Gå til innhold

Daimler skroter nesten hele sin hydrogen-satsing


Anbefalte innlegg

Det var godt å høre, da slapper jeg mer av.

Jeg var nemlig så desillusjonert at jeg trodde en ny Fiat 500 eller Smart Fortwo, som tross alt nesten ikke bruker bensin og har enormt lavt utslipp, og som også har utslipp ved produksjon som er én tidel av en Tesla, i løpet av et livsløp var langt mer miljøvennlig enn en Tesla på kullkraft, men det er hyggelig å høre at jeg tok feil.

Smart Fortwo slepp faktisk ut 300 gongar meir CO og 1550 gongar fleire partiklar pr kilometer enn dieselbilen BMW 118d. Du kan køyre mange Tesla Model S på kolkraft før du kjem opp i slike utslepp.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her er en fin oversikt med mytene om elbil hvor også strømimport er med. Fin lektyre.

 

Har lest den, og den konkluderer vel med at jeg har delvis rett, i og med at de fleste av oss faktisk bruker strøm produsert på et kullkraftverk i et tidligere østblokkland ?

 

"For hele 2016 ble det importert 5.530.040 megawattimer, men det ble eksportert 21.878.345 megawattimer."

 

Dette er sitat fra artikkelen i TU.

Typisk situasjon for Norge er at vi importerer noe om natten, fordi det ikke er lønnsomt å stoppe et kullkraftverk om kvelden og starte igjen om morgenen.

Resultatet er billig strøm om natten som Norge kan utnytte ved å kjøpe billig og selge til høyere pris om dagen.

I den store sammenhengen utgjør denne importen av kullkraft svært lite, så en regner med at ca 98% av strømmen i norske stikkontakter er vannkraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Smart Fortwo slepp faktisk ut 300 gongar meir CO og 1550 gongar fleire partiklar pr kilometer enn dieselbilen BMW 118d. Du kan køyre mange Tesla Model S på kolkraft før du kjem opp i slike utslepp.

 

Finner du bare på disse tallene?

Har du en kuleramme eller noe, eller stikker du bare fingeren i været å sier "nja, vi sier 300 ganger nå, neste gang kanskje det blir 500" ?

 

M2tMVnZ0.jpeg

 

Det er to måter man kan se på strømforurensning. Den ene ved å følge Ohms lov og se hvilken strøm som faktisk kommer inn i kontakten. Den andre er å se på kvotesystemet hvor elsertfikater kjøpes.

 

Ohms Lov faktisk?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Smart Fortwo slepp faktisk ut 300 gongar meir CO og 1550 gongar fleire partiklar pr kilometer enn dieselbilen BMW 118d. Du kan køyre mange Tesla Model S på kolkraft før du kjem opp i slike utslepp.

 

Finner du bare på disse tallene?

Har du en kuleramme eller noe, eller stikker du bare fingeren i været å sier "nja, vi sier 300 ganger nå, neste gang kanskje det blir 500" ?

Faktiske testar utført av ADAC: https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539

 

Men eg tok talet frå minnet, og det var visst litt lågt. I fylgje testen er det 306 gonger meir CO og 1553 gonger fleire partiklar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

...

jeg får bare så dårlig samvittighet for å lempe all forurensningen jeg forårsaker når jeg kjører Tesla, over på de stakkars polakkene som bor ved siden av kullkraftverket Norge importerer strømmen fra.

Indirekte utslipp er kun en avledningsmanøver konstruert for å få eksosbiler til se bedre ut.

 

Hvis vi mener alvor med å redusere klimagassutslippene må vi sette inn tiltak i alle sektorer. Tiltak som retter seg mot *direkte* utslipp. De indirekte utslippene håndteres der de er direkte. Altså ved å legge ned kullkraftverk og erstatte dem med fornybar kraft.

 

Hvordan har du forresten tenkt at vi skal gjøre noe med indirekte utslipp? Gjøre dem direkte igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er moro når du skalerer dei opp ein del gonger og set dei på vegen òg! Nokre hundre hestekrefter som reagerer like momentant som når du slår på ein lysbrytar. Prøv det, so kjem du aldri til å ynskje deg nokon treg eksosmotor att. Berre 4% av dei som har elbil seier at dei ikkje vil kjøpe elbil neste gong.

 

 

Det er veldig moro, jeg har nå kjørt en del Tesla, så jeg vet hvordan det funker.

jeg får bare så dårlig samvittighet for å lempe all forurensningen jeg forårsaker når jeg kjører Tesla, over på de stakkars polakkene som bor ved siden av kullkraftverket Norge importerer strømmen fra.

Jeg er sikker på du kan klare å si noe intelligent hvis du prøver. Slutt å troll nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg for min del har stor tro på forbrenningsmotoren.

 

Jeg vet det er kontroversielt, men det er faktisk helt fantastisk teknologi.

Man pumper opp døde dinosaurer fra langt nedi i bakken, raffinerer de, og brenner de i et lukket kammer for å lage energien som driver bilen fremover.

 

Radiobiler kan man kjøre på tivoli.

 

Det er egentlig litt utrolig at vi har akseptert kjøretøy som produserer gift for folk, miljø og klima. Tyskerne brukte til og med bileksos til å henrette folk under krigen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lest artikkelen fra TU, og også artikkelen den henviser til, selv om tysken ikke akkurat er på topp, og må ærlig innrømme at jeg ikke finner disse tallene som TU henviser til i artikkelen fra ADAC?

 

Det står at Smart Fortwo har et utslipp på hele 3682 milligram karbonmonoksid (CO) pr. km.

For det første er dette kun 3.7 gram, for det andre er det karbonmonoksid(CO), de fleste oppegående mennesker pleier nå heller å se på klimagassen karbondioksid (CO2) ?

 

For det tredje, så stemmer neppe tallene, Smart Fortwo 1.0 er testet og godkjent i henhold til Euro 5 standarden, som tilsier at CO utslipp ikke kan overgå 1 gram pr. km. Nå er det riktignok 0.9 turbomotoren som er testet av ADAC, men tallene høres fremdeles for høye ut, men jeg kan altså ikke helt finne de på ADAC (uten at jeg har lett særlig godt).

 

Ser man på CO2 så har altså BMW'en et utslipp på 99 gram pr. km. mens Smart har et utslipp på 93 gram pr. km.
Legger du til de 3.7 grammene med karbonmonoksid du henviser til, så er Smart fremdeles mer miljøvennlig.
Endret av adeneo
Lenke til kommentar

adeneo: Hvordan er mulig for en som bor i det eneste land i verden som er mer enn selvforsynt med ren vannkraft, å tro på noe så idiotisk som at "de fleste av oss faktisk bruker strøm produsert på et kullkraftverk i et tidligere østblokkland". Har du kanskje en opplyst mening om hvor vår vannkraft tar veien?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg for min del har stor tro på forbrenningsmotoren.

 

Jeg vet det er kontroversielt, men det er faktisk helt fantastisk teknologi.

Man pumper opp døde dinosaurer fra langt nedi i bakken, raffinerer de, og brenner de i et lukket kammer for å lage energien som driver bilen fremover.

 

Radiobiler kan man kjøre på tivoli.

 

joda den tanken der var ok i 100 år.... men innen 10 år får du elbiler som ikke trenger og lade, du trenger ikke døde dinosaurer, du trenger kun vanlig dagslys. ingen kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

adeneo: Hvordan er mulig for en som bor i det eneste land i verden som er mer enn selvforsynt med ren vannkraft, å tro på noe så idiotisk som at "de fleste av oss faktisk bruker strøm produsert på et kullkraftverk i et tidligere østblokkland". Har du kanskje en opplyst mening om hvor vår vannkraft tar veien?

 

Den selger vi til utenlandske bedrifter slik at de kan merke seg som "miljøvennlige".

 

Kanskje greit å sette seg i det minste et snev inn i hvordan kraftmarkedet fungerer før man kritiserer andre ?

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-36822b.html

https://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

... 

Den selger vi til utenlandske bedrifter slik at de kan merke seg som "miljøvennlige".

 

Kanskje greit å sette i det minste et snev inn i hvordan kraftmarkedet fungerer før man kritiserer andre ?

...

Ah, du mener *sertifikatmarkedet*. Der flyttes papir...

 

Kraftmarkedet derimot, der flyttes kraft. Du har allerede blitt utfordret på hvordan det er fysisk mulig å frakte vesentlige mengder polsk kullkraft hit til Norge. Vi som kan Ohms lov kan svaret, det går ikke. Allikevel sitter du her og skuffer ut oksemøkk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

ref.... noen skrev :-)" Ser man på CO2 så har altså BMW'en et utslipp på 99 gram pr. km. mens Smart har et utslipp på 93 gram pr. km.

Legger du til de 3.7 grammene med karbonmonoksid du henviser til, så er Smart fremdeles mer miljøvennlig"

 

ALLE slike tester, glemer de og ta med utslippet fra hvor mye utslipp det er og lage denne literen med bensin( eller dukker bensin helt magisk opp på en pumpe i nærheten av deg?) det går 4kwh med til og lage en liter bensin og så skal den fraktes til pumpen også.... og dette er fortsatt kun en bitteliten del av det som kommer i tillegg til de 99gram pr km som er oppgitt på bmw'en...

 

Mens når det snakkes om elbiler, er det alltid tatt med worst case scenario om kullkraft fra østblokkland eller Kina. SÅ dam å en jo ta med at Bensinbiler faktisk bruker 200% mer strøm pr mil, enn en elbil bruker, og at dette kommer i tillegg til utslipp av fosilt drivstoff.

 

Tar vi Hydrogenbilen.... så bruker den 300% mer energi pr mil enn en Tesla gjør... så da sier det seg selv at det er helt hull i hodet og satse på Hydrogen, ner en i tilleg vet at det koster 9kr pr mil og kjøre på SPONSET Hydrogen. USPONSET snakker vi 20kr pr mil...

 

Elbil USPONSET kjører på ren kraft for 1,50kr pr mil...

For Hver Besnin og Diesel bil som forsvinner fra veien, blir det kraft til overs nok til og drive flere elbiler og andre miljøvenlige ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

RIP - Hydrogenbilen, du fortjente ikke parasitt tilværelsen, du blir ikke savnet.

Kan noen sende hastebud til regjeringen med melding om hydrogenøkonomiens avbrutte svangerskap? Vi må avbryte utbyggingen av hydrogeninfrastrukuren (20.000.000kr per fyllestasjon) og flytte pengene over i infrastruktur for elbillading.

Mitt råd til dem er å bruke pengene på å subsidiere utbygging av normal-lading for folk i blokker og boretslag, i bynære strøk uten mulighet for lading om natten i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det står at Smart Fortwo har et utslipp på hele 3682 milligram karbonmonoksid (CO) pr. km.

For det første er dette kun 3.7 gram, for det andre er det karbonmonoksid(CO), de fleste oppegående mennesker pleier nå heller å se på klimagassen karbondioksid (CO2) ?

CO er ein giftig gass i låge konsentrasjonar, og reduserer oksygenopptaket i alle konsentrasjonar. Gassen er spesielt farleg for folk som har redusert oksygenopptak av andre årsakar. CO2 er ikkje giftig før ved ein konsentrasjon på ca 4,5%. Som Lynxman påpeikar vart dei første tyske gasskammera under krigen forsynt med CO-gass frå bilmotorar (eksos).

 

Partikkelutslepp fører m.a. til hjarte og karsjukdommar og mange luftvegssjukdommar. Spesielt dei små partiklane som bensinbilar produserer kan trengje heilt inn i cellene i kroppen, inkludert hjernen. Og dei reiser langt. Ca halvparten av dei minste partiklane (PM2,5) som fører til dårleg luftkvalitet i Oslo ein kald, tørr vinterdag er produsert andre stader.

 

For det tredje, så stemmer neppe tallene, Smart Fortwo 1.0 er testet og godkjent i henhold til Euro 5 standarden, som tilsier at CO utslipp ikke kan overgå 1 gram pr. km.

Fortell det til Volkswagen. :rofl:
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ah, du mener *sertifikatmarkedet*. Der flyttes papir...

Kraftmarkedet derimot, der flyttes kraft. Du har allerede blitt utfordret på hvordan det er fysisk mulig å frakte vesentlige mengder polsk kullkraft hit til Norge. Vi som kan Ohms lov kan svaret, det går ikke. Allikevel sitter du her og skuffer ut oksemøkk.

 

 

Det finnes store overføringskabler mellom landene i Europa som gjør at det norske strømnettet er fysisk koblet sammen med strømnettet i andre land.

 

Norden er samlet som ett omsetningsområde og handel foregår på Nord Pool, børsen hvor kraft selges, med andre ord kraftmarkedet.

Produsenter i flere land selger sin produksjon på Nord Pool, hvor strømselskaper igjen kan kjøpe strøm som de videreselger til egne kunder.

 

Med mindre du betaler for opprinnelsesgaranti, så har du ingen garanti for at strømmen i stikkontakten kommer fra et vannkraftverk.

Dersom miljøgevinsten for vannkraften uansett er solgt til utlandet, og erstattet av kullkraft på papiret, så spiller det heller ingen rolle om kraften kommer fra nærmeste vannkraftverk, ettersom det finnes grenser og tak i det felles markedet som Norge er del av, og miljøgevinsten er solgt.

 

Det er godt mulig du kan Ohms Lov, men hvordan kraftmarkedet fungerer har du tydeligvis ikke fått med deg.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

ALLE slike tester, glemer de og ta med utslippet fra hvor mye utslipp det er og lage denne literen med bensin( eller dukker bensin helt magisk opp på en pumpe i nærheten av deg?) det går 4kwh med til og lage en liter bensin og så skal den fraktes til pumpen også.... og dette er fortsatt kun en bitteliten del av det som kommer i tillegg til de 99gram pr km som er oppgitt på bmw'en...

 

De tar det vel ikke med, fordi det er feil?

 

Det går ikke med 4kwh med elektrisitet for å lage en liter bensin, det er for det første bare vås, for det andre snakker vi om energi for å raffinere flere produkter, ikke kun bensin, en del av disse produktene er ikke salgbare biprodukter som i stor grad brennes for å levere .... wait for it .... energien som brukes for å raffinere oljen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...