Kurderen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) På ny året kjøpte jeg nytt Botch batteri på 60 A, da Biltema batteriet varte kun i 3 måneder. Hvis jeg parkerer bilen på fredag og starter på mandag vil den ikke, hvis ikke jeg har full ladet batteriet, og da vil den så vidt starte. Jeg ladet batteriet fullt og sjekket at det var på 12,67 V. Jeg fjernet da minus polen og multimeteren viste et tap på ca 0,55 til 0,57 A. Koblet ikke batteriet til på minussiden for å se om batteriet likte å slukke seg selv i løpet av to dager, og sjekket det i dag og det sto fortsatt på 12,67 V. Verkstedene skyldte på batteriet begge gangene, at det var dødt. Men da dør jo det mange om dette fortsetter. Er det så "lite" som skal til for at bilen ikke starter etter to dager, med mindre batteriet er fullladet? Det er en Toyota Avensis 2003. Kjent feil med disse bilene? Ingen lys som er på eller noe som synes å være årsaken. Kjører korte turer da jobben er 4 KM unna og treningen 300 M. Det har heller ikke vært så kaldt i år men mye snø. Bør jeg sette i gang og ta av sikringer for å se om det synker? Endret 4. april 2017 av Kurderen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Har verkstedet i det hele tatt kommentert strømbruket på bilen din før de kom frem til den konklusjonen? Det varierer sikkert fra fra bil til bil, men tilsvarer ikke 0,55 en liten lampe i strømforbruk? Min Mazda stjeler 0,15mA, men har hørt at også 0,05mA er normalt. Ja, du kan nappe sikringer for å finne synderen. Begynn gjerne litt systematisk, kanskje CD-spiller, radio, eller andre ting du mistenker. Jeg har selv opplevd å ha en CD-spiller som ikke slår seg helt av, selv om bilen er av, selv om det var umulig å høre. Endret 4. april 2017 av Windoge 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Eliminasjonsmetoden er vel den sikreste metoden på slikt. Sikring for sikring, komponent for komponent. Langtekkelig men sikker. Lykke til 2 Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 4. april 2017 Forfatter Del Skrevet 4. april 2017 Har verkstedet i det hele tatt kommentert strømbruket på bilen din før de kom frem til den konklusjonen? Det varierer sikkert fra fra bil til bil, men tilsvarer ikke 0,55 en liten lampe i strømforbruk? Min Mazda stjeler 0,15mA, men har hørt at også 0,05mA er normalt. Ja, du kan nappe sikringer for å finne synderen. Begynn gjerne litt systematisk, kanskje CD-spiller, radio, eller andre ting du mistenker. Jeg har selv opplevd å ha en CD-spiller som ikke slår seg helt av, selv om bilen er av, selv om det var umulig å høre. Ingen av de to som jeg brukte kommenterte noe, de bare sa at batteriet er dødt. Når jeg spurte om det var noe galt med bilen siden har brukt 3 batterier i løpet av få måneder, var svaret ingenting som de kunne se. Tror ikke de gadd å sjekke det engang da det er bedre å selge nytt batteri. Skal prøve det i morgen. Er det forskjell på pluss og minus-polene når det gjelder å sjekke strømtapet med multimeteren? Setter pris på svaret Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 sjekk at lys i bagasjerom og hanskerom ikke står på 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Er det forskjell på pluss og minus-polene når det gjelder å sjekke strømtapet med multimeteren? Se denne videoen for diverse tips. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 En halv ampére er altfor mye. Trekker bilen så mye hver time så sier det seg selv at det blir tomt på etpar dager. 6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Opp til rundt 15mA (0,015A) er ganske normalt. Min BMW med masse fancy elektronikk trekker 11mA i hvilemodus. Dynamo kan tappe batteriet fort hvis en diode har kortslutta. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Opp til rundt 15mA (0,015A) er ganske normalt. Min BMW med masse fancy elektronikk trekker 11mA i hvilemodus. Dynamo kan tappe batteriet fort hvis en diode har kortslutta. Ja det har jeg hørt før ja. Er det noen måte å måle dette på tro? (kan jo koble av lade ledningen selvfølgelig og måle om strømtrekket er like stort) 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Hvis man kommer til diodene på dynamoen så kan man bruke diodetester på multimetre. Men kobler du fra dynamoen og strømtrekket forsvinner så er det også en metode. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Opp til rundt 15mA (0,015A) er ganske normalt. Min BMW med masse fancy elektronikk trekker 11mA i hvilemodus. Dynamo kan tappe batteriet fort hvis en diode har kortslutta. Ja det har jeg hørt før ja. Er det noen måte å måle dette på tro? (kan jo koble av lade ledningen selvfølgelig og måle om strømtrekket er like stort) Joda, men vet ikke om jeg ville begynt her. Den videoen som var postet ovenfor gir en god forklaring. Jeg foreslår at du begynner med radioen. Burde ikke ta veldig lang tid. 1 Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Takk folkens, har sett den videoen Hvordan sjekker man lyset i hanskerommet og bagasjerommet? Via sikringer? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Evt om det er fiklete å få ut pæren, så åpne etter at luken har vært lukket en stund og sjekk om pæren/dekselet er varmt. 2 Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Hmm, jeg gikk rett og slett inni bagasjerommet og lyset var på mens det var lokket. Så at dørlyset bruker ca 20 sekunder for å slukkes etter at døra har vært lukket. Andre runda brukte jeg litt over 90 sekunder i bagasjerommet og lyset sto fortsatt på. Men det var litt creepy da dama ikke ville åpne bagasjerommet med det første, så det anbefales ikke Så hvordan fikser man dette? Eller kanskje bare ta ut pæra? Da den aldri brukes, siden det lys "hele tida" ute. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Hmm, jeg gikk rett og slett inni bagasjerommet og lyset var på mens det var lokket. Så at dørlyset bruker ca 20 sekunder for å slukkes etter at døra har vært lukket. Andre runda brukte jeg litt over 90 sekunder i bagasjerommet og lyset sto fortsatt på. Men det var litt creepy da dama ikke ville åpne bagasjerommet med det første, så det anbefales ikke Så hvordan fikser man dette? Eller kanskje bare ta ut pæra? Da den aldri brukes, siden det lys "hele tida" ute. En grei test på forholdet det der Du fikser det jo med å finne bryteren og fikse den. Eller om du er happy med ikke å ha lys der så bare tar du ut pæren. 2 Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Hmm, jeg gikk rett og slett inni bagasjerommet og lyset var på mens det var lokket. Så at dørlyset bruker ca 20 sekunder for å slukkes etter at døra har vært lukket. Andre runda brukte jeg litt over 90 sekunder i bagasjerommet og lyset sto fortsatt på. Men det var litt creepy da dama ikke ville åpne bagasjerommet med det første, så det anbefales ikke Så hvordan fikser man dette? Eller kanskje bare ta ut pæra? Da den aldri brukes, siden det lys "hele tida" ute. En grei test på forholdet det der Du fikser det jo med å finne bryteren og fikse den. Eller om du er happy med ikke å ha lys der så bare tar du ut pæren. Hehe^^ Tok ut pæra og tappet gikk ned til 0,23 A. Kanskje enda et lys? Høres fortsatt mye ut etter det som ble sagt? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Alt for mye. Du skal godt ned på mA. Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Alt for mye. Du skal godt ned på mA. Hmm, begynte nå med å nappe ut sikringer under panseret, og det er den grønne som er på 30 som jeg har nappe ut litt, som synes å være årsaken. Da gikk det ned til 0,00 - 0,01 A. bilder her: http://imgur.com/a/nEDqO Hva er dette? DCC ser ut som Spør mye da jeg er villig til å lære, siden jeg ikke kan "noe" om bil Endret 5. april 2017 av Kurderen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det står for DC Cut og fungerer som en slags hovedsikring. Fortsett med å nappe sikringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå