Gå til innhold

Beregne drift-kondensator for vifte.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har ei 3-fase avtrekksvifte som jeg har kjør vha en frekvensomformer de siste årene. Før dette hadde den påmontert en drift-kondensator som også fungerte for å dra den i gang. Denne kondensatoren er dessverre blitt borte, og nå trenger jeg frekvensomformeren til andre ting.

 

Jeg har forsøkt litt med en liten vekselstrøm-kondensator jeg hadde liggende på 6,3uf/450V, men vifta spinner veldig sakte opp, og jeg tør ikke å kjøre dette mer enn et par sekunder.

 

Jeg er litt usikker på effekten til vifta, men mener å huske at den er på 300W. Ut fra tommelfingerregelen om 0.075xP så skulle det gi en drift-kondensator på 22.5uf.

 

Vil det være lurt å gå litt opp på kondensator-størrelsen for å hjelpe vifta i gang? Tenkte at siden en start-kondensator ofte er dobbelt av drift så vil dette hjelpe.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar til begge.

 

Hva vil konsekvensen av å velge for stor drift-kondensator være? Varmegang?

 

Tanken var å gå litt opp på drift-kondensator for å gi en litt lettere start. Vifta er ganske stor med forholdsvis mye masse.

Start-kondensatorer er jo gjerne dobbelt så store som drift, men kobles ut etter start. Dette er vel for å beskytte start-kondensatoren som er av en billig type?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...