aklla Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Ja, la oss si at du skal respektere meningen om at omskjæring av jenter er en god religiøs skikk. De som er av den oppfatningen vil jo selvsagt ved anledning støtte et lovverk som tillater dette. Er det fortsatt en mening som skal respekteres? Eller er det kun meninger som ikke har rot i noe fysisk/praktisk, i så fall begrenser vel det utvalget en del.Igjen, meninger vs handlinger. Det er f.eks greit å bli sur pga karikaturtegningene (mening) men å drepe pga det er ikke greit(handling). Om noen mener omskjæring er en god skikk(mening) er det for min del greit selv om jeg er uenig, men å faktisk omskjære(handling) andre uten deres vilje er ikke greit. Det er mange av den eldre garde som syntes vold mot barn er/var en god måte å oppdra barn på(mening) og folk flest syntes vel at det er greit at disse personene har disse meningene(respekterer meningen deres), men å faktisk slå barna(handling) er det få som støtter(respekterer meningen men støtter den ikke) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 @aklla: Og jeg mener at en person som mener at ikke-medisinsk omskjæring er greit har en mening som ikke bør respekteres, og meningen bør motkjempes. Nettopp på grunn av det jeg nevnte, for denne personen er mer sannsynlig at vil påvirke samfunnet til å tillate det enn å forby det (selve handlingen). Meninger lever ikke i et vakuum. Lenke til kommentar
jaaaaajajaj Skrevet 4. april 2017 Forfatter Del Skrevet 4. april 2017 Syn på kvinner er et stort tema. Mange religiøse som er for forskjellsbehandling av kvinner og ser på dem mer eller mindre som søppel og fødemaskiner. Hvilken religioner er det som ser på kvinner som mindreverdige? Lenke til kommentar
jaaaaajajaj Skrevet 4. april 2017 Forfatter Del Skrevet 4. april 2017 (endret) Religiøse plagg på arbeidsplasser er vel ikke noe problem så fremt arbeidsgiver ikke krever at slikt ikke skal være ansiktet til firmaet utad, som politi og slike stillinger samt i direkte kontakt med kunder. Foreksempel niqab. Et muslimsk plagg som dekkes over hele kroppen utenom øynene. Skal de få lov til å være lærere? Vi tenker jo at alle skal ha like muligheter i samfunnet uansett religion osv, men det er jo vanskelig for elever å ha en lærer der du bare kan se øynene hennes. Kommunikasjon vil bli svært vanskelig. Skal muslimske damer som går med niqab, få lov til å være lærere? jeg har ingen anelse.. Endret 4. april 2017 av a9- Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg lytter for det meste til pensum via podcasting, altså kun lyd uten bilde. Har ingen problemer med å få med meg det som sies. Kan vel heller påstå at jeg blir mindre distrahert av å slippe å bruke øynene. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Antagelig på alle områder, ikke hovedsakelig pga religion men pga personene som bruker det som grunn for å skape debatt. Det er ikke religionen som er problemet, men folka. Det er riktignok bare folk som kan bli "rasshøl", men religionen kan bidra ved å fortelle at det er ok, ved å kalle det noe annet. Religion skaper debatt ved å: - forlange og få særrettigheter. - nekte å følge landets lov. - sette egne lover over landets. - tvinge andre til sitt syn. - vise forakt for andre. - drepe andre for forbrytelser mot/ ihht. egen tro. - lyve. (Gjelder islam også.) - stjele fra felleskapet Endret 5. april 2017 av CiaroScuro 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Syn på kvinner er et stort tema. Mange religiøse som er for forskjellsbehandling av kvinner og ser på dem mer eller mindre som søppel og fødemaskiner. QED. Mange religiøse har begrenset intellekt! Endret 7. april 2017 av CiaroScuro Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 På hvilke områder skaper religion debatt i Norge, i dag? F.eks religiøs klesplagg på arbeidsplassen/ skole, karikaturtegninger.. Noen som har flere innspill? I hvilken grad religion skal være synlig i den offentlige sfæren. Det at en stat skal være sekulær kan tolkes på to måter; (i) At det offentlige/staten skal være livssynsnøytral, og ikke ha noen religiøse preferanser, eller (ii) At det ikke skal være tillatt å uttrykke sin religiøsitet ovenfor andre mennesker. Dog er mitt inntrykk av debatten som skapes her at de fleste sekulære argumenterer for (i), mens mange religiøse argumenterer mot (ii)... Antagelig på alle områder, ikke hovedsakelig pga religion men pga personene som bruker det som grunn for å skape debatt. (...) Det er ikke religionen som er problemet, men folka. Det slår meg som litt vel simplistisk å si at religion ikke er problemet. Religion er (som regel) ideologier som for det første bidrar til å skape inn- og utgrupper. Det gjør det enklere å se på de som ikke tilhører samme religion som "de andre", som gjør det vesentlig enklere med dårlig behandling av disse. For det andre så er det... utfordrende... å skille de moralske aspektene i de store religionene fra religionen. Med det så mener jeg for eksempel at for kristne så vil man ofte føle seg forpliktet til å følge partiprogrammet, med visse holdninger ovenfor ekteskap, homofilt samliv, naturvitenskapen, og så videre. Siden mange faktisk bryr seg om andre mennesker så vil mange også handle på måter som støtter disse synene. La oss ta et konkret eksempel. Grunnlaget for kristendommen ligger i det nye testamentet, som har visse antisemittistiske tendenser. Dette påvirket delvis igjen blant annet Martin Luther. Jeg har vanskelig for å se hvordan man kan skille antisemittisme fra kristendommen. Med andre ord så vil jeg si at ja, mye av kjernen til konflikt og generell jævelskap ligger i religion. Det finnes selvfølgelig andre årsaker til konflikt og generell jævelskap, bare så det er nevnt. QED. Mange religiøse har begrenset intellekt! Du har et begrenset intellekt. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Syn på kvinner er et stort tema. Mange religiøse som er for forskjellsbehandling av kvinner og ser på dem mer eller mindre som søppel og fødemaskiner. QED. Mange religiøse har begrenset intellekt! Nei, inntelektet er det samme stort sett som hos alle andre, det er nok heller slik at de slår seg til ro med å ikke vite ofte, fordi de tror de har svaret (gud gjorde det...) Så de blir feil å kalle dem intellektuelt tilbakestående, for det er religiøse ikke.... Fordummet til å tro at de vet er kanskje bedre, det er jo det mange er, fordummet til å tro de har svaret i bibelen og da er det jo liten vits i å lære seg noe mer, ikke sant? Tenkte på det i lunchen på jobben her om dagen. Det kom opp et tema vi ikke visste så mye om og så og si øyeblikkelig satt det tre stykker og googlet det... Religiøse gjør ikke det, ikke så lett tror jeg. Når noen sier eller påstår noe så er det liksom slik, uten annen grunn enn at noen sa det og kristne/muslimer/religiøse juger ikke (er de jo innbillt, men trenger jo bare tro blindt på ubekreftede påstander fra middelaldren må vite, så er man automatisk ærlig og redelig...) så da må det jo være sant da og hvorfor skulle man google det da? Og sånn blir de fordummet og ignorante... For det er ihvertfall det som slår meg i samtaler med veldig mange religiøse... De kan pokker meg ikke en dritt utenfor påstandene i bibelen og bittelitt til, de mangler ofte til og med basisen i det jeg lenge trodde var almenkunnskap alle kunne, så å forklare dem noe som helst er fånyttes også... Og da er det neimen ikke lett å stemple dem som ennet enn dumme, selv om de sikkert ikke er dumme hadde de bare brukt intellektet sitt til annet enn religiøst visvas... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå