Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Minstefradra og faktiske kostnader

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei.
Skal til å fylle ut selvangivelsen.
Flyttet i år pga. jobb så jeg kan skrive flytteutgiftene av på skatten.
Hvordan gjør jeg dette? Leste på skatteetatens sider noe jeg er redd jeg ikke forsto helt riktig.

Jeg har tjent over 212 674 kroner som gir meg minstefradrag på 91 450 kr i følge satsene.

På skatteetatens sider står dette om minstefradrag:

Fradrag for flyttekostnader som skyldes overtakelse av en ny stilling inngår i minstefradraget i post 3.2.1. Dersom du ikke benytter minstefradraget, skal du føre fradraget for flyttekostnader i post 3.2.2.

Får jeg ikke fradrag for flyttekostnader i tillegg til minstefradrag på 91 450?

Hvis jeg fører det i post 3.2.2 kan jeg kun føre det i den posten og må da sette post 3.2.1 i 0.

Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du får ikke fradrag for flyttekostnader i tillegg til minstefradraget. Minstefradraget fungerer slik at du velger enten standardfradrag (for deg 91 450 kr) eller fradrag for faktiske kostnader.

For at flyttekostnadene skal gi deg skattemessig effekt må de samlede fradragsberettigede kostnadene dine til arbeid overstige minstefradraget.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du får ikke fradrag for flyttekostnader i tillegg til minstefradraget. Minstefradraget fungerer slik at du velger enten standardfradrag (for deg 91 450 kr) eller fradrag for faktiske kostnader.

For at flyttekostnadene skal gi deg skattemessig effekt må de samlede fradragsberettigede kostnadene dine til arbeid overstige minstefradraget.

Tak! Det var slik jeg forstod det selv, men jeg håpet vell på at jeg hadde misforstått!

Uansett, takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...