Gå til innhold

Kampen om dagligvarekundene. Hva driver din lojalitet?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er veldig interessert i hva som driver deres lojalitet til dagligvarekjedene i Norge. Etter at Rema 1000 introduserte sitt lojalitetsprogram har dagligvarebransjen blitt mye omtalt i media. 

For tiden er jeg midt i prosessen med å skrive masteroppgave om dagligvarebransjen. I den anledning ville jeg satt stor pris på om dere mat glade venner svarer på spørreundersøkelsen under. Undersøkelsen vil ta mellom 3-5 minutter. 

Håper dere ser dette interessant og hjelper meg på veien videre, ved å gå inn på linken under. 

https://nhh.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_bfTR3sCwUaCrMah

Tar også godt imot kommentarer og tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite med valg for oss som handler der det er mest geografisk praktisk ut fra hvor man er når man skal handle.

Selv bryr jeg meg lite om det er rema, kiwi, coop eller hva, det er hvem som er nærmest der jeg er syntes jeg er det som teller.

Lenke til kommentar

Grei nok undersøkelse. Følte kanskje noen av teamene ble spurt om flere ganger, bare vridd litt på spørsmålet. 

Kunne det ikke være interessant å høre hvordan den nye strategien til Rema slo ut? Har inntrykk av at det var svært langt unna positivt. For vår del merket vi at en del varer forsvant. Det ble lettere å kjøre til spar-butikken som ikke ligger langt unna.

Lenke til kommentar

Savner virkelig en "vet ikke" som svar-alternativ. Selv om jeg foretrekker å handle hos "A" om mulig, betyr det da ikke at jeg har noen som helst anelse om hvordan det er på deres butikker. De ligger for langt unna til at jeg er der mer enn en gang annen-hver måned.

Lenke til kommentar

Jeg droppet undersøkelsen etter første side, da jeg ikke har noen preferanser. Savnet alternativer "bryr meg ikke" eller "vet ikke". Hvorfor skulle jeg være lojal mot en butikkkjede, hvis eneste interesse er å tjene mest mulig penger på meg?

For meg er lokasjon og pris avgjørende. Jeg unngår de dyre kjedene som Coop Mega, Meny osv. men handler der det er billig. Hvilken av billigkjedene er likegyldig.

Eks. handlet jeg på Rema før, da dette var nærmeste butikk. Jeg flyttet nylig, og nå er det Coop Extra som er nærmest. Da hander jeg der!

Lenke til kommentar

Lite med valg for oss som handler der det er mest geografisk praktisk ut fra hvor man er når man skal handle.

Selv bryr jeg meg lite om det er rema, kiwi, coop eller hva, det er hvem som er nærmest der jeg er syntes jeg er det som teller.

Takk for god tilbakemelding, vi tar selvsagt dette med oss. Det er flere som har samme oppfatning som deg og vi håper dette kommer frem ved spørsmål om lokasjon, noe som også kan være veldig interessant. Geografisk posisjon når man skal handle er derfor også meget interessant, men vanskeligere å kartlegge med kun en slik spørreundersøkelse. Vi har likevel tatt høyde for dette gjennom intervjuer og tidligere forskning. 

Lenke til kommentar

Grei nok undersøkelse. Følte kanskje noen av teamene ble spurt om flere ganger, bare vridd litt på spørsmålet. 

Kunne det ikke være interessant å høre hvordan den nye strategien til Rema slo ut? Har inntrykk av at det var svært langt unna positivt. For vår del merket vi at en del varer forsvant. Det ble lettere å kjøre til spar-butikken som ikke ligger langt unna.

Artig at du sier det, for vi ønsker å sette kjedene opp imot hverandre basert på resultatet vi får. Vil svarene vi får om Rema 1000 slå mer negativt ut kan det du nevner over være en faktor. Ettersom vi ser på lojalitet til kunden vil lanseringen av "Æ" være mer relevant for oss, selvsagt har vi også den "nye" strategien med i utredningen. Takk for svar og tilbakemelding! 

Lenke til kommentar

Savner virkelig en "vet ikke" som svar-alternativ. Selv om jeg foretrekker å handle hos "A" om mulig, betyr det da ikke at jeg har noen som helst anelse om hvordan det er på deres butikker. De ligger for langt unna til at jeg er der mer enn en gang annen-hver måned.

Det er klart at et "vet ikke" svar-alternativt har vært aktuelt for oss, på en annen måte får vi da ikke mulighet til å bruke svaret i en videre analyse. Derfor valgte vil heller svar-alternativet "Verken enig eller uenig". 

Videre er det beklagelig at dette er tilfellet for deg, vi ønsker at spørsmålene er relatert til alle respondenter. Derfor tar vi det du sier til betraktning.  

Lenke til kommentar

Jeg droppet undersøkelsen etter første side, da jeg ikke har noen preferanser. Savnet alternativer "bryr meg ikke" eller "vet ikke". Hvorfor skulle jeg være lojal mot en butikkkjede, hvis eneste interesse er å tjene mest mulig penger på meg?

For meg er lokasjon og pris avgjørende. Jeg unngår de dyre kjedene som Coop Mega, Meny osv. men handler der det er billig. Hvilken av billigkjedene er likegyldig.

Eks. handlet jeg på Rema før, da dette var nærmeste butikk. Jeg flyttet nylig, og nå er det Coop Extra som er nærmest. Da hander jeg der!

Takk for god kommentar! Det er synd du føler det slik, vi har slike svar-alternativer for å kunne bruke skalaene av svarene i en videre analyse. Slik jeg har forstått det er du ikke like opptatt av eksempelvis varesortiment og servicekvalitet. Det vi ønsker da er at du uttrykker dette gjennom å være svært uenig i påstanden.

Håper du ser dette og vil gi undersøkelsen en ny sjanse. 

Lenke til kommentar

Kan si at jeg også valgte Rema 1000 som foran Kiwi, og Xtra er uaktuelt for meg siden det ikke er i nærheten. - Det betyr ikke at jeg er ofte på Rema(pga plassering), bare at jeg liker rema bedre enn kiwi (Bedre/Mer spennende utvalg osv) - Resten av undersøkelsen ble derfor litt urelevant og jeg fullførte ikke...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

For tiden er jeg midt i prosessen med å skrive masteroppgave om dagligvarebransjen. 

(..) vi ønsker å sette kjedene opp imot hverandre basert på resultatet vi får. 

Hvor mange er det egentlig som skal skrive denne masteroppgaven? Én? To? Er det utarbeidet en problemstilling knyttet til emnet? 

Lenke til kommentar

Som de sier i eiendomsbransjen; Location, location, location. Prisene er så like at jeg ikke ser noen vits med "lojalitet". Eneste jeg handler hos bestemte butikker er diverse "storforbruksvarer", da blir det et par tre esker av gangen så jeg slipper å dra dit på en stund :)

Lenke til kommentar

Undersøkelsen har, slik jeg oppfatter det, en slagside ved at man må velge/rangere butikkene/kjedene og 'bekjenne sin lojalitet' til én av disse.

For egen del er jeg nok mer vanemenneske enn at det ligger noen form for lojalitet til en spesiell kjede i handlemønstret mitt. Bruker mest én av kjedenes butikk da den har brødet jeg liker samt at den ligger i riktig lende i forhold til 3:5 av gangene jeg er på vei hjem fra jobb.

Hva det står på skiltet over butikkdøren bryr jeg meg lite om. Det er ingen av kjedene som har _alt_ jeg er ute etter så det blir uansett at jeg handler fra ulike kjeder gjennom uken.

Bruker heller ikke de såkalte fordelsprogrammene. Registrerte at det ble mye fuss med Remas 'bestevenn'-strategi men det å endre på vareutvalget har da kjedene alltid gjort? Forskjellen er vel primært at Reitan ikke greide å kommunisere budskapet på en overbevisende positiv måte.

Forøvrig enig med det meste av det som er nevnt over.

* Vane

* Gode muligheter for parkering

* Beliggenhet i forhold til veien hjem, den dagen

* Utvalg

* Pris

Lenke til kommentar

Kan si at jeg også valgte Rema 1000 som foran Kiwi, og Xtra er uaktuelt for meg siden det ikke er i nærheten. - Det betyr ikke at jeg er ofte på Rema(pga plassering), bare at jeg liker rema bedre enn kiwi (Bedre/Mer spennende utvalg osv) - Resten av undersøkelsen ble derfor litt urelevant og jeg fullførte ikke...

Skjønner, det var synd at du opplevde det slikt. Er nødvendigvis ikke opptatt av svar på den kjeden der du handler mest, men takk for kommentar. 

Lenke til kommentar

For tiden er jeg midt i prosessen med å skrive masteroppgave om dagligvarebransjen. 

(..) vi ønsker å sette kjedene opp imot hverandre basert på resultatet vi får. 

Hvor mange er det egentlig som skal skrive denne masteroppgaven? Én? To? Er det utarbeidet en problemstilling knyttet til emnet? 

Hehe, vi er to stk ja.

Vi har ikke utarbeidet en ferdig problemstilling, men vi ønsker å se på hva som driver lojalitet blant de største lavpriskjeden. Med fokus på lojalitetsprogram. 

Lenke til kommentar

Jeg handler "aldri" på disse tre som er med i undersøkelsen. Fire andre butikker er nærmere, og dermed foretrekker jeg en av dem. De kommer på 4. og 6. plass i avstand, og den tredje aner jeg ikke hvor finnes, men den må ligge langt unna; 11 mil, vil jeg tippe. Så jeg ga opp å delta i undersøkelsen.

Tillegg: LOJALITET er et merkelig ord å bruke om noe så gjenstandfokusert og lite personlig som dagligvareforretninger. Skal jeg kjøpe VG en dag, tenker jeg aldri at nå må jeg innom Joker, for VG må jeg nesten kjøpe der. Jeg tar selvsølgelig VG der det er nærmest høyrehånda,, om det er på bensinstasjonen, Narvesen eller hvor som helst.Jeg er helt illojal, og skammer meg ikke over det.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Som de sier i eiendomsbransjen; Location, location, location. Prisene er så like at jeg ikke ser noen vits med "lojalitet". Eneste jeg handler hos bestemte butikker er diverse "storforbruksvarer", da blir det et par tre esker av gangen så jeg slipper å dra dit på en stund :)

Takk for svar og tilbakemelding. Vi ser også at lokasjon er en stor driver for mange der ute. =) 

Lenke til kommentar

Undersøkelsen har, slik jeg oppfatter det, en slagside ved at man må velge/rangere butikkene/kjedene og 'bekjenne sin lojalitet' til én av disse.

For egen del er jeg nok mer vanemenneske enn at det ligger noen form for lojalitet til en spesiell kjede i handlemønstret mitt. Bruker mest én av kjedenes butikk da den har brødet jeg liker samt at den ligger i riktig lende i forhold til 3:5 av gangene jeg er på vei hjem fra jobb.

Hva det står på skiltet over butikkdøren bryr jeg meg lite om. Det er ingen av kjedene som har _alt_ jeg er ute etter så det blir uansett at jeg handler fra ulike kjeder gjennom uken.

Bruker heller ikke de såkalte fordelsprogrammene. Registrerte at det ble mye fuss med Remas 'bestevenn'-strategi men det å endre på vareutvalget har da kjedene alltid gjort? Forskjellen er vel primært at Reitan ikke greide å kommunisere budskapet på en overbevisende positiv måte.

Forøvrig enig med det meste av det som er nevnt over.

* Vane

* Gode muligheter for parkering

* Beliggenhet i forhold til veien hjem, den dagen

* Utvalg

* Pris

Takk for god tilbakemelding og svar! Du kan si det slik, men det handler like mye om å skille respondentene ut ifra hva som foretrekkes. Bakgrunnen for valget trenger ikke nødvendigvis ikke å ha noe med lojalitet, men som du også nevner vane. 

Problemet er vel at det er mye personlige interesser og tilfeldigheter som spiller inn på personers kjøps-mønster? Derfor vil det være vanskelig å kartlegge for alle faktorer som spiller inn. Som du sikkert skjønner er jeg derfor enig i mye av det du sier. 

Når det kommer til denne såkalte "bestevenn"-strategien, så er dette noe som faktisk er helt nytt innenfor dagligvarebransjen. Tidligere er det leverandører som har blitt tatt ut av sortimentet av ulike grunner for en kortere periode. Slik som vi ser nå at noen store leverandører blir "nesten" helt utelukket mens andre blir favorisert, har vi ikke sett tidligere. Det er spennende å se hvordan denne utviklingen vil påvirke bransjen. 

Lenke til kommentar

Jeg handler "aldri" på disse tre som er med i undersøkelsen. Fire andre butikker er nærmere, og dermed foretrekker jeg en av dem. De kommer på 4. og 6. plass i avstand, og den tredje aner jeg ikke hvor finnes, men den må ligge langt unna; 11 mil, vil jeg tippe. Så jeg ga opp å delta i undersøkelsen.

Tillegg: LOJALITET er et merkelig ord å bruke om noe så gjenstandfokusert og lite personlig som dagligvareforretninger. Skal jeg kjøpe VG en dag, tenker jeg aldri at nå må jeg innom Joker, for VG må jeg nesten kjøpe der. Jeg tar selvsølgelig VG der det er nærmest høyrehånda,, om det er på bensinstasjonen, Narvesen eller hvor som helst.Jeg er helt illojal, og skammer meg ikke over det.

Forstår, takk for tilbakemelding. 

Ettersom vi skriver en masteroppgave, var vi nødt til å avgrense undersøkelsen. Derfor valgte vi lavpris segmentet, siden det representerer den største delen av markedet. Beklager at ingen av disse var aktuelle for deg. 

Tidligere forsking viser at det er lav lojalitet innenfor dagligvare, det vi ønsker å se nå er om dette kan ha endret seg med ny teknologi og færre aktører i markedet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...