CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg ønsker meg så veldig gjerne en laptop og har dermed begynnt så smått og filosofere hva for laptop jeg burde kjøpe... men ettersom jeg ikke har stor erfaring med særlig mangen laptops så spør jeg her og håper folk med erfaring kan svare... Av latopper jeg har vert borti er det Acer og Dell jeg har festet meg med... Hva av disse vil dere mest anbefale? Jeg har festet meg med at Dell maskinene har en tendens til og vere tunge og klumpete, noe jeg ikke liker i en laptop. Synst ikke en latop skal veie mer enn 2 - 2.5 kg. Men jeg vil og ha en som yter en del... Har og hørt en del Positivt om Fujitsu Siemens sine latopper. Noen som har erfaring med de? Noen andre merker jeg burde merke meg med? Maskinen bør ikke være alt for dyr heller. Men jeg er ikke ute etter og kjøpe det råeste på markedet heller da men krever verfall over 1Ghz. Men nå er jeg egentlig ikke ute etter og kjøpe noe right away, jeg vil bare høre folks erfaringer med forskjellige typer laptops... Hva har folk og hva er dem fornøyd/missfornøyd med i den maskinen..? Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Du sier ikke så mye om hva du skal bruke maskina til. Hvis jeg forutsetter at du ikke skal bruke den til mye spilling, slik at du greier deg med et integrert skjermkort, så trenger det ikke bli veldig dyrt. Du får dell 500m til 10.645kr inkl frakt. Denne maskina veier under 2,5kg. Ser noen klager over at maskina er litt "plastic". Har sansynligvis den dårligste batteritiden av de maskinene jeg nevner, kan fikses ved å kjøpe ekstra batteri å putte i cd-rom plassen. Link, du må fjerne 3års complete care for å få prisen ned i 10.645,- Acer 291 ser ut til å være en fin maskin, men den er rundt 2000 kr dyrere. FS c1110 ser også grei ut. Hele gjengen på IT avdelinga på skolen bruker denne, så den virker hvertfall. Også denne dyrere enn dell'en. Valgte selv dell, D500, fordi jeg fikk en liten og lett maskin billig. Denne maskina er veldig lik 500m. En annen faktor var at dell d500 (og 500m) har 14" skjerm. Dette synes jeg er en fordel på en maskin som uansett bare har en oppløsning 1024x768. Mindre skjerm bruker mindre strøm. K Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Ja, maskinen kommer da i hovedsak til og bli brukt til skolearbeid og webdesigning og slike ting... evetuelt programmering, til spilling så har man stasjonære PCer. Jeg er og litt kresen på batteritid jah. Liker ikke og måtte lade en PC annenhver time. (sånn var en Packard Bell laptop som jeg lånte her for en stund siden) Når det gjelder pris så MÅ det ikke vere det billigste på markedet... Krever at den er kjapp og stabil.... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Dell er vel bra. Har hatt noe dårlig erfaring med fabrikken deres og kvaliteten de leverer, men kundeservice ordner som regel veldig fort opp i det. Nå venter jeg på latitude d600. Fikk den til 18000 kr med 768mb ram, 1,4Ghz Pentium M 1400*1050,Gold support,3 år forsikring og Next Business day support. og cd brenner. syntes det var ganske bra. Den veier 2,1kg Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Virker grei den ja... Men jeg kom til og tenke på noe. Intel Centrino (er det den heter er det ikke?) CPUene er ganske nye ikke sant? Har hørt at disse prosessorene bruker mindre strøm i forhold til ytelsen den har enn tidligere prosessorer? Har og sett latops med AMD prosessorer i. Er det bare meg eller blir de skummelt varme når dem får litt og jobbe med? Liker heller ikke at latoppen blir så varm at man ikke kan ha den på fanget... Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 AMD XP-m prosessorne blir ikke spesielt varme. Overrasker meg ikke mye om man kan sammenligne dem med P4-m prosessorne. Har selv eid en PB maskin med XP-m 1800 cpu, ingen problem! Det er noe som heter centrino ja. Dette er en betegnelse på maskiner som inneholder et bestem hovedkort med ett bestemt trådløst nettverkskort og Pentium Mobile (P-m) prosessor, altså ikke Pentium4 mobile (P4-m). P-m er en stor fordel. Disse prosessorne bruker mindre strøm ja. Alle maskinene som har blitt nevnt her er centrino-maskiner. Den dell d600 maskina som omtales er ganske kjekk! Ring til dell og prut litt! jeg fikk bra pris på en d600, men valgte en d500 til bra pris i stedenfor K Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Aha, ja den laptoppen jeg snakket om hadde vel en ADM Athlon prosessor... den ble farlig varm synst jeg. Både under og oppå... til og med touchpad'n ble steik varm, så det var jo nesten farlig og bruke den mye. Nå er jeg ikke sikker på om jeg vil ha Dell da... kjenner ett par stykker som har Dell'er og de er forsåvidt fornøyd, men jeg stusser litt likevell... De fleste jeg har sett fra Dell er så store og klumpete. Men jeg får vel ta en titt på sidene deres... irriterer meg bare der at det ikke står hva dem veier alltid. Det kommer nemmlig til og vere noe som sikkert blir farta litt med så den kan ikke vere tung eller skrøpelig... Lenke til kommentar
Aceman2 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Selv har jeg en 500m. Har ikke erfaringer fra andre laptops, men er ihvertfall såre fornøyd med min egen. Har ekstra batteri som brukes i stedet for DVD-brenneren (den passer så fint i bagen...) Med 2 batterier bruker jeg den hele skoledagen med Wlan påkoblet . Hadde den på service fordi touch-paden var løs og det var en ubetinget positiv opplevelse: Maskinen ble hentet hos meg kl. 13.00 på tirsdag og jeg fikk den tilbake ferdig reparert kl. 10.00 på fredag... Da hadde den vært innom i Birmingham Liten og lett maskin, ca. 2.5 kg med ekstrabatteri. Anbefaler på det sterkeste 1400x1050 skjermen, den er bare knall! Maskinen er også praktisk talt lydløs! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 har erfaring fra Hp,Fujistu,Compaq,Apple og Dell Hp sin var en pavillion. Den hadde intregrt skjermkort noe som ikke holdt bra. Desktop prossesor gjorde ikke det bedre Fuj. levrer bra kvalitet. hadde bare en Amilio D med 3,06GHz desktop prosessor...den bråkte. faren min har en lifebook...enda å se problemer med den. Han er utrolig forsiktig med den da Compaq er flinke på service. hadde to maskiner fra dem. eneste grunn til retur på Evoen var at butikken jeg kjøpte hos ødela den med å innstallere nytt minne Apple burde du holde deg unna. Pris står IKKE i forhold til supporten du får. Skulle fått ny for 4 mnd siden, enda ikke fått en telefon fra dem en gang. Tilslutt gav butikken etter å betalte tilbake pengene, selv om apple ikke hadde gitt dem noe. Dell har vært snille. D600 ble prutet ned fra 22000 kr til 18000, mye pga problemer med D800. Det tok dem 14 dager å bytte maskinen og 2 dager å bekrefte byttet. Til en motsetning brukte Apple ca 1 mnd på å bekrefte og enda har ikke levert (sammenlikning) Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Har i jobb sett en rekke typer portable maskiner, og de har alle sine svakheter. Det du ikke skriver så veldig mye om er type bruk, men opfattet at det er "kontor" bruk du er ute etter. Vil si at det du kanskje skal tenke mest på er skjerm. De billige maskinene har _alle_ 14" og 1024x768 eller 1280x1024 pixels. Skal du ha en maskin med bedre skjerm koster det penger. Vil si at man skal ikke kjøpe med mindre enn 1400x1050 pixels. Skjermen er viktigere enn om det er 2 eller 3 GHz.... Videre, når det gjelder CPU og strøm, så holder de fleste maskiner omtrent 3 timer på batteri, men det ser ut til at de nye Intel CPU'ene holder minst 1 time lenger. Hvis batteri er viktig, tenkt på dette. Når det gjelder batterier - de er dyre, og varer ikke evig. Ser at etter 2 år er de fleste helt ubruklige, av og til så kveiler batteriet etter 1 år. Garanti gjelder generellt kun 6 mnd for batterier. Hvilket behov har du for porter? Det ser ut til at det i dag ikke finnes noen standard for hvilke porter en maskin skal ha, men at de forskjellige produsentene har sin egen standard. På jobb vil vi skryte av Acer, serlig 630 og 800 serien. Espen Lenke til kommentar
xstian Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 har erfaring fra Hp,Fujistu,Compaq,Apple og Dell Hp sin var en pavillion. Den hadde intregrt skjermkort noe som ikke holdt bra. Desktop prossesor gjorde ikke det bedre Fuj. levrer bra kvalitet. hadde bare en Amilio D med 3,06GHz desktop prosessor...den bråkte. faren min har en lifebook...enda å se problemer med den. Han er utrolig forsiktig med den da Compaq er flinke på service. hadde to maskiner fra dem. eneste grunn til retur på Evoen var at butikken jeg kjøpte hos ødela den med å innstallere nytt minne Apple burde du holde deg unna. Pris står IKKE i forhold til supporten du får. Skulle fått ny for 4 mnd siden, enda ikke fått en telefon fra dem en gang. Tilslutt gav butikken etter å betalte tilbake pengene, selv om apple ikke hadde gitt dem noe. Dell har vært snille. D600 ble prutet ned fra 22000 kr til 18000, mye pga problemer med D800. Det tok dem 14 dager å bytte maskinen og 2 dager å bekrefte byttet. Til en motsetning brukte Apple ca 1 mnd på å bekrefte og enda har ikke levert (sammenlikning) D600 er jo en veldig fin maskin, og det lønner seg virkelig å ringe Dell og prute... Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Jo jeg vil ha en som ikke sluker batteri, den bør holde ett par timer... jo lengre jo bedre. Er ikke så storkrevende til skjerm. Trenger ikke noen kanon oppløsning eller noe... Jeg personlig vil heller satse på litt lenger batteritid enn super cpu og sånt. Kommer nok til og bli en "kontor" pc ja. Synst ikke laptopper er noe festlig og spille på og med tanke på at det finnes litt plass bergensning når det gjelder harddisk i latopper så vil jeg heller bruke plass og ressurser på annet enn spill... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hpcompaq sin NX7000 serie skulle visstnok ha 5 timers batteritid, men denne er veldig ettertraktet og kommer ikke før til nyåret hos enkelte forhandlere. Genrelt er de fleste maskinene av god kvalitet, men support er ne jeg ville lagt vekt på ved kjøp. Ble anbefalt å drite i forsikring på en maskin til 23000 kroner fordi det var Apple, endte med å kjøpe en D800 fra dell fordi de kunne tilby skikkelig support. Når batteriet døde så ringte jeg mandag og tirsdag fikk jeg bytt batteri med bud. Når touchpaden ble litt gal, fikk jeg tekniker på døren dagen etterpå som byttet den ut. Latitude modellene er også veldig stabile. Sammenliknet med maskinen jeg har på rommet så opplever jeg sjelden å måtte slå av og på. bare dersom Antiviruset osv trenger det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå