden med PC, skriver referater og utkast og leser saksdokumenter, betaler jeg gjerne noe ekstra for lav vekt, kompakt formaktor, mulighet for å ta av tastaturet og selvsagt det at jeg kan snu skjermen 90 grader for å lese side 116-138 av grunnlagsmateriale for saksfremlegg 11 a i pausen. At jeg kan tegne skisser i referatet er selvsagt også et pluss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært helt utmerket om du kunne ta med deg en Macbook Pro uten touch og med super batterilevetid (som du ikke får bruk for i akkurat dette tilfellet btw.) på reisen, og lese en bok i det trange flysetet isteden, eller bruke iPad'en din som du også har drasset med deg, mens jeg kunne tatt med meg min hybrid Macbook og latt iPad'en ligge hjemme i søplekassa, og kost meg med touch-skjermen i flysetet. 

Jeg leser bøkene mine i papirformat. Mulig det ikke er like teknologisk, men det er mer behagelig. Og jeg har ingen planer med å slutte å gjøre det heller.

Alle har ikke de samme problemene og bruksmønsterene. Det er ikke problematisk for meg at jeg ikke mang bruke PCen min som Surface kan i et flysete f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...