Landeplagen Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Jeg har et par spørsmål rundt navhull på felger. Jeg har forstått det slik at navhullet er hullet på innsiden av felgen. - Må navhull på felgene stemme nøyaktig med bilen, eller må det bare være større enn "utstikkeren" (navet?) på bilens aksling? - Hvordan måler man seg frem til B-verdien på felgen, som visstnok er målet på navhullet? (Eksempel: OVM ARCTIC 6.5X15 4/108 ET18 B65.1) Tar forbehold om at jeg kan være helt på jordet her. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Senterhullet i felgene er i stor grad det som skal bære bilens vekt, mens hjulboltene egentlig bare skal holde hjulet på plass, så ja, det er viktig at senterhullet passer akkurat. Nå er det også forskjell på felger, de fleste felger er "hubcentric", altså de er beregnet for å monteres slik at senterhullet passer akkurat, mens andre felger kan være "lugcentric", som betyr at de er laget slik at de tåler å henge kun i hjulboltene, uten at senteret passer akkurat. Dersom hullet er for stort, så fåes det adapterringer i stål, alu og plast som kan brukes, er hullet derimot for lite, så passer ikke felgen. Måling av åpningen i felgen bør være rett frem med et skyvelær. Endret 3. april 2017 av adeneo Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Er det i dette tilfellet 41 som er størrelsen på hullet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Nei, det står: 4 1/2J x 14H2 Det betyr 4,5 tommer bred felg og 14 tommer diameter. Jeg vet ikke hva H2 står for. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 mobile999 skrev (21 minutter siden): H2 står for. H2 = Hump x 2 (double hump) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå