tom waits for alice Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Leste litt i mine gamle poster (og ikke så gamle) på forumet og ble fascinert av at jeg faktisk har endret mening i noen saker. Så jeg fikk lyst til å lage en tråd om dette: Er det andre som opplever at de ikke mener det samme om konkrete saker i dag som tidligere? Nå har jeg selvsagt en betydelig fartstid på forumet, de som nylig har blitt medlem vil ha hatt mindre tid på seg til å endre mening. Regelen er enkel: Du skal nevne noen konkrete(!) spørsmål - av ideologisk, politisk eller lignende art - hvor du har endret standpunkt /oppfatning. Hva mente du før, hva mener du nå. Du må ikke, men kan gjerne, si litt om hva som fikk deg til å endre oppfatning, og om det var noe eller noen her på forumet som bidro til at du ombestemte deg. Dette er ikke tråden for å diskutere disse meningene, start egne tråder om du mener noen av dem er dustete eller geniale. Her er noen av mine: Opphavsrett/patenter: En av mine første poster på forumet var et forsvar for opphavsrett. I årenes løp har jeg kommet til at ulempene er større enn godene. Jeg vil fjerne patenter. Opphavsrett ellers gjelder inntil publisering. Mønsterbeskyttelse, trademark, og annen identitetsbeskyttelse skal fortsatt gjelde. Omskjæring: Jeg ser flere poster der jeg argumenterer for at det er en forskjell på kvinnelig og mannlig omskjæring, og at mannlig omskjæring ikke var lemlestelse. Det mener jeg ikke lenger. Mitt standpunkt er ellers det samme: Voksne mennesker kan skjære hvor de vil på seg selv (og samtykke til det samme), barn skal ikke lemlestes eller utsettes for andre inngrep av ikke-medisinske årsaker. "No go"-soner: Jeg har tidligere hevdet at det Sverige sliter med i enkelte bydeler ikke kan kalles "no-go". Jeg tok feil. Ideologi: Jeg regnet meg vel som sosialliberal for 10 år siden. I dag er jeg fortsatt både sosial og liberal av sinn, men nærmere Kardemommeby-anarkist av ideologi. Det er sikkert flere, jeg skal oppdatere når jeg kommer på dem. Vær så god neste! Geir Endret 4. april 2017 av tom waits for alice 8 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg har også fra tid til annen lest gjennom tidligere innlegg. Nå kan det nevnes at før jeg kom hit har jeg vært på både Aftenpostens, VGs, TV2s og NRKs debattforum. Imidlertid har det vært absolutt mest her på dette formet. Når jeg leser gjennom gamle innlegg slår det meg først og fremst hvor dårlig jeg var til å uttrykke meg og spesielt når det gjaldt å opprette nye tråder. De jeg har startet de senere årene har langt mer informative åpningsinnlegg. Av forandring kan jeg ellers nevne at jeg har blitt langt mer seriøs og ikke lenger svarer på tulleinnlegg og beskyldninger om trolling ol, noe jeg alltid gjorde før. Har også blitt langt mer dyktig til å overse innlegg jeg bare synes er tullete. Politisk har jeg også forandret meg. Nå har jeg fulgt voldsomt med på international politikk siden terrorangrepet på USA 11/09-01 og Andre intifada brøt ut så er ikke bare forumet som nødvendigvis har endret mine meninger, men det har sikkert hatt sin påvirkning. Bla. var jeg tidligere en blodfan av USA og deres handlinger (bortsett fra støtten til Israel) og forsvarte USA i alt de gjorde. De senere årene har jeg beveget meg en god del vekk fra USA og dets meninger og politikk selvom jeg fortsatt mener det er et fasinerende land. Kan ellers nevne at jeg tidligere en god stund hadde det med å bruke smileys i innleggene. Det har jeg i den senere tid nesten helt sluttet med. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Meningene mine er ikke nødvendigvis forandret i stor grad, man kan heller si at de er blitt tilpasset situasjonen som er i dag. Jeg var kanskje mer for innvandring før, altså å ta imot de som har det dritt, men nå er jeg i stor grad imot. Jeg er dog ikke imot innvandringen i seg selv, jeg er imot kaoset som har oppstått pga. dårlig oppfølging og kontroll fra myndighetenes side. Jeg er akkurat like for å hjelpe folk i nød. Bortsett fra det så tror jeg at jeg har blitt mer spydig og dustete 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Spennende tråd dette. Leste noen gamle poster fra et annet forum for et par uker siden og merker egentlig at jeg generelt har blitt mindre påståelig og bastant (tatt litt for mye feil kanskje? ). Ellers har jeg nok blitt litt mer åpen for å ta i mot asylsøkere. Mine tidligere meninger på det punktet var "strengere" enn FrP. Tror det kommer av at jeg har utviklet en forkjærlighet for å reise og fått utvidet horisontene litt mer. Blitt litt mer "one love" om man kan si det sånn. Har også etter studier blitt mye mindre anarkistisk enn jeg var før. Jeg liker det egentlig ikke, men handler om at jeg har møtt så mange jeg oppfatter som "idioter" at jeg er nesten livredd for anarkiet. Ellers har jeg tatt veldig mye feil opp igjennom, men kommer ikke på noe veldig store saker(ideologier) jeg har totalt skiftet mening/tatt grundig feil på. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Jeg har endret mitt syn på innvandring. Før var dette et uviktig tema for min del, men jeg har innsett at dette er et viktig tema med store potensielle negative konsekvenser. Jeg har endret mitt syn på Muslimer. Jeg hadde en kompis for rundt 10 år siden som alltid snakket om dette som en hel del her på forumet snakker om, i sin mest ekstreme form. Jeg hørte på det han sa, men avblåse det som urimelig eller noe liknende. Idag mener jeg alle de meningene jeg har lest her på forumet om Muslimer faktisk er viktige meninger, som ikke lenger er mulig å avvise og at det er viktig for samfunnet vårt å tenke over konekvensene av det vil holder på med. Særskilt i forhold til Muslimsk innvandring og farene Muslimer utgjør for våre samfunn som helhet, på flere måter. Kombinert med det har jeg endret mitt syn på Kristendommen fra delvis negativt, til mer nyansert og til mer fundamentalistisk. Jeg anser ikke idag at de som handler galt på vegne av Kristendommen gjør det fordi de er Kristne, men fordi de ikke er Kristne og handler til tross for den Kristne lære, ikke på grunn av den. Jeg har vært rimelig hard i forhold til den Katolske kirken men har løsnet en del i forhold til den Katolske Kirken. Idag anser jeg at den Katolske Kirken går gjennom koordinerte angrep fra grupper i befolkningen som ønsker å svekke Kristendommens plass i Europa. Jeg er mer nyansert i synet mitt fordi den Katolske Kirken ikke representerer Kristendommen som helhet, og jeg er mer fundamentalistisk fordi jeg mener Muslimer bør konvertere til Kristendommen. Jeg mener idag i motsetning til tidligere at Kristendommen er viktigere og mer relevant enn noensinne, som en kur til giften som samfunnet idag utøver i mangel på ideologi. Jeg mener idag at Kristendommen igjen må ta en sentral plass i samfunnet og at samfunnet må gå gjennom en vekkelse for å unngå sin egen selvdestruksjon. Dess flere anti-Kristne og andre hatere jeg ser snakke mot Kristendommen, dess sikrere blir jeg på at Kristendommen er nødvendig i Europa og at den forhåpentligvis får en ny vår og blomstrer som aldri før. Dess mer folk snakker mot Kristendommen, dess mer innser jeg at Kristendommen er riktig, dess mer ser jeg det tydelige skillet mellom godt og ondt og dess sterkere er jeg i troen på at Kristendommen er ankeret som er nødvendig for samfunnet for å kunne skille mellom godt og ondt. Jeg har endret mitt syn på Russland. Dess mer Russland urettferdig blir angrepet med løgner og propaganda, dess mer tar jeg Russland i forsvar. Før ga jeg blaffen i Russland, men jeg tar de i forsvar fordi de blir urettferdig behandlet, basert på løgner og falsarium. I samme slengen har jeg endret min mening om media, fra rimelig nøytral til at media med sikkerhet av en eller annen frunn fungerer som ren propaganda. Ikke bare gjør Russland saken det klart, men det er klarer og tydeligere av mange årsaker nå. Ting blir tegnet på en falsk måte som virker å skulle understøtte en slags politiske agenda, pushet av en eller annen ukjent gruppe i samfunnet. Når alle mediene plutselig promoterer alle de samme tingene på samme måte, så virker det som en koordinering av en agenda som allerede er forhåndsbestemt. Den ukjente gruppen betyr bare at jeg ikke vet hvem sin agenda dette er. Før fant jeg nasjonalisme avskyelig. Nå innser jeg at nasjonalisme er en viktig del av en helhet som er nødvendig for at vi skal kunne bevare et sunt og fornuftig samfunn. Jeg er ikke for nasjonalisme som så, men jeg mener den har en rolle å spille i en miks mellom regionalisme, kontinentalisme og globalisme. Som så har jeg vel også endret synet mitt på hvor basen for makt bør være. Fra at den bør være nasjonal/europeiske til at hovedvekten av makten bør tilfalle regionene, mens relevant makt fordeles til Europeiske nivå og nasjonalistisk makt fordeles til nasjonalt nivå. Med nasjonalistisk makt mener jeg ting for forvaltning av språk, bevaring av kultur og kontroll over grenser, sammen med andre nasjoner i et Europeisk samarbeid. Det meste av makten mener jeg bør frafalle nasjonene og fordeles til regioner og til et Europeisk samarbeid. Med globalisme mener jeg at kun et minimum er nødvendig, ting som et rammeverk alle nasjoner må underordne seg slik at alle opererer med samme grunnprinsipper, for å unngå at de med lavest beskyttelse er de som får fordeler. Menneskerett er en global ting selvfølgelig, og internasjonal lov for å forhindre krig og konflikt. Handel og økonomi er også globalt. Hvorfor skal f.eks land som pøser gift ut i elver og luft, bruker barnearbeid osv få lov å selge varene sine i samme marked som de som produserer ting på en ren måte og i henhold til menneskerett? Skal ett land få lov å selge billige varer full av gift i samme marked som et land som er forpliktet til å ikke bruke billige varer full av gift? Endret 4. april 2017 av zeebra 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Det som har endret seg mest er at man har sluttet å tro at man vet noe som er nyttig for å ta til seg det som skjer nå Alt er usikkert, og det er det eneste jeg nå er sikker på Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Jeg har definitivt beveget meg på det politiske spekteret, både siden 2007 og i løpet av de siste årene. Jeg er ikke redd for å endre mening. Hvorvidt endringene er forårsaket av diskusjon.no vet jeg ikke. I hovedsak så har jeg vært sosialliberalistisk helt siden jeg begynte å engasjere meg for politikk på ungdomsskolen, men jeg har blitt mye mer liberalistisk i de siste årene, både fordi jeg synes liberalismen har veldig mange gode argumenter og fordi jeg føler at liberalisme må være en sterkt prinsipiell ting for å kunne bevares. Jeg har definitivt blitt mye mer "militant" på at folk skal få gjøre som de vil, så lenge de ikke skader andre, selv om det er på bekostning av at andre sitt velbehag. Relatert til dette så har f.eks. synet mitt på rusmidler gått fra et ønske om totalforbud over til å støtte Portugal-modellen med avkriminalisering av alle rusmidler. Jeg har også blitt mye mer tydelig på at frihet trumfer over sikkerhet, og at terrorhysteriet er den største faren til demokratiet vi har. Synet mitt på innvandring og asylpolitikken har endret seg på at jeg mener asylmottak og særbehandling av asylsøkere må bort, og at kvalitet over kvantitet prinsippet tilsier at vi må få asylsøkere til å bli bedre deltakere i samfunnet, og erstatte institusjoner med institusjonell deltakelse i samfunnet, om så dette måtte innebære at vi tar inn færre innvandrere og asylsøkere. Jeg bruker definitivt Sverige som et eksempel på feilslått asyl og innvandringspolitikk der man fokuserer for mye på antallet man slipper inn, fremfor hvordan man behandler dem. En ting jeg har lært av forumet er å ha et skeptisk utgangspunkt til alle nye idéer, og drøfte alle saker før jeg blir enig eller uenig. Det er fordi jeg liker å utfordre andre sine idéer, men også fordi jeg vet hvor mye makt det ligger i å skyve okseskit som velformulerte teorier, med eksponering og dekonstruering som eneste motgift. Dette skjer på alt fra nettforum til "ordentlige" dokumentarer, og fra nyhetsmedia helt til skolesystemet. Et åpent sinn er utsatt for de som vil utnytte deg, mens et "bullshit until proven viable" utgangspunkt passer bedre i den kontemporære informasjonsalderen. Med dette skeptiske utgangspunktet så er det selvsagt også fort gjort å ta feil, så jeg har også lært meg å prøve å reflektere over mine egne synspunkter, og prøve å se på min egen virkelighetsoppfatning fra utsiden. Endret 4. april 2017 av Gavekort 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret)   Ideologi: Jeg regnet meg vel som sosialliberal for 10 år siden. I dag er jeg fortsatt både sosial og liberal av sinn, men nærmere Kardemommeby-anarkist av ideologi.   Det er sikkert flere, jeg skal oppdatere når jeg kommer på dem.   Vær så god neste!   Geir Hmm, jeg har vel gått fra å være Kardemommeby-anarkist, til å bli Kardemommeby-eleutherist. https://en.wikipedia.org/wiki/Eleutheria La kommunistene beholde anarkist-merkelappen, den er fullstendig ubrukelig i enhver sammenheng. Det lærte jeg her på forumet som resultat av noen hundre innlegg som baserte seg på den logiske feilsluttningen kallt equivocation relatert til ordet "anarkist" https://en.wikipedia.org/wiki/Equivocation Bortsett fra dette med merkelappen tror jeg ikke det er stort jeg har endret på, sikkert til forferdelse og beklagelse for mange på forumet. Det skal vel bemerkes at det for meg er noe vanskelig å bevege ser i rettning av å bli MER liberal, og den andre rettningen noen har beveget seg imot (nasjonalismen/rasismen) finner jeg avskyelig. Så jeg har vel malt meg inn i det ideologiske hjørnet til Kardemomme by, og blir nok sittende fast der inntil jeg blir "banned". Endret 4. april 2017 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Som mange andre stemte jeg vel rødere som ung enn jeg gjør idag (jeg kan faktisk erindre å ha gitt en stemme til Aslak Sira Myhre:)), uten at jeg tror forumet her har hatt noen innflytelse fra eller til. Noe som overrasker meg mer er hvor langt mer tilbøyelig jeg har blitt til religion og religiøse, man blir vel på ett tidspunkt vant til alt og ender dessverre blasert. På livets vei har jeg har vel strengt tatt beveget meg ifra å være overbevist anti-teist til ateist. Men en ting kan jeg si med stor sikkerhet, denne forskyvning er ikke forårsaket av overbevisende argumentasjon ifra dette forumet hjernevaskede... Når det er sagt har jeg lært mye av mange her, selv av Skatteflyktninger og ikke minst TS 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Selvsagt. Har vært her i over 13 år, så det skulle bare mangle. Det skumleste som finnes er folk som mener én rettning eller ideologi inneholder alle svarene. Orker virkelig ikke skrive mange avsnitt her, men kan konkludere med at jeg har blitt mye mer liberal. Staten burde ha mindre makt på mange områder. Alle verdens landegrenser burde fjernes, og både mennesker og varer burde reise rundt på planeten helt uten tilsyn. Nasjonalisme er ekstremt skadelig. Alle former for narkotika burde være helt lovlig å både produsere og bruke. Endret 4. april 2017 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg bruker ofte forumet som et slags mikrolaboratorie for å klarifisere og krystallisere egne meninger i den "virkelige verden". Noen ganger er det tankeeksperiment. Målet er å lære om sakene og ikke minst om meg selv. Jeg tester iblandt vannet. Noen ganger er jeg djevelens advokat. Andre ganger djevelen selv. Selv om jeg står for det jeg sier, så setter jeg det ofte på spissen med vilje, fordi dette forumet er en trygg arena for utveksling. Av rent politisk ståsted aner jeg ikke hvor jeg hører hjemme. Det er sikkert noen som oppfatter meg som kverrulant iblandt, men greia er at jeg har ganske uvanlige ståsteder, og null motivasjon for å passe inn sammen med andre eller i noen politisk bås. Jeg er økonomisk sosialist, anti-globalist, nasjonalist (i strengeste tolkning, sterkt patriotist), og sosialliberalist. Jeg er også etisk veganer, militant antireligiøs og egalitarist (til forskjell ifra feminist), transhumanist og ja... har nok en del meninger som vil oppfattes som noe sære Fordi meningene mine er spredte og uvanlige kan jeg ikke påstå at jeg hører hjemme på venstre-høyre aksen, eller engang en todimensjonal akse. Og jeg kan heller ikke påstå at jeg er i sentrum. Jeg må vel påstå at jeg er mer interessert i å løse enkeltsaker, og forsøke å skille sak og person. 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Man bør tenke seg om. Men i mange tilfeller så MÅ man ikke forandre syn. Samfunnet vil i enkelte tilfeller stille krav som går på tvers av ting og da må man være håndfast og ikke forandre mening. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Man bør tenke seg om. Men i mange tilfeller så MÅ man ikke forandre syn. Samfunnet vil i enkelte tilfeller stille krav som går på tvers av ting og da må man være håndfast og ikke forandre mening. Man må for all del endre synet sitt etterhvert som man modner, tenker og får et bredere perspektiv. Det er ikke det samme som å være en vinglepetter, men den linjen er så tydelig at jeg tror de aller fleste er klar over om de endrer synspunkter som en naturlig utvikling eller fordi de er ubesluttsomme. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg hadde tro på folk. Det har jeg ikke lenger. Ikke så mye diskusjon.no sin skyld, men Facebook og kommentarfelt rundt omkring. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Man bør tenke seg om. Men i mange tilfeller så MÅ man ikke forandre syn. Samfunnet vil i enkelte tilfeller stille krav som går på tvers av ting og da må man være håndfast og ikke forandre mening. Man må for all del endre synet sitt etterhvert som man modner, tenker og får et bredere perspektiv. Det er ikke det samme som å være en vinglepetter, men den linjen er så tydelig at jeg tror de aller fleste er klar over om de endrer synspunkter som en naturlig utvikling eller fordi de er ubesluttsomme. Nei jeg mener noen ting må man holde fast ved. Verdisyn og familieting og oppdragelse av barn er det jeg tenker på da. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg hadde tro på folk. Det har jeg ikke lenger. Ikke så mye diskusjon.no sin skyld, men Facebook og kommentarfelt rundt omkring. Lett for folk å bare buse ut masse meninger og piss. Som på Facebook bl.a. Yttringsfriheten er stor i landet, men jeg mener den ofte blir misbrukt til masse piss. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Her på forumet er det en tråd med hundrevis av innlegg, der folk diskuterer om jorda er flat. Jeg sier ikke mer. Folk. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg kommer ikke på noen "store" ting jeg har forandret mening om siden jeg blei med på forumet. Vel, jeg var vel en delvis forkjemper for feminismen, men de siste par åra har jeg forandret litt mening. Nå mener jeg at nyfeminismen har gått for langt. At det de klager på er så småtterier og at de i det store og det hele er likestilt. Jeg har vel strengt tatt utviklet meg mer i retning MRA enn feminisme. Nå mener jeg at det er oss gutta som er de som har de største utfordringene. I mitt første stortingsvalg stemte jeg på Rød Valgallianse. I dag stemmer jeg Venstre. Jeg har blitt mer skeptisk til mengden innvandrere vi bør ta inn. Jeg er ikke blant de som ber om en innvandrinstopp, men jeg er mer skeptisk til å ta inn alle og en hver for en hver pris. Utenom det så har jeg vil blitt enda mer liberalistisk. Spesielt når det kommer til yttringsfrihet. Mente før at det burde være en del begrensninger der, men mener nå at den skal være tilnærmet uinnskrenkelig. Benekt gjerne holocaust liksom. Det bare driter deg mer ut. Si hva du vil og avslør eventuelt at du er en tulling. Spør meg gjerne om det er noen enkeltsaker du lurer på om jeg har forandret mening om. Svarer gjerne. Er faktisk lettere det enn å komme på ting selv. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Moderatormelding 1 innlegg ble fjernet grunnet off-topic.Førstepost sier også: Dette er ikke tråden for å diskutere disse meningene, start egne tråder om du mener noen av dem er dustete eller geniale. Tilbakemelding tas på PM 1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Eg har ikkje nokon konkrete døme, men eg er sikker på at viss eg går tilbake og ser over gamle poster eg har laga, so vil eg nok finne mykje rart som vil få meg til å grøsse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå