DumOgDeilig Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Snekkeren laget en tegning og jobbeskrivelse basert på mine ønsker og ga meg et tilbud på jobben, komplett inkludert materialer. Jeg fikk en fastpris og skulle etter avtale betale halve beløpet inn som forskudd, noe jeg gjorde. Et par uker senere tok byggfirmaet kontakt og fortalte meg at det var skjedd en feil. Produsenten hadde feiltolket tegningene og bare gitt pris på deler av materialene som måtte bestilles. Materialene utgjør i dette tilfellet 80-90% av den totale jobben, og dermed ble plutselig prisen på jobben fordoblet. Hvordan er jussen på dette? Kan jeg stå på mitt og vise til det skriftlige tilbudet vi ble enige om og la problemet være en sak mellom produsent og byggfirma, eller finnes det unntak for en inngått avtale? Byggfirma og jeg har for øvrig hele tiden vært 100% innforstått med hva jobbe skulle innebære. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Har dere blitt enige og begge parter har skrevet under så er de egentlig forpliktet til å gjøre jobben. Men du kan jo være smart og kanskje dra inn en god avtale og få en rabatt fra både produsenten av materialene og snekkerfirmaet :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Utgangspunktet er at avtaler er bindende, og produsentens feiltolkning har ikke frigjørende virkning for selgers forpliktelser etter selgers avtale med deg. Er avtalen bindende må selgeren eventuelt holde produsenten erstatningsansvarlig. Så gjelder det noen unntak for feil, herunder feilprising, i avtaleloven § 32: § 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Spørsmålet er om du burde ha innsett at det forelå en feil. Dette er et spørsmål som domstolene avgjør etter en konkret vurdering av hvilke opplysninger du hadde tilgang til på det tidspunktet du fikk selgers tilbud. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Så gjelder det noen unntak for feil, herunder feilprising, i avtaleloven § 32: § 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Dette forsterker vel nesten OP's sak - hvis snekkeren, som profesjonell part ikke reagerer på materialprisene, så er det lite sannsynlig at OP som lekmann kunne forstå annerledes. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå