Gå til innhold

Windows nekter å starte

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et stort problem med PCen min. Under oppstart i dag ble bildet stående på det blå åpningsbildet (bare blått, ingen tekst), og musepekeren var et timeglass. Etter at det hadde stått slik en stund, restartet jeg. Dermed begynte checkdisk å herje vilt, fant feil på begge disker, og rettet dem (påstod checkdisk i hvert fall). Havnet deretter på VELKOMMEN-bildet, og fikk en masse feilmeldinger av type:

Windows - Forsinket skriving mislyktes

Windows kan ikke lagre alle dataene for c:/windows/system32. Prøv å lagre filen et annet sted.

Samme meldingen fikk jeg mange ganger, men med referanse til ulike filer/mapper.

Hva kan ha skjedd? Og hvorfor er BEGGE diskene ute å kjøre på likt? Prøvde å reinstallere Windows, og da fikk jeg beskjed om at begge harddiskene var enten uformatert eller skadd. Går det an å berge disker/data, f.eks. ved å kjøpe en disk til og starte Windows fra den? Siden begge to sliter, lurer jeg på hva som er årsaken, og om en eventuelt ny disk kommer til å bli offer for det samme.

Her er oppsettet:

Asus 7NX8 Deluxe (eller hvordan det nå skrives)

AMD 2800+

Barracuda 160MB/8MB

IBM 120MB

PowerColor 9800

Win XP Pro

Acer 3200 1024 MB

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om det er aktivert støtte for forsinket skriving til disken.

Det kan du endre under kontrollpanel->system->maskinvare->enhetsbehandling.

Velg den aktuelle disken fra diskstasjoner og gå på policy. Velg optimaliser for rask fjerning. Det er ihvertfall er forslag.

Det kan jo også hende at du har fysiske feil på diskene dine.

Lenke til kommentar

Saft suse!! Takk skal du ha! Det er jo galematias å ha noe sånt aktivert... det står jo til og med under policyer at "et strømbrudd eller maskinvaresvikt kan resultere i tap av eller skade på data."

Og sånt er aktivert som standard... :scared:

Jeg kjøpte en tredje disk, og jammen knelte den også, men reformatterte og er oppe igjen. Har nå tilgang til den ene av de gamle diskene, men kan bare glemme å starte opp fra den.

Kan dette ha skjedd under oppstarten da Windows muligens stod og jobbet og pekeren var et timeglass? Drev den på med noe forsinket skriving eller annet humbug? Og når jeg slo den av, så ... ja... :angry:

Lenke til kommentar

Vanligvis så er det ikke noe problem å ha denne funksjonen aktivert.

Jeg har ihvertfall ikke erfart at det har ødelagt noe før, men det er jo en risiko

for at det kan gå feil.

Det kan jo også tenkes at den funksjonen i forbindelse med strømsparingsfunksjoner i windows kan rotte det til. Jeg tenker da på at windows

default settes opp så diskene skrur seg av etter x antall minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...