Gå til innhold

BIOS, bør de oppdateres ofte ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke flash'a BIOS'en for ofte... det går galt en eller annen gang. Jeg flasha skjermkortet mitt ASUS V6600 en gang når det var ganske nytt... DET er kjedelig! Jeg fikk igjen V7700 for litt ekstra pristillegg så jeg hadde flaks. (Jeg anbefaler komplett data kundeservice på det sterkeste)

Hvis du ikke har problemer med noe hardware så er det egentlig ikke noe vits i å oppdatere BIOS'en.

Lenke til kommentar

hei..

Det er ikke nødvendig med BIOS update så ofte. Hvis du har problemer med stabiliteten, hardware prob. så er det kanskje lurt å ta en update.

Noen lure tips:

1. Ta av alle idekabler, slik at det er bare floppy igjen. HD kan skape problemer ved flashing.

2. Bruk oppstartsdiskett.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-23 07:13, formannen skrev:

Takk for svar!

Men det eneste svaret ditt sier meg er at jeg bør ta en update, men hvordan gjør jeg det?

Står GODT forklart på det fleste hovedkort-produsenters hjemmeside... Er litt forskjellig fra bios-type til bios-type.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-22 19:25, Pion skrev:

Jeg ville ikke flash'a BIOS'en for ofte... det går galt en eller annen gang. Jeg flasha skjermkortet mitt ASUS V6600 en gang når det var ganske nytt... DET er kjedelig! Jeg fikk igjen V7700 for litt ekstra pristillegg så jeg hadde flaks. (Jeg anbefaler komplett data kundeservice på det sterkeste)

Hvis du ikke har problemer med noe hardware så er det egentlig ikke noe vits i å oppdatere BIOS'en.

eeeh, vær så snill å hold kjeft om komplett kundeservice og for all de likke skryt av den JEG BLIR SÅ FORBANNA provosert (no offense). komplett kundeservice (kan ikke kalles det) er høyst sannsynlig landets meset rævva i sin klasse. Bare spør 98% av de som har hatt en retursak her inne. Ok, de er jævli ivrig når de skal SELGE noe (penger penger!) men strakt de har fått penga er du glemt kapittel. Ta bare f.eks telefonen deres, har selv ringt i opp til halvannen time flere ganger for å få kontakt. Kunne nok brukt email ja, men da er det bare en gjeng feige regelryttere uten sans for service som sitter i andrre endel og spyr ut dårlige unnskyldninger for å avfeie deg så fort som mulig, og det er ufattelig irriterende fordi man bare har lyst til å ringe dem å "trøkke til"

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2001-10-23 07:52 ]

Lenke til kommentar

Hvis du er litt hyggelig og refererer til noen lover og høres litt seriøs ut så går det nok greit. Jeg hadde en brenner inne en gang tok dem et havlt år. Så ble jeg drit lei og kjeftet og kom ikke noen vei. Så helt tilfeldig hadde jeg lovene i pensum på skolen rundt den tiden. Og sendte straks et brev til komplett som refererte til noen lover og så at jeg var drit lei av og vente.... Da sendte de en ny brenner på flekken gitt... Da ble jeg fornøyd.

Men selvfølgelig skulle jeg ikke ventet så lenge i første om gang så servicen er ræva. Men har ikke prøvd noen andre WebShopper da.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-23 07:50, normal skrev:

Quote:

On 2001-10-22 19:25, Pion skrev:

eeeh, vær så snill å hold kjeft om komplett kundeservice og for all de likke skryt av den JEG BLIR SÅ FORBANNA provosert (no offense). komplett kundeservice (kan ikke kalles det) er høyst sannsynlig landets meset rævva i sin klasse. Bare spør 98% av de som har hatt en retursak her inne. Ok, de er jævli ivrig når de skal SELGE noe (penger penger!) men strakt de har fått penga er du glemt kapittel. Ta bare f.eks telefonen deres, har selv ringt i opp til halvannen time flere ganger for å få kontakt. Kunne nok brukt email ja, men da er det bare en gjeng feige regelryttere uten sans for service som sitter i andrre endel og spyr ut dårlige unnskyldninger for å avfeie deg så fort som mulig, og det er ufattelig irriterende fordi man bare har lyst til å ringe dem å "trøkke til"

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2001-10-23 07:52 ]

jeg har ikke hatt EN dårlig opplevelse med komplett kundeservice. de gav meg penga tilbake for et skjermkort jeg ødela! naturligvis tok det et par uker med intens e-post sending, men hvem andre ville gitt deg pengene tilbake for noe du selv har ødelagt??

[ Denne Melding var redigert av: Pion på 2001-10-24 15:44 ]

Lenke til kommentar

Men til spørsmålet.

Bios fra 99 ville jeg flasha. Jeg gjorde det i går på følgende måte :

- Lag en oppstartsdiskett (på min ligger command.com, aflash.exe (flashe-program) og 1003ave.awd (den nye biosen)

- booter fra disketten (starter PC med floppy inne)

- skriver "aflash" i dos-prompten

- velger "flash bios" alternativet

- skriver "1003ave.awd" og trykker enter

- holder pusten i 2 min.

- når den er ferdig restarter jeg (uten floppy) og resetter bios-intillinger til default

Lenke til kommentar

- Du skal ikke formatere harddisk.

- Siste bios og flash-utility finner du på sidene til hovedkort-produsent.

- Det KAN gå galt (har ikke skjedd meg). Om prosessen avbrytes halvveis står du midlertidig uten bios (ikke bra). Enten gis du en mulighet til å forsøke på nytt, eller så må du få noen til å brenne bios-brikken på nytt (kjøpe ny brikke)

Kontroller at den nye biosen er nøyaktig like stor som den gamle FØR du flasher. Korrupt ny bios er kjedelig.

Ganske spennende egentlig.

Lenke til kommentar

Det er nok en god idé å ta ut harddisk og pci-enheter. Jeg mosa biosen på mitt ECS K7S5A onsdag sist uke. Forbanna irriterende!!!! Har ikke hatt annet enn dataproblemer siste halvåret, og når jeg først får maskina mi, som inkluderer ny T-bird 1.33 og 512mb DDR-minne, i orden, ja da er det j*vlig irriterende å greie å feilflashe biosen. Neste gang skal jeg definitivt ribbe maskina for alt unødvendig!

Om det er nødvendig å flashe bios iblant, vel, kan hende du kommer unna noen stabilitetsproblemer og får et lite hakk bedre ytelse med ny bios.. men er absolutt alt i skjønneste orden så ser jeg liten nytte i å forsøke.

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...