Gå til innhold

GUIDE: AMD AM4 En liten guide til brikkesett for AMD AM4

Anbefalte innlegg

Nå kommer vel nesten alle (hvis ikke alle) B350 med realtek nettverkskort mens de fleste (hvis ikke alle) X370 har intel nettverkskort. Gjorde valget mitt enkelt.

Det er noe jeg lurer på.  Får 40/40 fiber til sommeren, hvordan vil intel nettverkskort fungere opp mot realtek nettverkskort? Vil det utgjøre noen forskjell?

Av erfaring er Intel nettkort mye mer stabil. Velg hk med intel kort. Gikk selv for Asus Prime x370 pro. Ikke vært noe tull med det. Hvis du trenger bedre innebygd lykort så blir det vel ASUS ROG Crosshair VI Hero eller kanskje ett gigabyte kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring er Intel nettkort mye mer stabil. Velg hk med intel kort. Gikk selv for Asus Prime x370 pro. Ikke vært noe tull med det. Hvis du trenger bedre innebygd lykort så blir det vel ASUS ROG Crosshair VI Hero eller kanskje ett gigabyte kort.

Størst sansynlig driverproblemer eller du er uheldig, skal vel litt overdrevet å si realtek ikke er godt nok for 40\40 mbit.

Ping tiden kan kanskje være dårligere, ellers tviler jeg på du merker forskjell.

Er vel først på gigabit over tid nettverkkortet kan gi problemer.

En del sliter kanskje å klare gigabit som det er. Vertfall billige hovedkort\laptop.

Killer lan sies også å være dårlig men til normalt bruk bør det fungere bra også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har enda til gode å kunne kjøre 4 brikker på am4 på noe høyere frekvens enn 2133Mhz.

Flere klarer 2933 mhz med 4x 8GB samsung B på Asus Crosshair. Det må nok en del tweaking med bios.

Heldigvis klarer jeg meg med 16GB 3200mhz cl 13 enn så lenge. Jeg er klar for 3600+ når Asrock er klar med bios. *måtte dette skje snarest, amen*

Vil man ha 32GB+ med 3400mhz nå, så er det x99 som teller. Alle visste at Ryzen ble nerfa en del plasser. Så vi er ikkje overrasket.

Lenke til kommentar

Nå kommer vel nesten alle (hvis ikke alle) B350 med realtek nettverkskort mens de fleste (hvis ikke alle) X370 har intel nettverkskort. Gjorde valget mitt enkelt.

Det er noe jeg lurer på.  Får 40/40 fiber til sommeren, hvordan vil intel nettverkskort fungere opp mot realtek nettverkskort? Vil det utgjøre noen forskjell?

Ikke på 40/40 fiber - vi er her såpass langt under teoretisk hastighet at det ikke har betydning. Jeg har både hatt Intel og Realtek på 100/20 og det var null forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe, det med sata 6 vs sata express. Hva er forskjellen og er det ikke vanlig at f.eks operativsystemet blir installert på en disk som er koblet til sata express og resten til sata 6Gbps portene?

SATA express vil nok aldri bli særlig utbredt pga. M2/NVMe som gir minst like høy hastighet og liten M2 formfaktor gjør at man kan bruke samme disk for ultrabærbare og større maskiner.

SATA Express kan i teorien bruke både SATA og PCI Express, men jeg har aldri testet dette.

SATA ar begrenset til 6 Gbit/s hastighet, NVMe bruker 4x PCI Express 3.0 lanes med totalt 32Gbit/s. Det gjør at gamle snurredisker går greit med SATA6, mens raske disker helst bruker NVMe. NVMe kan brukes som systemdisk, antar det også gjelder SATA Express.

Lenke til kommentar

Kjøpte Ryzen 1800x + asus corsair hero iv (X370).

Mye småbarnsfeil, HK trenger bios oppdatering da det ikke støtter mesteparden av RAM, få programmer og ikke engang windows klarer å bruke alle kjernene som resulterte i at dette ikke ble noe bedre PC enn min gamle 4770K, så PCn går i retur og jeg bestilte just 7700k som erstatning.

Tips: Fordelen med asus corsair hero iv (X370) er at det støtter både AM3 og AM4 socket.

Ellers dårlig erfaring, og sparer pengene og ender opp med i7 enda en gang. Men bra at AMD er i gamet igjen, og ser fram til at de optimaliserer bruk av alle kjerner. Men inntil videre ser jeg ikke vitsen med å sitte med en så kraftig PC som OS og Applikasjoner ikke klarer å utnytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samme tror jeg ville mene hvis jeg hadde oppgradert til Ryzen 7 1700.

Er vel kun spilling og videoredigering gjerne samtidig man må ha det beste.

Men det er nok få som virkelig trenger det.

Bare så det er sagt, i7 7700k vil muligens i fremtiden gjøre det dårligere i spilling på vulcan\DX12.

Men det må man bare vente å se, da den gir bedre ytelse nå. i7 8700k er sikkert ikke langt unna.

Ryzen er heller ikke noe å løpe å kjøpe ennå.

Med mindre man skal ha helt ny pc.

Hvordan er det teknisk mulig asus corsair hero iv (X370) støtter am3\am4?

19123950251l.jpg

AM3vsAM3Plus.jpg

Det er teknisk ikke mulig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Samme tror jeg ville mene hvis jeg hadde oppgradert til Ryzen 7 1700.

Er vel kun spilling og videoredigering gjerne samtidig man må ha det beste.

Men det er nok få som virkelig trenger det.

Bare så det er sagt, i7 7700k vil muligens i fremtiden gjøre det dårligere i spilling på vulcan\DX12.

Men det må man bare vente å se, da den gir bedre ytelse nå. i7 8700k er sikkert ikke langt unna.

Ryzen er heller ikke noe å løpe å kjøpe ennå.

Med mindre man skal ha helt ny pc.

Hvordan er det teknisk mulig asus corsair hero iv (X370) støtter am3\am4?

19123950251l.jpg

AM3vsAM3Plus.jpg

Det er teknisk ikke mulig?

Asus corsair støtter både am3 og am4 fester til kjølere. Ikkje am3 cpuer vel...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...