Mckth2 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Er tiltalt for å ha kjørt/fraktet 200g hasj, skal i rettsak snart og er førstegangs dømt. Har lærling plass og en annen jobb ved siden, tar de hensyn til at jeg er under utdannelse? Har ikke gjort noe av det på 2 år. Burde jeg være forberedt på å miste jobben ? Lenke til kommentar
Mckth2 Skrevet 4. april 2017 Forfatter Del Skrevet 4. april 2017 Hvilken straff risikerer jeg? Som sagt er jeg førstegangs dømt, ikke rørt eller hatt noe med miljøet å gjøre siden 2015. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Strafferammen for narkotikaforbrytelser etter §162 er bøter eller inntil 2 år fengsel. Om du er ute av dette miljøet nå, og har vært det en stund. I tillegg til at du er lærling, og med det viser at du vil komme deg videre i livet, er dette noe som vil veie tungt i rettsaken. Og som de vil måtte ta hensyn til. Men jeg har ingen forutsetning for å vurdere hva du kan forvente utover dette. Håper du slipper å sone, og slipper unna med en betinget dom. Det er i samfunnets interesse at du blir faglært. Nå vet jeg ikke hvor gammel du var når du ble tatt for dette. Men denne artikkelen fra SSB kan jo være en liten pekepinn. Statistikken gjelder for de mellom 13 og 17 år. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/markant-skifte-i-straff-av-ungdom For narkotikaforbrytelser; mellom 2011 og 2013 ble litt over 60% av tiltalene løst utenfor retten(påtaleunnlatelse og forelegg). De resterende ca 40% gikk til retten, og er kategorien du da er i nå. De sakene ble løst ved at ca 2% fikk bot, ca 7% fikk samfunnsstraff, ca 17% fikk betinget dom og ca 14% fikk ubetinget dom. Endret 4. april 2017 av Kron Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Skal jeg tippe, og det er bare spekulasjoner ut fra lignende tilfeller jeg veit om, får du en heftig bot og en betinget dom. Eventuelt en kort fengselstraff. De er ikke ute etter å føkke med folk. Domsavsigelser i Norge er primært basert på å rehabilitere folk først fremfor å straffe. Du skal ikke se bort fra at de gjør det de kan for at du kan gjennomføre straffen din uten å miste jobben. Sørg uansett for at forsvareren din finner alle eventuelle formildende omstendigheter h*n kan. Hold deg langt unna slike miljø fremover. Kan du ærlig si at du gjorde en feil og har lagt det bak deg, kan det hende de er mildere enn nødvendig. MERK! Jeg er ikke jurist! Men jeg kjenner til lignende tilfeller. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det blir nok vurdert at du tar utdannelse ja, for det kan være forebyggende for fremtidig kriminalitet. Fotlenke er noe du kan søke om etter dommen er satt, så lenge en rekke med kriterier er møtt, disse har med typen krim, hvor lenge du må sone etc.. å gjøre. Jeg har hørt om en og kjenner til en person med fotlenke. Første er en som solgte hasj fra eget hus, han fikk fotlenke, men jeg kjenner ikke til jobb eller andre faktorer. Andre er en kollega som kjørte 140-150 i 80 og stoppet ikke på laserkontroll. Han ble jaktet på med blålys før politiet gav opp. De fant personen via regnr og laget rettssak. På grunn av økonomi (gjeld med høy rente eller noe) fikk han fotlenke så han kunne jobbe i soningsperioden. Hvis du får fotlenke så må arbeidsgiver skrive under på et dokument, og du må komme hjem og dra på minuttet omtrent når du skal på jobb eller har andre avtaler. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er sjangser for at de tar fra deg førerkortet og, så om du kjører bil i jobbsammenheng kan det bli ett problem. Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Er tiltalt for å ha kjørt/fraktet 200g hasj, skal i rettsak snart og er førstegangs dømt. Har lærling plass og en annen jobb ved siden, tar de hensyn til at jeg er under utdannelse? Har ikke gjort noe av det på 2 år. Burde jeg være forberedt på å miste jobben ? Bare for å få ting litt klart, du er tiltalt for en forbrytelse du har begått nylig? men du er dømt for en annen forbrytelse tidligere? Du kan ikke være tiltalt og dømt for samme forbrytelse på samme tid. hva er du? tiltalt eller dømt? Hvis du er dømt tidligere for lignende aktiviteter kan du vente en solid fengselstraff. Hvis du ikke er dømt tidligere kan du forvente en mindre lang fengselsstraff. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Om saken er svært gammel, altså to år, ville jeg ikke utelukket at du også får en reduksjon i straffen for lang liggetid. Liggetid over ett år pleier å bli ansett som brudd på EMK. Nå vet jeg ikke om jeg leser deg feil. Og jeg vet heller ikke om hvorfor det i så fall har tatt så lang tid. Men det er et aspekt. Idømt fengselsstraff gjøres en del ganger betinget når det er lang liggetid. Lenke til kommentar
Mckth2 Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Er tiltalt for å ha kjørt/fraktet 200g hasj, skal i rettsak snart og er førstegangs dømt. Har lærling plass og en annen jobb ved siden, tar de hensyn til at jeg er under utdannelse? Har ikke gjort noe av det på 2 år. Burde jeg være forberedt på å miste jobben ? Bare for å få ting litt klart, du er tiltalt for en forbrytelse du har begått nylig? men du er dømt for en annen forbrytelse tidligere? Du kan ikke være tiltalt og dømt for samme forbrytelse på samme tid. hva er du? tiltalt eller dømt? Hvis du er dømt tidligere for lignende aktiviteter kan du vente en solid fengselstraff. Hvis du ikke er dømt tidligere kan du forvente en mindre lang fengselsstraff. Beklager, jeg mente hendelsen skjedde tidligere men er tiltalt nå Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er sjangser for at de tar fra deg førerkortet og, så om du kjører bil i jobbsammenheng kan det bli ett problem. Akkurat dette er nok ikkje noke som trådstarter trenger å bekymre seg over. Dersom det er to år sidan trådstarter var borti narkotika så er det nok ikkje grunnlag for å ta førarkortet med begrunnelse på manglende edrueligheit. Og dersom trådstarter er avhengig av sertifikatet i utdanningssamanheng som lærling, så vil nok unntaket for urimelig konsekvenser ved førarkortbeslag komme inn i bildet. Så terskelen for å då beslaglegge førarkortet basert på ikkje-trafikkalt grunnlag ligger nok høgt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Det er sjangser for at de tar fra deg førerkortet og, så om du kjører bil i jobbsammenheng kan det bli ett problem.Akkurat dette er nok ikkje noke som trådstarter trenger å bekymre seg over. Dersom det er to år sidan trådstarter var borti narkotika så er det nok ikkje grunnlag for å ta førarkortet med begrunnelse på manglende edrueligheit. Og dersom trådstarter er avhengig av sertifikatet i utdanningssamanheng som lærling, så vil nok unntaket for urimelig konsekvenser ved førarkortbeslag komme inn i bildet. Så terskelen for å då beslaglegge førarkortet basert på ikkje-trafikkalt grunnlag ligger nok høgt. De tar førerkortet fra en viss prosentandel uansett. En bekjent av meg fikk politiet på døren grunnet tips om hasj. De fant ingenting men tisseprøve viste at vedkommende hadde brukt. Det var nok til å miste lappen i ett år.. Det ble prøvde å søke å styre for å få tilbake lappen da det var kritisk i jobbsamenheng men det var ingen kjære mor. Vedkommende hadde tillogmed advokat i ryggen men fikk ikke tilbake lappen. Samme dag hadde dem likens besøk hos en annen bekjent og der fant dem både hasj og tisseprøven viste bruk, men vedkommende ble aldri fratatt lappen. Så tror de tar lappen litt tilfeldig fra folk. Hører jo ofte at folk som får mange naboklager pga. festbråk ofte mistet lappen som straff, selv om de aldri har kjørt bil i beruset tilstand. Endret 5. april 2017 av Complexity Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er sjangser for at de tar fra deg førerkortet og, så om du kjører bil i jobbsammenheng kan det bli ett problem.Akkurat dette er nok ikkje noke som trådstarter trenger å bekymre seg over. Dersom det er to år sidan trådstarter var borti narkotika så er det nok ikkje grunnlag for å ta førarkortet med begrunnelse på manglende edrueligheit. Og dersom trådstarter er avhengig av sertifikatet i utdanningssamanheng som lærling, så vil nok unntaket for urimelig konsekvenser ved førarkortbeslag komme inn i bildet. Så terskelen for å då beslaglegge førarkortet basert på ikkje-trafikkalt grunnlag ligger nok høgt. De tar førerkortet fra en viss prosentandel uansett. En bekjent av meg fikk politiet på døren grunnet tips om hasj. De fant ingenting men tisseprøve viste at vedkommende hadde brukt. Det var nok til å miste lappen i ett år.. Det ble prøvde å søke å styre for å få tilbake lappen da det var kritisk i jobbsamenheng men det var ingen kjære mor. Vedkommende hadde tillogmed advokat i ryggen men fikk ikke tilbake lappen. Samme dag hadde dem likens besøk hos en annen bekjent og der fant dem både hasj og tisseprøven viste bruk, men vedkommende ble aldri fratatt lappen. Så tror de tar lappen litt tilfeldig fra folk. Hører jo ofte at folk som får mange naboklager pga. festbråk ofte mistet lappen som straff, selv om de aldri har kjørt bil i beruset tilstand. Men då er det begrunna og hjemla etter vegtrafikklova § 34 sitt krav til edrueligheit. Personar som ruser seg ofte eller har veldig stort rusmiddelforbruk kan fråtakast førarretten dersom det er fare for ruskjøyring. Personar som er edruelige blir ikkje fråtatt førarretten, særlig ikkje dersom det er lenge sida dei rusa seg eller tilhøyrte rusmiljøet. Kvar grensa går for edrueligheit er ei subjektiv vurdering, men det er nok åpenbart at personar som daglig er rusa lettare vil kunne miste lappen basert på edrueligheit enn dei som ikkje er på ein snurr heile dagane. Om ein besitter hasj akkurat der og då eller ikkje, det har ikkje betydning for vurderinga av edrueligheit. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) En kollega ble tatt med både pillerus og alkohol i kroppen i alt for høy fart. Han fikk 2 uker fengsel, 1,5x månedslønn i bot og mista lappen i ett år. Men han mista ikke jobben fordet såklart. Det var andre ting som trigga det etter hvert Jeg trodde det var bare en myte at man spikra paller i fengsel, men det var faktisk det de hadde som dagsjobb fra 07-16 hver dag. Etter det var det bare fritid og kjedsomhet. Fikk ikke velge når han skulle legge seg, og det verste var faktisk å ikke kunne dra hvor man ville. Han ventet også nesten ett år før dommen kom i posten og han måtte melde seg til soning. Endret 5. april 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det er sjangser for at de tar fra deg førerkortet og, så om du kjører bil i jobbsammenheng kan det bli ett problem.Akkurat dette er nok ikkje noke som trådstarter trenger å bekymre seg over. Dersom det er to år sidan trådstarter var borti narkotika så er det nok ikkje grunnlag for å ta førarkortet med begrunnelse på manglende edrueligheit. Og dersom trådstarter er avhengig av sertifikatet i utdanningssamanheng som lærling, så vil nok unntaket for urimelig konsekvenser ved førarkortbeslag komme inn i bildet. Så terskelen for å då beslaglegge førarkortet basert på ikkje-trafikkalt grunnlag ligger nok høgt. De tar førerkortet fra en viss prosentandel uansett. En bekjent av meg fikk politiet på døren grunnet tips om hasj. De fant ingenting men tisseprøve viste at vedkommende hadde brukt. Det var nok til å miste lappen i ett år.. Det ble prøvde å søke å styre for å få tilbake lappen da det var kritisk i jobbsamenheng men det var ingen kjære mor. Vedkommende hadde tillogmed advokat i ryggen men fikk ikke tilbake lappen.Samme dag hadde dem likens besøk hos en annen bekjent og der fant dem både hasj og tisseprøven viste bruk, men vedkommende ble aldri fratatt lappen. Så tror de tar lappen litt tilfeldig fra folk. Hører jo ofte at folk som får mange naboklager pga. festbråk ofte mistet lappen som straff, selv om de aldri har kjørt bil i beruset tilstand. Dersom førerkortet hans var i fare, hadde politiet allerede tatt det. Å ta førerkort for edruelighet er et forvaltningsmessig grep, som kan klages til retten. Dersom de tar kortet for promillekjøring, så vil retten i noen tilfeller (om promillen er høy nok, eller om man er straffet for promillekjøring fra før) fradømme retten til å ha førerkort i en periode. Ditto om du har kjørt 120 i ei 80-sone. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 En kollega ble tatt med både pillerus og alkohol i kroppen i alt for høy fart. Han fikk 2 uker fengsel, 1,5x månedslønn i bot og mista lappen i ett år. [...} og det verste var faktisk å ikke kunne dra hvor man ville. Nei, hva forventer du egentlig når du sitter i fengsel, en feriekoloni? 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Tror han forventet noe sånt, ja. Lenke til kommentar
Mckth2 Skrevet 7. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2017 Var i rettsaken på fredag, på grunn av tiden fra hendelsen til idag var for lenge så fikk jeg rabatt, på grunn av jeg er ferdig "rehabilitert" og var i jobb, utdannelse fikk jeg rabatt, tilståelse fikk jeg rabatt. Aktor mente 50 dager er rimelig straff, men etter trekk av alle rabatter foreslo han 21 dager. De mente også at det ville ødeleggende for mitt sosiale nettverket og utdanning prosess å ta meg bak murer, så de foreslo samfunnsstraff så jeg kunne beholde det. Dommen får jeg ikke enda. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Høres ikke feil ut. Glad det ordner seg! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Det skal ganske mye til for at retten går over det aktor påstår. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå