Gå til innhold

Daimler skroter nesten hele sin hydrogen-satsing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi stiller spørsmålet 'hvor mange passer elbilen for' så er svaret 22,4% per mars i år. For resten passer det altså *ikke* med elbil.

 

I så fall finnes det 560 000 elbiler i Norge, noe som høres ut som omtrent en halv million for mange?

 

Dersom du mener at elbilen passer for 22.4% av de som kjøpte seg ny i bil i mars i år, så er jeg enig.

 

Ikke alle norges bileiere kjøpte ny bil i mars, de aller fleste hadde bil fra før av, sannsynligvis en bil som går på fossilt drivstoff ettersom andelen elbiler totalt utgjør rundt 3% eller noe sånt.

De andre 97 prosentene av befolkningen er i følge elbil-fantastene tullinger som ikke kjenner sitt eget bruksmønster.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Hvis vi stiller spørsmålet 'hvor mange passer elbilen for' så er svaret 22,4% per mars i år. For resten passer det altså *ikke* med elbil.

 

Å hevde at alle disse tar feil, eller utviser vrangvilje, er bare frekt.

Den prosenten øker jo nærmest dag for dag. "resten" skal kjøpe nye biler etterhvert og mange av de blir elbil.

A si at elbil ikke passer for "resten" er bare teit synsing.

Lenke til kommentar

 

Hvis vi stiller spørsmålet 'hvor mange passer elbilen for' så er svaret 22,4% per mars i år. For resten passer det altså *ikke* med elbil.

 

De andre 97 prosentene av befolkningen er i følge elbil-fantastene tullinger som ikke kjenner sitt eget bruksmønster.

 

Elbilfantastene? Hvor mange er det av de? Svært få som påstår at de som velger forbrenningsmotor er tullinger. Lite konstruktivt å hause seg opp over noen fantaster. Det mange påpeker er de mange fordelene med elbil - jada, for mange, ikke for alle. Elbil øker stadig i popularitet så hittil har vi nok bare sett begynnelsen på en utvikling som går mer og mer i retning nullutslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis vi stiller spørsmålet 'hvor mange passer elbilen for' så er svaret 22,4% per mars i år. For resten passer det altså *ikke* med elbil.

 

Å hevde at alle disse tar feil, eller utviser vrangvilje, er bare frekt.

Den prosenten øker jo nærmest dag for dag. "resten" skal kjøpe nye biler etterhvert og mange av de blir elbil.

A si at elbil ikke passer for "resten" er bare teit synsing.

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov. Det er ikke 'teit synsing', det er sånn ståa er i kongeriket akkurat nå.

Lenke til kommentar

Den prosenten øker jo nærmest dag for dag. "resten" skal kjøpe nye biler etterhvert og mange av de blir elbil.

A si at elbil ikke passer for "resten" er bare teit synsing.

 

Den prosenten er altså som nevnt nybilsalget, ikke det totale antallet elbiler, slik at 77.6% av de som kjøpte ny bil, valgte ikke en elbil.

Hvorvidt en elbil hadde "passet" for disse også, er nok umulig å svare på.

 

Det mange påpeker er de mange fordelene med elbil - jada, for mange, ikke for alle. Elbil øker stadig i popularitet så hittil har vi nok bare sett begynnelsen på en utvikling som går mer og mer i retning nullutslipp.

 

At det finnes enkelte som velger elbil for miljøet, er nok sikkert, men den største fordelen for de fleste som kjøper elbil, er nok de manglende avgiftene og alle fritakene.

 

Det ville selvfølgelig være en stor fordel at alle som har mulighet til det velger elbil, å lader denne bilen med miljøvennlig strøm.

Per i dag er dette dessverre utopi. Jeg har for ordens skyld egentlig ingenting i mot elbiler, tvert i mot, men enkelte ser ut til å tro at de redder verden ved å kjøre rundt i en luksuskjerre på to tonn, noe som ikke er tilfelle.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

 

Hvis vi stiller spørsmålet 'hvor mange passer elbilen for' så er svaret 22,4% per mars i år. For resten passer det altså *ikke* med elbil.

 

Å hevde at alle disse tar feil, eller utviser vrangvilje, er bare frekt.

Den prosenten øker jo nærmest dag for dag. "resten" skal kjøpe nye biler etterhvert og mange av de blir elbil.

A si at elbil ikke passer for "resten" er bare teit synsing.

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov. Det er ikke 'teit synsing', det er sånn ståa er i kongeriket akkurat nå.

 

Ok, her misforsto jeg nok hva du mente. Trodde du snakket om hele bilparken, ikke salget i mars. Enig i det resonnementet.

Lenke til kommentar

 

Den prosenten øker jo nærmest dag for dag. "resten" skal kjøpe nye biler etterhvert og mange av de blir elbil.

A si at elbil ikke passer for "resten" er bare teit synsing.

 

Den prosenten er altså som nevnt nybilsalget, ikke det totale antallet elbiler, slik at 77.6% av de som kjøpte ny bil, valgte ikke en elbil.

Hvorvidt en elbil hadde "passet" for disse også, er nok umulig å svare på.

Det mange påpeker er de mange fordelene med elbil - jada, for mange, ikke for alle. Elbil øker stadig i popularitet så hittil har vi nok bare sett begynnelsen på en utvikling som går mer og mer i retning nullutslipp.

 

At det finnes enkelte som velger elbil for miljøet, er nok sikkert, men den største fordelen for de fleste som kjøper elbil, er nok de manglende avgiftene og alle fritakene.

 

Det ville selvfølgelig være en stor fordel at alle som har mulighet til det velger elbil, å lader denne bilen med miljøvennlig strøm.

Per i dag er dette dessverre utopi. Jeg har for ordens skyld egentlig ingenting i mot elbiler, tvert i mot, men enkelte ser ut til å tro at de redder verden ved å kjøre rundt i en luksuskjerre på to tonn, noe som ikke er tilfelle.

 

Elbilsalget øker åkke som, uavhengig av status per mars.

 

"41 prosent flere el-personbiler

Antallet rene el-personbiler fortsetter å øke i raskt tempo. Bestanden passerte i løpet av februar i år 100 000, men var ved årsskiftet 2016/2017 på 97 500. Dette er 41 prosent flere enn året før, men fortsatt utgjør el-bilene bare 3,7 prosent av bestanden."
 
Spiller ingen rolle hvilke motiv folk har for å kjøpe elbil, folk kjøper dem og bruker dem og er fornøyde med dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leste du konteksten her? Han snakket om å kjøre 1200 km, tilsynelatende uten pause!

 

Ja, jeg gjorde det, det han skriver er at han har troen på elbil som fremtidens fremskomstmiddel den dagen rekkevidden er 1200km og bilen kan lades overalt på under 10 minutter.

 

At det er uforsvarlig å kjøre 1200km uten pause, eller at "kremt" mener han ikke kjenner sitt eget bruksmønster, er vel helt irrelevant.

 

Leste du konteksten ?

 

Selvsagt er det ikke irrelevant all den tid man faktisk er nødt til å ta seg pauser under kjøring. At en fossilbil teoretisk sett har muligheten til å kjøre veldig langt uten å stoppe betyr ikke at det er forsvarlig. Man trenger altså ikke denne voldsomme rekkevidden enkelte ser ut til å basere seg på, for man må uansett ta pauser underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tilbudet av elbiler er foreløpig langt dårligere enn bensinbiler.

 

Har man ikke råd til eller lyst på Tesla er det ingen andre valg som fungerer om man ønsker seg en romslig familiebil, noe veldig mange gjør. Ikke er Tesla spesielt gode på å bygge biler heller, så om man prioriterer opplevd kvalitet høyt er det faktisk ingen reelle valg der ute. Akkurat nå. Allikevel velger en av fire elbil, noe jeg anser som et tydelig tegn. Folk går heller ikke tilbake når de først har innsett hvor fortreffelig elektrisk fremdrift er.

 

Om ti år tror jeg bildet er veldig annerledes. Bensinbiler vil være for spesielt interesserte mens standardvalget er elektrisk.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er forbausende ærlig selv om du vet at ingen er i nærheten per nå, nesten litt beundringsverdig.

Bilbransjen har vært veldig late, bakpå og kjempet alt de kan mot endringer. Til slutt ble de tatt på senga av en nykommer, og fra denne kom med sitt produkt til noen har lansert noe som kan være til en viss grad konkurransedyktig vil det ha gått minst 10-12 år. Og fortsatt kjemper fossilprodusentene imot og lanserer batteribiler der karosseriet er fra en fossil variant og med et mikrobatteri plassert der tank, drivaksling og eksos vanligvis er. Ikke enkelt å bygge, og ikke et bra produkt for kundene. Det de har mest lyst til er å ha noen batteribiler for salg men å gjøre de så dårlige at få vil kjøpe dem. Da kan de si "Ja vi selger batteribiler, men ingen vil ha dem, det fins ikke etterspørsel etter dem". 

EU 7 emissions standard som kommer i 2020 vil bli såpass streng at enkelte motorer vil bli bortimot umulig å få godkjent etter standarden. Her kan man lese noe interessant om ny standard og hva det vil medføre for ICE motorer og bilprodusenter: http://www.transportengineer.org.uk/article-images/116005/Next_generation_engines.pdf

Lenke til kommentar

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

 

Mener du for alvor at tilbudet av elbiler, både nye og brukte, er fullverdig? At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?

 

I fjor solgte jeg den gamle skrabben for 15k. Bensindrevet stasjonsvogn, ikke veldig pen i lakken men nylig EU-godkjent og uten kjente tekniske feil. Jeg solgte den til en familie fra Øst-Europa. Det er deres eneste bil og et av bruksområdene er å kjøre hjem en gang i året. Selv kjøpte jeg nyere bruktbil, en dieseldrevet stasjonsvogn til 175k, fortsatt innenfor garantien. Mitt bruksområde inkluderer langturer på opp til 4 timer en vei, kanskje 6-7 ganger i året. Og noen skikkelige langturer men det skjer ikke hvert år.

 

Fortell meg gjerne hvilke elektriske muligheter både jeg, og familien som kjøpte den gamle bilen min, har oversett.

Lenke til kommentar

 

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

 

Mener du for alvor at tilbudet av elbiler, både nye og brukte, er fullverdig? At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?

 

I fjor solgte jeg den gamle skrabben for 15k. Bensindrevet stasjonsvogn, ikke veldig pen i lakken men nylig EU-godkjent og uten kjente tekniske feil. Jeg solgte den til en familie fra Øst-Europa. Det er deres eneste bil og et av bruksområdene er å kjøre hjem en gang i året. Selv kjøpte jeg nyere bruktbil, en dieseldrevet stasjonsvogn til 175k, fortsatt innenfor garantien. Mitt bruksområde inkluderer langturer på opp til 4 timer en vei, kanskje 6-7 ganger i året. Og noen skikkelige langturer men det skjer ikke hvert år.

 

Fortell meg gjerne hvilke elektriske muligheter både jeg, og familien som kjøpte den gamle bilen min, har oversett.

 

Hei. Som vanlig domineres forumet av deltakere med enten-eller-logikk.

"Men i realiteten vil mange" altså mange, ikke alle.

"At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?" Ingen som har påstått eller påstår det. Noen her på forumet, derimot, er tydeligvis vrangvillige.

 

Sånn generelt, så er jeg skuffet over nivået her på forumet, etter å ha begynt å poste her for noen dager siden. Det er utrolig mange som skal konfrontere, provosere, kverulere, trolle osv. Man tolker ethvert utsagn i verste mening og fyrer løs i øst og vest. Nå tipper jeg at Kahuna m.fl. vil svare at fossilmafiaen er like ille. Og så kan alle her inne fortsette å beskylde hverandre for å være idioter osv.

Lenke til kommentar

 

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

 

Mener du for alvor at tilbudet av elbiler, både nye og brukte, er fullverdig? At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?

 

I fjor solgte jeg den gamle skrabben for 15k. Bensindrevet stasjonsvogn, ikke veldig pen i lakken men nylig EU-godkjent og uten kjente tekniske feil. Jeg solgte den til en familie fra Øst-Europa. Det er deres eneste bil og et av bruksområdene er å kjøre hjem en gang i året. Selv kjøpte jeg nyere bruktbil, en dieseldrevet stasjonsvogn til 175k, fortsatt innenfor garantien. Mitt bruksområde inkluderer langturer på opp til 4 timer en vei, kanskje 6-7 ganger i året. Og noen skikkelige langturer men det skjer ikke hvert år.

 

Fortell meg gjerne hvilke elektriske muligheter både jeg, og familien som kjøpte den gamle bilen min, har oversett.

 

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt elbil-tilbudet er fullverdig eller ikke. Jeg har kun påpekt den logiske og faktiske svikten i din argumentasjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

 

Mener du for alvor at tilbudet av elbiler, både nye og brukte, er fullverdig? At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?

 

I fjor solgte jeg den gamle skrabben for 15k. Bensindrevet stasjonsvogn, ikke veldig pen i lakken men nylig EU-godkjent og uten kjente tekniske feil. Jeg solgte den til en familie fra Øst-Europa. Det er deres eneste bil og et av bruksområdene er å kjøre hjem en gang i året. Selv kjøpte jeg nyere bruktbil, en dieseldrevet stasjonsvogn til 175k, fortsatt innenfor garantien. Mitt bruksområde inkluderer langturer på opp til 4 timer en vei, kanskje 6-7 ganger i året. Og noen skikkelige langturer men det skjer ikke hvert år.

 

Fortell meg gjerne hvilke elektriske muligheter både jeg, og familien som kjøpte den gamle bilen min, har oversett.

 

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt elbil-tilbudet er fullverdig eller ikke. Jeg har kun påpekt den logiske og faktiske svikten i din argumentasjon.

 

Hvor svikter argumentasjonen min sa du? Så lenge elbil-tilbudet ikke er fullverdig må vi regne med at mange fortsatt velger fossilt. Ny bil koster mye penger og vi kan vel ikke vente annet enn at mange velger det sikre(fossilt) fremfor det usikre(el) hvis det ikke er åpenbart at elbil er et valg de kan leve med.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når 77,6% av nybilkjøperne *ikke* kjøpte elbil forrige måned er det et uttrykk for at tilbudet av elbiler *ikke* er bra nok for deres ønsker og behov.

Nei, det er det ikke. Du forutsetter at hele befolkningen sitter med tilstrekkelig kunnskap til å kunne ta et reelt valg. Men i realiteten vil mange for eksempel bare kjøpe bil av "gammel vane". De kjøper bensin fordi de alltid har gjort det. De har kanskje hørt om elbiler, men har ikke brukt tid på å prøve å sette seg inn i om det kan være noe for dem.

 

Fossilfantastenes logikk svikter som vanlig.

 

Mener du for alvor at tilbudet av elbiler, både nye og brukte, er fullverdig? At det kun er vrangvilje og kunnskapsløyse som gjør at folk fortsetter å kjøpe fossilt?

 

I fjor solgte jeg den gamle skrabben for 15k. Bensindrevet stasjonsvogn, ikke veldig pen i lakken men nylig EU-godkjent og uten kjente tekniske feil. Jeg solgte den til en familie fra Øst-Europa. Det er deres eneste bil og et av bruksområdene er å kjøre hjem en gang i året. Selv kjøpte jeg nyere bruktbil, en dieseldrevet stasjonsvogn til 175k, fortsatt innenfor garantien. Mitt bruksområde inkluderer langturer på opp til 4 timer en vei, kanskje 6-7 ganger i året. Og noen skikkelige langturer men det skjer ikke hvert år.

 

Fortell meg gjerne hvilke elektriske muligheter både jeg, og familien som kjøpte den gamle bilen min, har oversett.

 

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt elbil-tilbudet er fullverdig eller ikke. Jeg har kun påpekt den logiske og faktiske svikten i din argumentasjon.

 

Hvor svikter argumentasjonen min sa du? Så lenge elbil-tilbudet ikke er fullverdig må vi regne med at mange fortsatt velger fossilt. Ny bil koster mye penger og vi kan vel ikke vente annet enn at mange velger det sikre(fossilt) fremfor det usikre(el) hvis det ikke er åpenbart at elbil er et valg de kan leve med.

 

Argumentasjonen din forutsetter at Når 77,6% av nybilkjøperne har tatt et informert og bevisst valg. Altså at de faktisk har vurdert om elbil er bra nok for deres ønsker og behov.

 

Her har jeg altså ikke sagt noe om hvorvidt elbil faktisk kan dekke behovene deres, bare om de har prøvd å finne det ut.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig, men jeg tror du undervurderer den disruptive kraften i elbilene. Sakte men sikkert vil markedsnisjene fylles opp med gode elektriske alternativer til fossilbiler, til man plutselig ser at stort sett alle får sitt behov dekket bedre av el enn av fossil.

 

Det vil nok alltid være områder der fossile biler har fordeler (rekkevidde, kjapp fylling) men det er ikke så farlig så lenge områdene der elbiler har fordeler er flere (drivstoff som koster 1/10 pr. km, alltid full tank om morgenen, driftssikkerhet, bedre kjøreopplevelse).

 

Disrupsjon skjer ikke ved å slå de etablerte på det de er best på, det skjer ved å knuse dem der de er svakest sånn at styrkene ikke lenger er utslagsgivende.

 

 

Det vil alltid være et marked for nisjeprodusenter som Ferrari for å dekke behov som ikke er rasjonelle, men for stadig flere blir elbil det rasjonelle valget og smitteeffekten er stor. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Argumentasjonen din forutsetter at Når 77,6% av nybilkjøperne har tatt et informert og bevisst valg. Altså at de faktisk har vurdert om elbil er bra nok for deres ønsker og behov.

...

Har du noen spesiell grunn til å anta at de *ikke* har gjort et informert og bevisst valg? Har du noen kriterier du legger til grunn for å vurdere beslutningsprosessen deres? Hvilke kriterier er 'godkjent' i dine øyne? Hva med rekkevidde, pris, ladehastighet, hengerfeste, plass, merke?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Argumentasjonen din forutsetter at Når 77,6% av nybilkjøperne har tatt et informert og bevisst valg. Altså at de faktisk har vurdert om elbil er bra nok for deres ønsker og behov.

...

Har du noen spesiell grunn til å anta at de *ikke* har gjort et informert og bevisst valg? Har du noen kriterier du legger til grunn for å vurdere beslutningsprosessen deres? Hvilke kriterier er 'godkjent' i dine øyne? Hva med rekkevidde, pris, ladehastighet, hengerfeste, plass, merke?

 

Det er all grunn til å anta at mange ikke har gjort et informert og bevisst valg. Mange er for eksempel ikke interessert i bil som noe annet enn å komme seg fra A til B.

 

Eventuelle kriterier er irrelevant for diskusjonen. Poenget er at påstanden din om hva tallene viser ikke holder vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...