Taurean Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Er det et livssyn, en religion, trosretning? Eller er det nøyaktig det samme som ren logikk? "Gangsyn"? Er Human-Etisk Forbund så nærme en trosretning man kommer sunn fornuft? Uttrykket kan jo brukes på så mange måter. Et lite eksempel: I dag skal man ikke bruke vold mot barn, ørefik, klask på baken og lignende. Men når man snakker med litt godt voksne, eldre mennesker, så er det mange som mener at en liten ørefik "bare er sunt når de er umulige". Det er "god, gammel oppdragelse" - ergo, så spiller man på konseptet om sunn fornuft.Vil egentlig bare høre noen generelle tanker rundt begrepet. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Jeg vil karakterisere det som en slags praksis av kardemommebyloven. God, gammeldags oppdragelse var forresten temmelig forferdelig Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Sunn fornuft er ikke noe man har men noe man kan bruke hvis man ikke bestemmer seg på forhånd for hva som er rette fornuft Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Fornuft er egenskapen som gjør det mulig å trekke rasjonelle konklusjoner fra antagelser eller premisser. Som เมฆบ้า skriver så er dette hva man benytter seg av for å gjøre seg formeninger i forhold til hva man opplever, men også konsekvensene man kan forvente ut ifra gitt handling ut ifra tidligere opplevelser. Motsetningen vil være å ha et forut antatt svar/utfall til gitt sak/handling. Det jeg tror ofte menes når det blir sagt sunn fornuft er egentlig korrekt dømmekraft. Eks: Hvis Gunnar hadde hatt litt sunn fornuft så ville han aldri ha helt såpe i trappen for å spøke med naboen. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Er det et livssyn, en religion, trosretning? Eller er det nøyaktig det samme som ren logikk? "Gangsyn"? Er Human-Etisk Forbund så nærme en trosretning man kommer sunn fornuft? Nei, nei og atter nei! Sunn fornuft er essensen bak glede i dette ene, korte, vidunderlige liv vi er forunt. OT, men viktig for meg! Jeg har vært tilhenger av kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, men så dukker følgende opp i min geriatriske - halvt fossile hjerne. Da frarøver hun et - ukjent - men eksisterende liv, gleden av å fødes, se med egne øyne - høre med egne ører - føle med egne sanser - tenke egne tanker og tilslutt dø. Mao. å oppleve det vidunderlige livet. Bare fordi ankomst - ikke passer. To be or not to be, that is the question! "Something is wrong in the state of .....! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Uttrykket kan jo brukes på så mange måter. Et lite eksempel: I dag skal man ikke bruke vold mot barn, ørefik, klask på baken og lignende. Men når man snakker med litt godt voksne, eldre mennesker, så er det mange som mener at en liten ørefik "bare er sunt når de er umulige". Det er "god, gammel oppdragelse" - ergo, så spiller man på konseptet om sunn fornuft. Nja, den der er litt feil. Det handler om straff, altså at et barn ikke liker straff. Vi har i dagens samfunn funnet opp mye bedre straffer enn en ørefik. Jeg har erfaring med det og kan love deg at en ørefik er den minst effektive straffen så sunn fornuft tilsier at man ska ta ifra barnet noe ikke gi det noe Sunn fornuft er omtrent som rasjonalitet. Det er et grunnlag for en mening eller handling. Min sunne fornuft tilsier X, men din sunne fornuft om samme tema tilsier Y. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå