TGB Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Kjører musikk på B&W 803 D2 høytalere (fungerer også som fronthøytalere på 7.2 oppsett; planlegger å utvide til 9.2.4). Har prøvd meg litt frem og tilbake med å vinkle dem inn i forskjellig grad. Avstand mellom høytalere 2.20m; avstand fra øre til midten av høytalere fra sitteposisjon; 2.65m. Sitter ca. 60 cm fra bakre vegg; høytalere står ca 50 cm fra veggen (1 meter til sidevegg). Lar jeg dem stå rett på bakvegg blir lyden veldig lite fokusert. Vinkler jeg dem inn slik at vinkelrett fra høytalere ender ca 50cm fra høyre/venstre øre i sitteposisjon blir lyden perfekt. Vinkler jeg dem mer inn så mister jeg hele dybden i lyden. Har funnet ut at dette er rimelig sweet-spot for mitt oppsett/rom. Noen andre her som har jobbet litt med posisjon av høytalere og merket seg hvor mye det påvirker lydbilde? Del gjerne erfaringer. Har også selv lydabsorberende plater og "basstraps" (13 totalt) i hjørner; tak; bak høytalere og bak sitteposisjon (samt første og andre refleksjonspunkt på sidevegger). Endret 4. april 2017 av TGB Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Bytter ofte posisjon på høyttalerne. Ikke tilfeldig rundt på gulvet, men med barn i huset kan de ikke stå i lytteposisjon i det daglige. Flyttes frem på gulvet og lenger ut til side for å få likesidet trekant mellom hode og høyttalerne når jeg er alene og koser meg med musikk. Har høyttalere med en silkemyk bånddiskant (ProAc D20R), men den er likevel nøye på høyttalerens retning og hvor direkte lyden blir. Jeg foretrekker derfor å vinkle høyttalerne noe inn, men ikke fullt så mye som der sidene forsvinner. Så er det tilbake nærmere bakveggen når kaosklubben er tilbake og stuen invaderes igjen. Er ikke optimalt, skulle gjerne hatt et eget stort lytterom, men sånn er nå bosituasjonen. Har et teppe som legges på gulvet foran ved lytting, som demper førsterefleksjon. Det er god avstand til sidevegger, ca 1m på ene siden og 2,5m på andre siden. Litt uheldig, ved enkelte frekvenser aner man en skjevhet, men jeg overlever. Alle vegger har bilder, gardiner osv, så rommet har helt ok demping. Lite egenklang. Er nå på jakt etter høyttalerbytte igjen så det blir en ny runde med testing og tilpasning til rom, og litt av rom. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det er viktig å ha ting på veggene, men også gjerne på gulvet også, teppe feks. Min erfaring er egentlig at man bare må prøve seg litt fram. Lik avstand fra hver høyttaler til lytteposisjonen er jo en given vil jeg si. Ellers er det bare å teste litt frem og tilbake tenker jeg. Er ikke alltid så mye som skal til for at det blir en forskjell. Er nå på jakt etter høyttalerbytte igjen så det blir en ny runde med testing og tilpasning til rom, og litt av rom. Har selv ProAc D18R, så må gjerne lage en tråd ang høyttalerbyttet (budsjett, andre komponenter og hvilke høyttalere du tester med kommentarer gjerne), for jeg er i hvert fall interessert i å følge med på det. Jeg har også lekt litt med ideen om å bytte ut mine også. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Jeg bruker også et realtivt tykt teppe som dekker hele området foran høytalere frem til lytteposisjon; slik at refleksjoner fra gulv er ivaretatt. Vindu har virkelig tykke gardiner (det hjelper ekstremt mye). Personlig er jeg overrasket over hvor stor forskjell det er på mindre justeringer av posisjon til høytalere. Endret 5. april 2017 av TGB Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Har også høyttalere med waveguide, JBL LSR305, på et mindre rom som har langt mindre effekt av å bytte posisjoner. Mulig rommet i seg selv er langt enklere også. Og et par Dynaudio Xeo3 som er mest ømfintlig for bakvegg (bassport bak). Har vinklet dem noe opp i front, så refleksjonen fra flaten foran merkes mindre. Brukes om dagen for nærfeltslytting, noe de ikke er helt optimale til. Gir utslag i at de sprudler ikke helt som de kan, føles litt innestengte men er detaljerte. Detaljene flyter bare ikke så bra som jeg vet de kan. Jaja, livet er fullt av kompromisser for oss som ikke har 5 mill til anlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå