madammim Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Hei. Jeg har ei 3-fase avtrekksvifte som jeg har kjør vha en frekvensomformer de siste årene. Før dette hadde den påmontert en drift-kondensator som også fungerte for å dra den i gang. Denne kondensatoren er dessverre blitt borte, og nå trenger jeg frekvensomformeren til andre ting. Jeg har forsøkt litt med en liten vekselstrøm-kondensator jeg hadde liggende på 6,3uf/450V, men vifta spinner veldig sakte opp, og jeg tør ikke å kjøre dette mer enn et par sekunder. Jeg er litt usikker på effekten til vifta, men mener å huske at den er på 300W. Ut fra tommelfingerregelen om 0.075xP så skulle det gi en drift-kondensator på 22.5uf. Vil det være lurt å gå litt opp på kondensator-størrelsen for å hjelpe vifta i gang? Tenkte at siden en start-kondensator ofte er dobbelt av drift så vil dette hjelpe. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Mange år siden jeg stelte med dette men er det ikke sånn at en starter en motor i stjerne og slår over til trekant. Eller var det motsatt?Gjøres med en kontaktor. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Det er ikke det jeg er ute etter her. Det jeg gjør er å kjøre en 3-fase motor på 1-fase, og lager en ny fase gjennom kondensatoren Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Drifskondensator 230 V 50 Hz og cos Ø 0.8 C = 0.075 x P(W) 22,5uf Startkondensator 45 uf Lenke til kommentar
toreae Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Har hørt 47uF pr kW på 230V som tommelfingerregel. Skulle gi 15uF på 300W. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Takk for svar til begge. Hva vil konsekvensen av å velge for stor drift-kondensator være? Varmegang? Tanken var å gå litt opp på drift-kondensator for å gi en litt lettere start. Vifta er ganske stor med forholdsvis mye masse. Start-kondensatorer er jo gjerne dobbelt så store som drift, men kobles ut etter start. Dette er vel for å beskytte start-kondensatoren som er av en billig type? Lenke til kommentar
kenjako2 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Har hørt 47uF pr kW på 230V som tommelfingerregel. Skulle gi 15uF på 300W. 80uF pr.kW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå