Gå til innhold

Sliter med treig internettforbindelse

Anbefalte innlegg

Ofte når jeg booter opp maskinen min (slackware 9.1), opplever jeg at det tar en evighet før maskinen finner ei webside eller en annen IP i hjemmenettverket. Pinger jeg feks. adslmodemet, tar det gjerne 5 sekunder før den respondere og da ligger ofte pingen på ca 1000 ms. Og få fram hele forsida på en avis tar typisk 10-15 sekunder. Det rare er at det ikke alltid er slik. Noen ganger hjelper det med en omstart, andre ganger ikke.

Vet noen hva problemet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke linux fikse dette selv vha. DHCP?

Eller må man sette opp resolv.conf manuellt?

Har NOEN ganger trøbel med å komme til NOEN sider, mens alt annet funker fint. hw-nettverket er inkludert i disse noen. Da står den bare å henger en evighet på DNS.

Lenke til kommentar
Skal ikke linux fikse dette selv vha. DHCP?

Eller må man sette opp resolv.conf manuellt?

Har NOEN ganger trøbel med å komme til NOEN sider, mens alt annet funker fint. hw-nettverket er inkludert i disse noen. Da står den bare å henger en evighet på DNS.

Om DHCP serveren gir deg adressen til en DNS server som er nede - eller har problemer, så blir det krøll. Det kan ikke den stakkars DHCP serveren noe for :)

EDIT:

men det er jo et poeng at om dette problemet alltid er der så er det neppe en DNS som bare er nede.

Bruker du DHCP? Sjekk at DNSene dine faktisk blir oppdatert. Slett dem og kjør en dhclient.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir nødt til å ta denne tråden opp igjen. Har installert SW9.1 på nytt, men problemet er der fremdeles. Fryktlig irriterende. Hva kan mer kan jeg si uten å repetere meg selv? Har et helt standard oppsett av Slackware, inn i en HUB og deretter rett inn i et modem fra Nexgentel. Ikke brannmur eller annet fanteri. resolv.conf ser helt strait ut. Jeg trenger virklig litt hjelp her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...