Gå til innhold

Laptop + eGPU?

Anbefalte innlegg

Etter noen dagers irritasjon over Dell XPS 15 9560 er jeg tilbake i tenkeboksen.

Jeg vil ha en god og portabel laptop, og jeg vil ha god ytelse til både photoshop, videoredigering og noe spilling. Mye av bruken vil være hjemme koblet mot en 4k-tv.

Egentlig vil jeg ha i pose og sekk, kan du si.

Jeg lurer da på om en god laptop med Thunderbolt 3 og en eGPU kan være løsningen.

Noen som har erfaringer og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er god, men teknologien er fortsatt umoden.

Et 1080 eGPU oppsett vil gi mindre ytelse om samme kortet står inne i maskinen. Faktisk markant dårligere også.

Du kan jo titte her litt.

Men om du har kun intel GPU vil dette selvsagt være en solid oppgradering.

Lenke til kommentar

PCIe må tilbys i x16 (og helst x32 eller dual x16 for doble kort) i en ekstern plugg-løsning hvis de skal være fungere bra i praksis. Pr. i dag er det vel ingen normale laptoper som gir ut noe i nærheten av det, selv på de interne PCIe slottene på hovedkortet.

Det er jo pr. i dag  x2 støtte og x4 i de interne PCIe slottene på laptoper. Løsningene som eksisterer i dag for kobling direkte inn i portene på laptopen (for nyere maskiner uten eksterne 54 eller 34 ExpressCard slotter) gir bare x1 og er ikke nok til hva toppkortene trenger når de swapper inn store mengder grafikkdata som bl.a. teksturer som er hastighetssenitive for å rende det området du ser.

Dette adapteret tilbyr x1 på NGFF A (WIFI, Bluetooth slot), men det er noe ullen markedsføring som tilsier at det går å kjøre på x2. Tror nok det er fordi PCIe har lik hastighet begge veier og det er misforståelser ute å går at hastigheten dobles når det i realiteten er full duplex, altså data begge veier samtidig, der datastrømmen fra GPU til maskin er temmelig verdiløs.

x1 = 984.6 MB/s
x16 = 15.754  GB/s

Her strupes altså overføringen til kortet til bare 6,25% av hva det max yter direkte på et x16 interface. Hva som trengs i praksis er nok neppe det samme.
Merk at den interne ytelsen i selve rendingen i kortet vil fungere uavhengig av dataoverføringer av grafikk-komponenter til kortet.

Litt om PCIe - https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Trenger du portabel gamingytelse, eller er behovet ditt egentlig gamingytelse, redigeringsmulighet etc etc hjemme, samt en maskin du kan ta med på tur?

Dette er en bra video, men jeg har ikke sett den selv på en stund. Han har gode poenger, men et av de vesentligste poengene som ligger til grunn for at jeg har en stasjonær maskin mener jeg han ikke penser særlig innom, og det er oppgraderingsvennlighet.

Se på det slik: har du en laptop kan du stort sett oppgradere minne og lagring temmelig enkelt, men som regel stopper det der. For de ekstra handy av oss lar det seg kanskje gjøre å skifte GPU og/eller CPU på en laptop, men hvor aktuelt det er å gjøre slike operasjoner avhenger også i stor grad av laptopmodellen. For det store flertall av selv over-snittet PC-kompetente mennesker vil oppgradering av laptop begrense seg til minne og/eller lagring. Følgelig: når det kommer nyere, mer krevende spill, trenger du en flett ny, dyr laptop for å holde følge. Kanskje får du solgt den gamle for en slant, men PC taper seg enda raskere i bruktverdi enn bil.

Om du strengt tatt klarer deg med en OK-god mid-range laptop når du er ute av huset (tenk i5, 8+ GB RAM, integrert Intelgrafikk eller whatever, kanskje tom. en litt mer portabel størrelse ala 14") vil en slik laptop sannsynligvis være tilstrekkelig til akkurat denne bruken i flere år enn hva en gaminglaptop (eller gamingstasjonær for den saks skyld) vil være tilstrekkelig til gaming (uten oppgraderinger). Kanskje vil du ønske å oppgradere minne og lagring - og det kan du jo - men ellers klarer du deg fint. Jeg har en 6-7 år gammel laptop med fullHD-skjerm som ikke duger til Rocket League, men etter å ha satt inn SSD og ekstra RAM er den helt grei til surfing, videotitting, spotify, you name it.

Med en stasjonær maskin kan du skifte ut de komponentene du ønsker når det passer deg. Du trenger altså ikke bytte ut hele maskinen hver gang du trenger raskere CPU eller kraftigere skjermkort. La oss si du nå faktisk hadde en utdatert stasjonær maskin med kurant strømforsyning og tilstrekkelig lagring; da kunne du kjøpt denne + denne for 6400 kr. Hadde du derimot hatt en utdatert gaminglaptop kunne du lagt 14000 kr i denne og fremdeles ikke hatt helt tilsvarende ytelse som du ville hatt med den stasjonære maskinen.

Dette forutsetter dog at du ikke har behov for å drive med tung videoredigering mens du sitter på kafé etc. Isåfall trenger du naturlig nok en kraftig laptop. Men jeg vil gå så langt som å si at fra et økonomisk perspektiv kan det tilogmed svare seg å ha to relativt kraftige stasjonære maskiner som du kan oppgradere etterhvert (dersom det er to plasser du trenger gamingytelse etc) pluss en ålreit surfelaptop, enn å ha én kraftig gaminglaptop som må oppgraderes byttes ut ever so often. Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dell XPS 15 9560 har Thunderbolt 3 og GTX 1050. Kanskje lite RAM hvis du valgte 8 GB, men det kan utvides til 32 GB. Hvis du driver med mye videoredigering, så er nok 8 GB RAM lite, kommer også an på hvilken CPU du har i din XPS 15.

Jeg har den toppspesifiserte 9560-en. i77700, 1TB SSD, 32 Gb ram etc. Men den går muligens i retur. Til eGPU-bruk er også Thunderbolten noe nerfa, med 2 pci lanes.

Tenker kanskje å vente på Lenovo x1 Yoga 2017 med AMOLED før jeg kjøper noe nytt. Har en X1 Carbon touch i dag som jeg egentlig er fornøyd med, men den støtter ikke 4k, har ikke Thunderbolt og det er på tide med noe nytt.

Aikito Node blir mulig å få tak i fra i morgen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

For å følge opp litt på denne saken ...

Thunderbolt 3 gir jo 40 Gbps som i praksis er 5 GB/s, noe som er på grensen. Det holder for en god del etter dem som har testet det. Det er jo folk som driver med TB1-utgang konvertet til TB3-kontakt i eGPU-kabinett som gir 10 Gbps som igjen blir 1,25 GB/s, noe som ikke funker spesielt bra med mye textutrestreaming, men som er tålelig om man kan unngå det og laste alt opp i minnet på GPUen og ikke er veldig utålmodig.

Driver å mekker opp en gammel maskin som har PCIe 2.0 og da blir det litt mindre enn 8 GB/s på x16, men det er fremdeles grei hastighet i praksis. Siden folk har så mye forskjellig utstyr vil ikke de fleste produsentene kreve 100% av x16 3.0 for at ting skal fungere, men du merker det i nyere spill f.eks om du dropper ned til x4 som tilsvarer rundt 4 GB/s

Å legge kravene på bleeding edge lager bare masse problemer for flere av kundene. Den tabben har jeg gjort selv, så måtte degradere for å oppnå høyere kompatibilitet. Utfordringen er å beholde kvalitet på lavere spec.

Edit: For de som sliter med å få eGPU til å virke er denne genial - https://egpu.io/egpu-setup-13x/

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...