Tjohei Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Det er så mange av dere som sier at dere forstår Matrix Revolutions og at alt er soleklart. Would anyone care to enlighten me? Det jeg syns er det vanskeligste å svelge er det Neo gjør i den virkelige verdenen. Hva er det som gjør at han kan se mens han er blind og sprenge Sentinels på avstand? Og hvilken funksjon har egentlig den derre togstasjonen? Jeg skjønte jo endelig hvorfor Orakelet hadde fått seg nytt "shell", da. Det var fordi ho som spilte Orakelet i de to første filmene daua i 2001... (Og kommentarer om at filmen er kongebra eller dritdårlig hører ikke hjemme i denne tråden, denslags hører andre steder hjemme) Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 "Neo, your power goes beyond the matrix" Han kan kotrolere det meste som er på en eller annen måte tilkoblet til matrix. Inkludert maskinenen og bombene deres for den slags skyld... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 "Neo, your power goes beyond the matrix"Han kan kotrolere det meste som er på en eller annen måte tilkoblet til matrix. Inkludert maskinenen og bombene deres for den slags skyld... Jammen hvordan?!? Bluetooth er fremdeles det beste forslaget jeg har hørt... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Gutten, det er bare en FILM. De trenger ikke å bruke eksisterende teknologi for å gjøre alt det de gjør i filmen Wachowski-brødrene har svart belte i filmtriks. Bare lager noen fine greier i Maya og photoshop istedet, og dikter opp noe som høres OK ut. Å sitte å fundere på hva slags type hjernebølger (og hvilken frekvens) Neo sender for å shutte ned sentinels er kanskje å dra det litt for langt. Det er en veldig filosofisk film, som inneholder en haug med religioner blanda sammen, og man kan ikke sammenligne religion og "real world" direkte. Religionen ligger i å tro på noe, mens fysikken er å utføre det i den virkelige verden. Matrix ligger ganske trygt i religionsskiktet. Mao. trenger ikke ALT de gjør å kunne bevises. Togstasjonen er en slags ingenting-verden, midt mellom himmel og jord så og si. Kan vel sammenlignes med det som i kristendommen er "purgatory", venterommet mellom himmel og Helheim. Bare godta at Neo kan gjøre alt det han gjør, ikke funder på hvorfor og hvordan. Det er ikke det Matrix handler om, å plukke filmen fra hverandre bit for bit blir bare rot. Endret 4. desember 2003 av Bitex Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jammen hvordan?!? Bluetooth er fremdeles det beste forslaget jeg har hørt... Dummeste jeg har hørt. Samsung har ingen telefoner med Bluetooth..hvertfall ikke som er med i filmen... Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Slik jeg forstod det, er vel mye av pointet at orakelet er ulogisk, altså at det skaper ubalanse i likningen... Smith (muligens maskinene) hadde forutsett at de ville banke Neo, men den Smith'en som skulle banke Neo var opprinnelig Orakelet, som lagde ubalanse i matematikken - og derfor gikk det ikke som det skulle? Husker ikke helt hva det var, men Smith sa noe nedi det hullet der det regnet og endret dermed på "historien".. Var iaffal slik jeg forstod det! Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg forstod det slik at Orakelet skapte Neo. Iallefall organiserte det slik at det ble en "the one" og dermed ubalanse i likningen. Da skapte "the creator" Smith for å skape balanse siden dette var hans ultimate mål. Å holde likningen balansert. Neo skjønte dette og lot Smith drepe seg. På denne måten ble også Smith utslettet. Voila, balanse i likningen. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Ubalansen i likningen er der i utgangspunktet. Er vel den største hodepina til Arkitekten. Neo er decimalene og "mentene" personifisert. At Mr Anderson "fikk" denne oppgaven er tilfeldig. Orakelets oppgave er å identifisere og foredle (i betydningen samle de siste uregelmessigheter fra befolkningen). Mange snakker om Messias i Matrix-sammenheng. Er vel ikke helt halvgæli, men etter min mening bommer det litt. Jesus/ Messias blir omtrent som Anderson/ Neo. Alle kunne profesiene fra Gamletestamentet. Var bare snakk om tid før en eller annen "tok på seg oppgaven". Og etter korsfestelsen venter folk på gjenkomsten. Alt kan repeteres... (Og nå får jeg vel kristenfolket på nakken.) "Welcome to the real world" virker på meg som bare en ny koordinat i matrisen. Det Neo muligens innså på slutten er at det er dønn umulig å vite hva som er virkelig og derfor rett og slett ga opp. Togstasjonen er sikkert bare en nivåovergang i OSI-modellen. ;-) Nå ble ting mye klarere tenker jeg... Lenke til kommentar
obese Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 bare en ting... jeg har ikke sett den. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Disse sidene er ganske interresante. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Bare godta at Neo kan gjøre alt det han gjør, ikke funder på hvorfor og hvordan.Det er ikke det Matrix handler om, å plukke filmen fra hverandre bit for bit blir bare rot. Bare godta at sånn er det? Ellers takk.. jeg bruker da ikke 250kr på å se filmer fulle av pompøst svada og totalt ulogisk handling. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Helt enig med psilocybe. Jeg så Final Fantasy her om dagen, og det var da det slo meg hva som blir feil i Revolutions. I Final Fantasy er det mye svada og halvforklarte hårballer som må svelges, men det er egentlig ikke noe problem fordi filmen ikke prøve å forklare noe, og det kreves heller ikke noen fullverdig forklaring på alle detaljer for at filmen skal funke. Det er vel det siste punktet her som skaper splid om Revolutions. Mange syns at ting funker "as is" og ting ikke skal forklares i stykker. Men det er dette jeg er uenig i. Det som var så kult i den første filmen, var at hele settinga kunne forklare så mange fenomener. Som spøkelser, reinkarnasjon, ut-av-kroppen-opplevelser, mystiske forsvinninger og hva som helst. Alt kan forklares, og det gjøres også i filmen. Hver gang det kommer opp et spørsmål, så har Morpheus eller en annen en god forklaring. Dette gjelder til en viss grad i Reloaded også, selv om man selv må lete litt etter svarene (og jeg har funnet de jeg trenger). Dermed forventer jeg også at Revolutions skal kunne forklares på en logisk og forståelig måte. Men det kan den altså ikke. Her skal man plutselig bare tro, uten å forstå, omtrent som en kristen person tror på Gud, uten å kunne forklare hvem og hva Gud er. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Den har jo fått mye kritikk for å ha mye dårligere dialog enn de andre 2 filmene. Er sikkert berettiget den kritikken. For min del var det altfor mye supermann-flyging, og under den siste fighten sitter man egentlig mest og lurer på hva man skal ha til middag etter filmen. "jaha..nå flyr de i spiral mens regnet spruter rundt dem..hmm..makaroni kanskje?" Nemi mener jo det er en skam at tidsperioden Conan lever i ikke er med i historiepensumet i skolen. Buddhister kan ikke bøye skjeer med tankene sine, selv om ungen i Matrix 1 kunne det. Måtte bare godta at det var på film, og ikke kunne forklares. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Synes Revolutions var kjempe bra, men kan være enig i at den tok litt av på slutten... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Buddhister kan ikke bøye skjeer med tankene sine, selv om ungen i Matrix 1 kunne det. Måtte bare godta at det var på film, og ikke kunne forklares. Jammen man kunne jo forklare det. Det var hele poenget mitt. Det var jo nettopp det at det ikke fantes noen skje, at det bare var en del av et dataprogram, og når Neo forsto det, kunne han endre det. Poenget mitt er at dette er ting man kan forklare i Matrix 1. Men i Matrix 3 skal man bare godta. Det klarer ikke jeg, når det fins så mange logiske forklaringer i de to første filmene. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Nemi mener jo det er en skam at tidsperioden Conan lever i ikke er med i historiepensumet i skolen. Buddhister kan ikke bøye skjeer med tankene sine, selv om ungen i Matrix 1 kunne det. Måtte bare godta at det var på film, og ikke kunne forklares. Nemi Buddhister kan ikke, men Uri Geller kan og denne supermann flyvingen er helt og holdent resultatet av at de W. brødrene har vært MYE inspirert av amerikanske tegneserier ...se på filmene som en tegneserie/tegnefilm som er laget med skikkelige personer, så blir det så mye enklere å godta.. men amerikanerene legger ganske mye filosofi stæsj i tegneserier. mye mer enn du kan tenke deg... sitter å chatter litt med noen tegneserie fantaster noen ganger...blir litt skremt nesten Endret 7. desember 2003 av MrLee Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 og denne supermann flyvingen er helt og holdent resultatet av at de W. brødrene har vært MYE inspirert av amerikanske tegneserier ... Tja. De har da hentet mye inspirasjon fra kinesiske kampsportfilmer, og der flyr de jo masse. Noen som har sett Legend of Zu? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Gutten, det er bare en FILM. De trenger ikke å bruke eksisterende teknologi for å gjøre alt det de gjør i filmen Wachowski-brødrene har svart belte i filmtriks.Bare lager noen fine greier i Maya og photoshop istedet, og dikter opp noe som høres OK ut. Å sitte å fundere på hva slags type hjernebølger (og hvilken frekvens) Neo sender for å shutte ned sentinels er kanskje å dra det litt for langt. Det er en veldig filosofisk film, som inneholder en haug med religioner blanda sammen, og man kan ikke sammenligne religion og "real world" direkte. Religionen ligger i å tro på noe, mens fysikken er å utføre det i den virkelige verden. Matrix ligger ganske trygt i religionsskiktet. Mao. trenger ikke ALT de gjør å kunne bevises. Togstasjonen er en slags ingenting-verden, midt mellom himmel og jord så og si. Kan vel sammenlignes med det som i kristendommen er "purgatory", venterommet mellom himmel og Helheim. Bare godta at Neo kan gjøre alt det han gjør, ikke funder på hvorfor og hvordan. Det er ikke det Matrix handler om, å plukke filmen fra hverandre bit for bit blir bare rot. I mine øyne så spiller filmen på å forvirre seeren sånn at filmen skal virke så forbanna dyp. Første filmen gikk ann, men de skulle ha gitt seg der og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå