Redaksjonen. Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Rekordsalg av diesel i 2016 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 8,78 MILLIARDER liter oljeprodukter opp i røyk i fjor... Kun i Norge... Høres ekstremt sunt ut... 2 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset. 6 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset. Dersom jeg dreper noen en gang, så skal jeg forsvare meg med at det drapet utgjør en forsvinnende liten andel av totalt antall drepte. Bør jo bli frikjent umiddelbart da Vi må gjøre vårt, og påvirke andre til å gjøre sitt.. 9 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Er vel ikke noen bombe at folk kun tenker med lommeboka. Så lenge avgiftene på diesel og bensin er forskjellige er klimapolitikken i Norge en total vits. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset. Da har du regner om at all råoljen kun blir til diesel. Vanlig omregning er at 22% av et fat med råolje blir til diesel, så du må nok ha 100 millioner fat rå olje for å få 3.14 mrd. liter med diesel. Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Sånn, nå er det bare å få på tilstrekkelig med avgifter slik at folk tar til vettet og kjøper elbiler istedet for fossilbiler.En demokratisk måte å gjøre dette på er å dobble avgiftene på nye og bruktimporterte fossilbiler i Norge, samt øke avgiftene på drivstoffpumpene med 30%.Problem solved. Endret 4. april 2017 av Odd Arne Roll 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset.Da har du regner om at all råoljen kun blir til diesel.Vanlig omregning er at 22% av et fat med råolje blir til diesel, så du må nok ha 100 millioner fat rå olje for å få 3.14 mrd. liter med diesel. Med andre ord: Kvar nordmann brukar fire gonger meir diesel enn gjennomsnittet i verda. Då er det på høg tid å auke avgiftene og finne andre løysingar, ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset.Da har du regner om at all råoljen kun blir til diesel.Vanlig omregning er at 22% av et fat med råolje blir til diesel, så du må nok ha 100 millioner fat rå olje for å få 3.14 mrd. liter med diesel. Med andre ord: Kvar nordmann brukar fire gonger meir diesel enn gjennomsnittet i verda. Då er det på høg tid å auke avgiftene og finne andre løysingar, ja. Kan jo ha med å gjøre at dieselen er billigere enn bensin her i landet, mens i utlandet er det gjerne motsatt. Kan jo også ha med å gjøre at resten av verden ikke har en arbeiderpartiregjering som anbefaler deg og kjøpe dieselbiler, for så å senere forby bruken av de etter at de fant ut man ikke skulle bruke biodiesel likevel, men som nå blir tilsatt likevel. Endret 4. april 2017 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Kan jo også ha med å gjøre at resten av verden ikke har en arbeiderpartiregjering som anbefaler deg og kjøpe dieselbiler, for så å senere forby bruken av de etter at de fant ut man ikke skulle bruke biodiesel likevel, men som nå blir tilsatt likevel. Akkurat det gjeld faktisk nesten heile Europa. I Frankrike går nesten 90% av personbilane på diesel. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Sånn, nå er det bare å få på tilstrekkelig med avgifter slik at folk tar til vettet og kjøper elbiler istedet for fossilbiler. En demokratisk måte å gjøre dette på er å dobble avgiftene på nye og bruktimporterte fossilbiler i Norge, samt øke avgiftene på drivstoffpumpene med 30%. Problem solved. Nei...Det funker kun for de som bor(og jobber) slik til at de kan greie seg med elbil som de er i dag. De som er avhengig av fossilbiler (alle som kjører varebiler og med henger) og ikke minst tungtransport er avhengig av diesel og bensin en god stund til. I stedet for å straffe disse burde man heller legge mer til rette for å få folk som ikke trenger noe annet til å kjøpe elbil, eller enda bedre, droppe bilen fullstendig. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Sånn, nå er det bare å få på tilstrekkelig med avgifter slik at folk tar til vettet og kjøper elbiler istedet for fossilbiler. En demokratisk måte å gjøre dette på er å dobble avgiftene på nye og bruktimporterte fossilbiler i Norge, samt øke avgiftene på drivstoffpumpene med 30%. Problem solved. Og hvilket problem mener du er løst? (Bortsett fra å knekke restene av norsk transportnæring. Men ny næringsvirksomhet ville selvsagt oppstå: dieselsmugling!!) 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Med andre ord: Kvar nordmann brukar fire gonger meir diesel enn gjennomsnittet i verda. Då er det på høg tid å auke avgiftene og finne andre løysingar, ja. Og med enda noen andre ord, hver nordmann bruker mye mindre bensin enn gjenomsnittet i verden. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset.Da har du regner om at all råoljen kun blir til diesel.Vanlig omregning er at 22% av et fat med råolje blir til diesel, så du må nok ha 100 millioner fat rå olje for å få 3.14 mrd. liter med diesel. Med andre ord: Kvar nordmann brukar fire gonger meir diesel enn gjennomsnittet i verda. Då er det på høg tid å auke avgiftene og finne andre løysingar, ja. Med 7,5 mrd mennesker i verden, og en oljeproduksjon på 35 mrd fat/år, og 5 mill nordmenn bruker 20 mill fat/år, så er ikke forskjell i gjennomsnittlig forbruk noe å bekymre seg for. Dessuten har du kanskje fått med deg at vi er godt på vei til å finne andre løsninger - vi har langt høyere andel av forurensningsfrie biler enn noen andre. At vi i vårt land ennå ikke har klart å utvikle fly, skip og annet tungt utstyr som går på vindmøllekraft er jo bare å beklage. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 3,14 mrd liter autodiesel utgjør 20 mill fat. Av en global oljeproduksjon på 35 mrd fat/år utgjør det norsk diesel forbruk 0,06 %. Da skjønner alle, utenom MDG og V/Grande, at vår evne til å redde verden ved å øke avgiftene på diesel er begrenset.Da har du regner om at all råoljen kun blir til diesel.Vanlig omregning er at 22% av et fat med råolje blir til diesel, så du må nok ha 100 millioner fat rå olje for å få 3.14 mrd. liter med diesel. Med andre ord: Kvar nordmann brukar fire gonger meir diesel enn gjennomsnittet i verda. Då er det på høg tid å auke avgiftene og finne andre løysingar, ja. Med 7,5 mrd mennesker i verden, og en oljeproduksjon på 35 mrd fat/år, og 5 mill nordmenn bruker 20 mill fat/år, så er ikke forskjell i gjennomsnittlig forbruk noe å bekymre seg for.Jau, sjølv når triksar med tala og latar som om Noreg ikkje brukar nokon andre petroleumsprodukt enn diesel, er det norske forbruket høgt. Dessuten har du kanskje fått med deg at vi er godt på vei til å finne andre løsninger - vi har langt høyere andel av forurensningsfrie biler enn noen andre. At vi i vårt land ennå ikke har klart å utvikle fly, skip og annet tungt utstyr som går på vindmøllekraft er jo bare å beklage.No er brått alt det andre oljeforbruket relevant. Kor mange fly og skip går på autodiesel, trur du? Når vi ikkje kuttar i alt det andre forbruket, men det er mogeleg å kutte mykje i bruken av autodiesel, er vel det ein grei stad å byrje? No har vi klart å utvikle både ferjer og fiskebåtar som går på vindmøllekraft, og fly er på veg. Vi kan gjerne satse på det i tillegg. Til dømes ved å ta vekk kopmpensasjonen for mineraloljeavgift frå fiskeflåten og redusere undervegsavgifter for elektriske fly. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå