Gå til innhold

Daimler skroter nesten hele sin hydrogen-satsing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del har stor tro på forbrenningsmotoren.

 

Jeg vet det er kontroversielt, men det er faktisk helt fantastisk teknologi.

Man pumper opp døde dinosaurer fra langt nedi i bakken, raffinerer de, og brenner de i et lukket kammer for å lage energien som driver bilen fremover.

 

Radiobiler kan man kjøre på tivoli.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er moro når du skalerer dei opp ein del gonger og set dei på vegen òg! Nokre hundre hestekrefter som reagerer like momentant som når du slår på ein lysbrytar. Prøv det, so kjem du aldri til å ynskje deg nokon treg eksosmotor att. Berre 4% av dei som har elbil seier at dei ikkje vil kjøpe elbil neste gong.

 

 

Det er veldig moro, jeg har nå kjørt en del Tesla, så jeg vet hvordan det funker.

jeg får bare så dårlig samvittighet for å lempe all forurensningen jeg forårsaker når jeg kjører Tesla, over på de stakkars polakkene som bor ved siden av kullkraftverket Norge importerer strømmen fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elon Musk har sagt nokre kloke ord om hydrogenbilar: “extremely silly”, “incredibly dumb”, “mind-bogglingly stupid” og “bullshit”.

 

Elles er det vel mykje som tyder på at Toyota har lagt hydrgogen-satsinga på hylla òg. Sjølvaste Akido Toyoda har teke over elbil-divisjonen, og dei snakkar ikkje lenger om hydrogenbilar. Marknaden finst ikkje. Når Toyota kalla inn alle Mirai tidlegare i år pga eit problem med brenselcellesystemet, var det berre snakk om 2840 bilar i heile verda. Dei fleste på veldig billige leasing-avtaler i California og selde til offentlege kundar i Japan. I Europa finst det totalt 140 Toyota Mirai: http://fortune.com/2017/02/15/toyota-recall-mirai-fuel-cell-cars/

 

Dei skuldar stadig på manglande infrastruktur, men det trur ikkje eg er problemet. Danmark har etter kvart fått ein brukbar infrastruktur for hydrogenbilar. I Danmark er det registrert to Honda Clarity FCV i år, og det er alt. Det er dei to einaste Honda Clarity hydrogenbilane i Danmark, so det er vel forhandlaren som har fått inn eit par til prøvekøyring. I heile Europa er det selt 14 hydrogenbilar i år. Det er ni færre enn på dette tidspunktet i fjor.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Her er en fin oversikt med mytene om elbil hvor også strømimport er med. Fin lektyre.

 

Har lest den, og den konkluderer vel med at jeg har delvis rett, i og med at de fleste av oss faktisk bruker strøm produsert på et kullkraftverk i et tidligere østblokkland ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke være sjef for mercedes uten å ha litt kunnskaper.

 

Hydrogen er farlig i alle konsentrasjoner. Tenk når hydrogenbiler krasjer i tuneller.

 

Kw forbruk til elektrolyse kunne vert brukt mere effektivt til å lade batterier.

 

Hydrogen kan være en energilagrings mulighet men anlegg bør være sikret med dobbel vegg rør og mulighet for trykkavlastning mot fakke el.

 

Vil tro at innen hydrogen er faset inn så vil vi kunne lage kunstig naturgass fra co2 ,hydrogen og oksygen som er sikrere med hensyn på lagring. Da vil metangass bli energibærer og ikke kilde. Ikke veldig energi effektivt men godt nok.

 

En ide er å kjøre stempelmotorer i en co2 og o2 blanding. Ved å tilsette ch4 vil det kun bli vann og co2 i avgass. Vann tappes ut og co2 brukes på nytt. Overskudd co2 kan fanges eller brukes til å lage ny ch4.

 

Det er mange måter å unngå hydrogen som energibærer.

 

Det ingen tenker på er hvor energien skal taes fra. Et kontainer skip med 75MW trenger mange kvadrat solceller. De aller største sol anleggene kan muligens forsyne ett skip.

 

Vil tro at et 200Mw sol anlegg vil være nok. Om skipet skal gå på hydrogen trengs det ca 3 slike anlegg.

 

Vil tro vi trenger olje en stund til. Personlig er jeg glad for oppmerksomhet rundt miljø og global oppvarming. Om ikke alternativer hadde kommet på banen ville oljeprisene økt så raskt at verdensøkonomien hadde kollapset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig moro, jeg har nå kjørt en del Tesla, så jeg vet hvordan det funker.

jeg får bare så dårlig samvittighet for å lempe all forurensningen jeg forårsaker når jeg kjører Tesla, over på de stakkars polakkene som bor ved siden av kullkraftverket Norge importerer strømmen fra.

 

Det finnes kun teoretisk kapasitet til å overføre strøm fra Polen. Men uansett hvor du mener strømmen kommer fra så trenger du samme strømmen for å drive plattform og raffinering. Skal en virkelig være miljøvennlig kommer en selvsagt ikke utenom å redusere kraftig i bilkjøringa.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Med tanke på at de totale utslippene fra Teslaen er mye mindre enn en hvilken som helst fossilbil selv når strømmen kommer fra kullkraftverk, så kan du slappe helt av. Du forårsaker langt mindre forurensning med en Tesla enn med fossilbiler.

 

Det var godt å høre, da slapper jeg mer av.

Jeg var nemlig så desillusjonert at jeg trodde en ny Fiat 500 eller Smart Fortwo, som tross alt nesten ikke bruker bensin og har enormt lavt utslipp, og som også har utslipp ved produksjon som er én tidel av en Tesla, i løpet av et livsløp var langt mer miljøvennlig enn en Tesla på kullkraft, men det er hyggelig å høre at jeg tok feil.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Her er en fin oversikt med mytene om elbil hvor også strømimport er med. Fin lektyre.

Har lest den, og den konkluderer vel med at jeg har delvis rett, i og med at de fleste av oss faktisk bruker strøm produsert på et kullkraftverk i et tidligere østblokkland ?

Korleis i all verda skal dei få den krafta til Noreg? Det er fysisk umogeleg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...